Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorChawrilska, Irena
dc.date.accessioned2023-02-21T07:59:50Z
dc.date.available2023-02-21T07:59:50Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46073
dc.description.abstractThis article proposes to focus on the hybrid work of art from the perspective of aesthetic experience. The category of aesthetic experience is helpful in creating the poetics which focuses on the role of the recipient. From the perspective of this article, it is important to analyze how the recipient constructs the meaning of the hybrid work of art (if this is possible), and to look at the process of its interpretation. Although the reception of each hybrid work of art should be considered as unique (as has been postulated by Rüdiger Bubner), the category of aesthetic experience turns out to be helpful and can be regarded as a kind of poetics of the hybrid work of art. The article distinguishes four stages of the aesthetic experience: sensory perception of the hybrid work of art, an emotional response, an attempt at interpretation, and the final completion.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjecthybrid workpl_PL
dc.subjectaesthetic experiencepl_PL
dc.subjectartpl_PL
dc.titleDoświadczenie znaku. Ku poetyce dzieła hybrydycznegopl_PL
dc.title.alternativeThe experience of a sign. Towards the poetics of the hybrid work of artpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number79-96pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBeech Dave (2009), Turning The Whole Thing Around: Text Art Today, [w:] Art and Text, Black Dog Publishing, London.pl_PL
dc.referencesBohn Willard (2006), Kryzys znaku, przeł. K. Majer, „Literatura na świecie”, nr 11/12.pl_PL
dc.referencesBranny Emilia (2009), Dlaczego klikamy? Lektura a pragnienie, [w:] Tekst (w) sieci, t. 2, pod red. A. Gumkowskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBriz Nick (2010), A New Ecology For the Citizen of a Digital Age, http://www.youtube. com/watch?v=JLmEpBvgAvMpl_PL
dc.referencesBubner Rüdiger (2005), Doświadczenie estetyczne, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCarroll Noël (2004), Filozofia horroru, przeł. M. Przylipiak, Słowo/ Obraz Terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesChateau Dominique (2010), L’expérience esthétique. Intuition et expertise, Presses Universitaires de Rennes.pl_PL
dc.referencesDziemidok Bogdan (2009), Główne kontrowersje estetyki współczesnej, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFahlström Öyvind (2006), Z powiąsząwaniem urorurodziurodzin. Manifest poezji konkretnej, tłum, A. Topczewska, „Literatura na świecie”, nr 11/12.pl_PL
dc.referencesFrijda Nico H. (1986), The Emotions, Cambrige University Press, Paris.pl_PL
dc.referencesGarnier Pierre (2006), Stanowisko nr 1 ruchu międzynarodowego, przeł. J. M. Kłoczowski, „Literatura na świecie”, nr 11/12.pl_PL
dc.referencesHill Will (2009), The Schwitters Legacy: Language And Art In The Early Twentieth Century, [w]: Art and Text, Black Dog Publishing, London.pl_PL
dc.referencesKalaga Wojciech (2010), Tekst hybrydyczny. Polifonie i aporie doświadczenia wizualnego, [w:] Kulturowe wizualizacje doświadczenia, pod red. W. Boleckiego, A. Dziadka, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKasia Katarzyna (2009), Rzemiosło formowania. Luigiego Pareysona estetyka formatywności, Universitas, Krakówpl_PL
dc.referencesLeder Andrzej (2003), Jaka filozofia pozwala myśleć o emocjach, [w:] Wiedza a uczucia, red. A. Motycka, IFiS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMann Tomasz (1960), Doktor Faustus, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPareyson Luigi (2009), Estetyka. Teoria formatywności, tłum. K. Kasia, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPawlicka Urszula (2012), (Polska)poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesSławek Tadeusz (1989), Filozofia spójnika i poezja negatywności [w:] Między literami. Szkice o poezji konkretnej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.pl_PL
dc.referencesScott Joan W. (1991), The Evidence of Experience, http://www.dahsm.medschool.ucsf. edu/history/Medical_Tech_Course/Med_Tech_PDF/ScottEvidence.pdfpl_PL
dc.referencesWilkoszewska Krystyna (2003), Sztuka jako rytm życia. Rekonstrukcja filozofii sztuki Johna Deweya, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWolska Dorota (2012), Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWróbel Szymon (2003), Czy do wyjaśnienia zachowań potrzebna jest kategoria emocji?, [w:] Wiedza a uczucia, red. Alina Motycka, IFiS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.relation.volume56pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord