dc.contributor.author | Urbańska, Monika | |
dc.contributor.editor | Urbańska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2023-02-09T12:29:14Z | |
dc.date.available | 2023-02-09T12:29:14Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Urbańska M., Jan Lechoń przed lustrem trybunału sumienia, [w:] Lustro. Analecta Literackie i Językowe, t. XI, M. Urbańska (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8142-812-5.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-812-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45818 | |
dc.description.abstract | Jan Lechoń hid his face under the mask of Konrad, creating himself as the heir of the great romantics, the
fourth bard. In reflections on the mirror’s topics, along with Erynie poem, his Diary is the basic source
that allows to understand the various stages of Lechoń creativity, the periods of his creative collapse, and
the internal path in which the writer made regular vivisection. Bills of conscience, spiritual confrontations
with the glass of the mirror, in Diary was called by him as the „court of justice”. However, he was
not honest in his records, he made many silences. Portraits of total destruction were not an option in
the case of Lechoń, he wanted to keep the face that was needed — to the end. Throughout his life and
consistently, in the final moment, Lechoń remained a prisoner of form and mask. We will discuss this
topic in the article. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Lustro. Analecta Literackie i Językowe, t. XI; | |
dc.relation.ispartofseries | Analecta Literackie i Językowe; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Jan Lechoń | pl_PL |
dc.subject | poezja XX wieku | pl_PL |
dc.subject | emigracja | pl_PL |
dc.subject | diariusz | pl_PL |
dc.subject | emigration | pl_PL |
dc.subject | diaries | pl_PL |
dc.title | Jan Lechoń przed lustrem trybunału sumienia | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 57-78 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-813-2 | |
dc.references | Lechoń Jan, Dziennik, t. 1–3, oprac. R. Loth, Warszawa 1993, | pl_PL |
dc.references | Lechoń Jan, Poezje, oprac. R. Loth, Wrocław 1990. | pl_PL |
dc.references | Adamczyk Kazimierz, Dziennik jako wyzwanie. Lechoń, Gombrowicz, Herling-Grudziński, Kraków 1994. | pl_PL |
dc.references | Czarnecka Barbara, Ruchomy na szli wagi. Lechoń homotekstualny, Toruń 2013. | pl_PL |
dc.references | Falkiewicz Andrzej, Człowiek teatralny, [w:] Antropologia widowisk, wstęp i red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 601–609. | pl_PL |
dc.references | Freud Zygmunt, Ego i id, [w:] Antropologia kultury, red. A. Mencwel, Warszawa 2001, s. 194–204. | pl_PL |
dc.references | Freud Zygmunt, Kultura jako źródło cierpień, przekł. J. Prokopiuk, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Gombrowicz Witold, Dziennik 1957–1961, Paryż 1971. | pl_PL |
dc.references | Grimal Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, przekł. M. Bronarska, Wrocław 2008. | pl_PL |
dc.references | Kerényi Karl, Człowiek i maska, [w:] Antropologia widowisk, wstęp i red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 647–667. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński Władysław, Słownik symboli, Warszawa 2017. | pl_PL |
dc.references | Księga gości Jana Lechonia, oprac. B. Dorosz, Toruń 1999. | pl_PL |
dc.references | Maertens Jean– Thiersy, Maska i lustro. Esej z antropologii odkrycia twarzy, [w:] Antropologia widowisk, wstęp i red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 668–682. | pl_PL |
dc.references | Mauss Marcel, Pojęcie osoby i pojęcie „ja”, [w:] Antropologia kultury, red. A. Mencwel, Warszawa 2001, s. 186–192. | pl_PL |
dc.references | Twarz — maska — wizerunek, red. K. Bolęba-Bocheńska, M. Błaszkowska, Kraków 2018. | pl_PL |
dc.references | Urbańska Monika, „Dobry nekrolog” Jana Lechonia, [w:] Pamięć, red. M. Urbańska, Łódź 2016, s. 35–44 . | pl_PL |
dc.references | Urbańska Monika, Kręgi izolacji Jana Lechonia, „SLAVIA Časopis pro slovanskou filologii” 2019, t. 88, z. 2, s. 109–126. | pl_PL |
dc.references | Urbańska Monika, Nieczystość, zazdrość i gniew — otchłanie miłości Jana Lechonia, [w:] Literackie i artystyczne konteksty miłości, red. W. Pawlik-Kwaśniewska, D. Dźwinel, Toruń 2015, s. 224–239. | pl_PL |
dc.references | Wallis Mieczysław, Dzieje zwierciadła i jego rola w różnych dziedzinach kultury, wyd. 2 popr., Warszawa 1973. | pl_PL |
dc.references | Wyskiel Wojciech, Kręgi wygnania. Jan Lechoń na obczyźnie, Kraków 1988. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-812-5.05 | |
dc.relation.volume | 11 | pl_PL |