dc.contributor.author | Foster, Ludmila A. | |
dc.date.accessioned | 2023-01-09T06:56:15Z | |
dc.date.available | 2023-01-09T06:56:15Z | |
dc.date.issued | 1966 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45190 | |
dc.description.abstract | Dzieło literackie bywa określane jako groteska” wówczas, gdy wywołuje u czytelnika
wrażenie absurdalności. Wrażenie to osiągnięte jest w następstwie zastosowania
swoistego układu deformacji (w zakresie cech wewnętrznych) oraz konfrontacji
— sopostawlenija (w zakresie prymarnych cech zewnętrznych). Każdy
komponent dzieła jest zdolny do wywoływania tego rodzaju efektów: warstwa
narracyjna, tworzywo słowne, kompozycja. Przykłady obu sposobów deformacji
zaczerpnięte są z dzieł pisarzy rosyjskich XIX i XX wieku. Praca przynosi również
propozycje na temat metody systematycznej stylistycznej analizy groteski literackiej.
Stosunek groteski do realistyczności i fantastyczności, komizmu i tragizmu
będzie przedmiotem odrębnej rozprawy. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;1 | |
dc.subject | grotesque | pl_PL |
dc.subject | Russian writers | pl_PL |
dc.subject | play with the absurd | pl_PL |
dc.title | The grotesque: a method of analysis. With illustrations from Russian writers | pl_PL |
dc.title.alternative | Groteska. Metody analizy na przykładzie utworów pisarzy rosyjskich | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 75-81 | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.relation.volume | 9 | pl_PL |
dc.contributor.translator | Trzynadlowski, Jan | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |