Les Dramaturges français devant le personnage de Don Juan 1898-1970
Abstract
W latach 1900—1960 teatr francuski wystawia w dalszym ciągu sztuki, w których występuje
protagonista w typie Don Juana. Aż po rok 1960 autorowie dążą do nadania Don Juanowi nowych
twarzy, lecz po 1960 roku nie pojawiają się już wcale nowe sztuki na jego temat. Natomiast po
ostatniej wojnie światowej występuje odnowa zainteresowania Dom Juanem Moliera, jako utworem,
którego wartość nie została może jeszcze dotąd ujawniona. Inscenizacja zdaje sobie przywłaszczać w pewnym sensie rolę, która poprzednio należała do
autora. Mówiąc ogólnie, stanowi ona kreację dramatyczną. Przywraca postaci Don Juana jej jedność:
jedność tekstu jednego autora. A zatem zdaje się przekreślać obfitość tendencji i różność
punktów widzenia, które dały się odczuć w różnych sztukach o Don Juanie, przedstawionych w ciągu
tego wieku. Może, z kolei, stanowi ona podnietę do krystalizacji całego szeregu różnych interpretacji
Dom Juana Moliera. z
Celem tego studium było uwypuklenie konfrontacji, która miała miejsce pomiędzy odmłodzonymi
przez inscenizatora dramatem klasycznym a odnośną tradycją dramatyczną reinterpretowaną
niesłusznie przez współczesną dramaturgię.
Collections