• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1971/1972, t. 14, nr 2 (27)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1971/1972, t. 14, nr 2 (27)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Music in literature - presentation of Huxley's experiment in "musicalization of fiction"

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
Music in literature - presentation of Huxley's experiment in "musicalization of fiction" (4.329Mb)
Date
1972
Author
Kolek, Leszek
Metadata
Show full item record
Abstract
Praca stanowi próbę nowego sposobu przedstawienia Huxleyowskiego eksperymentu, polegającego na „umuzykalnieniu powieści”, na tle niektórych współczesnych poglądów estetycznych, teoretycznomuzycznych, a przede wszystkim teoretycznoliterackich. W oparciu o poglądy Huxleya na muzykę, szczególnie o podkreślane przez niego ekspresyjne możliwości muzyki oraz jego koncepcję widzenia i przedstawiania rzeczywistości, autor proponuje w pierwszej części pracy uzasadnienie tego eksperymentu, jednocześnie przeciwstawiając się niektórym starszym koncepcjom, które są bądź jednostronne, bądź też odbiegają zbytnio od samej twórczości pisarza. Analiza realizacji teorii Huxleya wykazuje, że zasady kompozycji nazwane przez niego wariacją, modulacją i kontrapunktem realizowane są przy użyciu dobrze znanych technik literackich, które niejednokrotnie były już wcześniej używane bez powiązania z muzyką. Ponieważ problematyka „„umuzykalnienia powieści”” okazuje się w tym przypadku pozorna, proponowana jest interpretacja tego eksperymentu w terminach metaforycznych opisu złożonego i dynamicznego obrazu świata, który Huxley przedstawiał przy użyciu kombinacji kilku technik czysto literackich, stwarzających w połączeniu pewną nową kompozycję. Ponieważ teoria Huxleya obejmuje tylko takie aspekty dzieła literackiego, jak narracja, postaci i czas, nie analizuje się możliwości występowania muzyki w „warstwie brzmieniowej" dzieła literackiego ani w świecie przedstawionym, mimo iż często są one przez niego wykorzystywane. Taka próba zdaje się wskazywać na silny wpływ muzyki na pisarza we wczesnym okresie jego twórczości. W trzeciej części pracy autor podkreśla konieczność metaforycznego rozumienia problemu muzyki w literaturze oraz potrzebę badania tego zjawiska w uzasadnionych przypadkach (tj. w przypadku występowania wyraźnych znaków odnoszących badacza do muzyki), podając kilka możliwych znaków tego typu.
URI
http://hdl.handle.net/11089/45634
Collections
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1971/1972, t. 14, nr 2 (27) [20]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail