Understanding fantasy
Abstract
Szkice niniejszy jest zarówno próbą omówienia współczesnych badań teoretycznych nad zagadnieniem
fantastyki, jak i prezentacją własnych założeń autora w rozumieniu tego terminu.
Stwierdzono, iż ostatnie prace teoretyczne przeciwstawiają fantastykę dość szeroko pojętemu
realizmowi. Kryterium takiego rozróżnienia jest, jak się wydaje, dość zawodne, gdyż sprowadza
się ono do poszukiwania podobieństw i różnie fikcji fantastycznej z rzeczywistością realną. Konsekwencją
takiego stanowiska teoretycznego jest zwykle zainteresowanie historyka literatury intencjami
autora lub reakcją czytelnika, a nie samym tekstem literackim. Fantastyka i realizm uzyskują wówczas
zbyt szerokie znaczenie, aby stanowić mogły wartościowe terminy analityczne. Autor zwraca uwagę na istnienie dużej liczby konwencji literackich, które są tak zróżnicowane,
iż mało mówiący staje się ich podział na dwa tylko rodzaje. Stąd wypływa propozycja, by rozważać
zjawiska literackie przede wszystkim na terenie poszczególnych odmian gatunkowych. Według autora
fantastyka jest ściśle związana z historycznymi odmianami gatunków literackich, w których się
pojawia.
W przedstawionej propozycji metodologicznej założono, iż powszechny proces literacki ścierania
się elementów różnych konwencji gatunkowych w trakcie historycznego ich rozwoju prowadzi
czasem do przełamania praw świata fikcyjnego dotychczas w danym gatunku obowiązujących.
Przełamanie to jednak jest rozpoznawane przede wszystkim przez postaci, narratora lub adresata
narracji, którzy należąc do świata fikcji, świadomi są w pełni zasad jego założonego porządku.
Autor osobowy natomiast lub realny czytelnik pozostają poza granicami danego Świata fikcji i ich
reakcje na jakiekolwiek jego zmiany są często albo trudne do zbadania z powodu braku wiarogodnych
stwierdzeń, albo w wypadku czytelnika różnią się nieraz od siebie zbyt diametralnie, aby
stanowić mogły podstawę badań innych niż statystyczne. Wspomniany proces obalania dotychczasowego
porządku świata fikcyjnego, ustalonego przez konwencje gatunkowe, budzi w większości wypadków
znamienne reakcje bezpośrednich jego świadków (postaci, narrator), reakcje przejawiające
się w zdumieniu, zdziwieniu, strachu, niewierze czy obawie. Zjawisko owo nie wiąże się bezpośrednio
z podobieństwem zmienianej rzeczywistości fikcyjnej do empirii. ,,Normalność” świata fikcji jest,
jak się zdaje, wartością względną. Decyduje o niej nie odczucie autora lub czytelnika, lecz wyraźnie
sygnalizowany stosunek narratora, postaci lub adresata. Stąd stosunek ów mógłby być uznany
za jeden z wyznaczników pojawienia się fantastyki w utworze.
Zgodnie z powyższymi rozważaniami fantastykę (w wąskim rozumieniu terminu) można by
określić jako przełamanie wewnętrznych praw literackich i ustalonego gatunkowo porządku świata
fikcyjnego. Jest ona zwykle sygnalizowana zdziwieniem lub przerażeniem postaci tegoż świata.
Wydaje się, że ustabilizowana konwencja gatunkowa rzadko idzie w parze z fantastyką. Zjawia się
ona raczej w tych etapach rozwoju odmian gatunkowych, w których ustalona i tradycyjna konwencja
ściera się ze zmieniającymi ją nowymi elementami.
Choć dotychczasowe rozumienie fantastyki przyjęło się już szeroko, wydaje się, iż zastosowanie
jej węższego znaczenia w badaniach analitycznych zgodne byłoby z potrzebą ścisłych i precyzyjnych
określeń w studiach literaturoznawczych, zwłaszcza iż wiązałoby się to także z odkrywaniem funkcji
fantastyki w kształtowaniu odmian niektórych gatunków, a więc jej funkcji w procesie rozwojowym .
literatury.
Collections