Devices of irony in the Late Medieval vision: The case of Geoffrey Chaucer's "Parliament of Fowls"
Streszczenie
Późnośredniowieczna senna wizja jest gatunkiem opierającym się w dużej mierze
na ironii, jeśli idzie o jej sposób tworzenia znaczenia. W tym artykule do ironii podchodzi
się używając pojęcia krytycznego dystansu, którego ona wymaga od czytelnika (w odróżnieniu
od zakodowanej empatii i zaangażowania emocjonalnego). Ten efekt dystansowania
osiąga się w "Parliament of Fowls" Chaucera dzięki licznym chwytom takim jak
paraleizmy i podobieństwa (na przykład wspólne szczegóły ikonograficzne, powracające
motywy i echa słowne w każdej z trzech części wizji), które inicjują proces porównania,
przyczyniając się tym samym do osiągnięcia ironicznego dystansu. Ten sam dystans
uwidacznia się w niemożności interpretacji trzech niekompatybilnych pojęć miłości,
obecnych w tej wizji.
Collections