Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLozowy, Eric
dc.date.accessioned2022-11-10T14:08:13Z
dc.date.available2022-11-10T14:08:13Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44088
dc.description.abstractPunktem wyjściowym artykułu oraz podstawą porównania dwóch pisarzy jest zestawienie Innego świata ze Wspomnieniami z domu umarłych. Gustaw Herling opowiada w Innym świecie jak czytał w sowieckim obozie pracy książkę Dostojewskiego. Ta lektura głęboko dotknęła pisarza polskiego ponieważ zdał sobie nagle sprawę z faktu, że istnieje pewien określony związek między jego losem a losem wygnańców, których opisuje Dostojewski. W pewnym stopniu Historia pozostała nieruchoma. Herling podważa przekonanie, jakoby doświadczenie obozów koncentracyjnych było czymś absolutnie nowym, zerwaniem z dziedzictwem przeszłości, z tradycją kulturalną oraz z różnymi sposobami jej przedstawiania. Celem zrozumienia wrażenia ciągłości historycznej, wrażenia odczuwanego przez Herlinga, należy przyjąć, że Wspomnienia z domu umarłych nie są pamfletem politycznym czy też dokumentem dającym świadectwo faktów, lecz dziełem fikcji literackiej, której funkcja nie polega na przedstawianiu tego co jest, lecz tego co jest możliwe. Będąc fikcją, dzieło Dostojewskiego przekazuje czytelnikowi nową możliwość ludzkiego istnienia: życie przekształcone w bezustanny proces umierania. Właśnie ta możliwość stała się dla Herlinga czymś konkretnym i rzeczywistym, jego losem. Ukryta siła Domu umarłych stała się dla pisarza nie tylko zasadą regulującą jego życie codzienne, lecz także ostatecznym znaczeniem Historii. Właśnie dlatego Herling odczytał Wspomnienia z domu umarłych jako opowiadanie o jego własnej sytuacji egzystencjalnej oraz o sytuacji człowieka nowoczesnego. W świetle świadectwa przekazanego przez Herlinga, możemy zadać sobie szereg pytań na temat dzieła Dostojewskiego. Lecz głównym pytaniem jest następujący problem: w jakiej mierze dzieło Dostojewskiego stawia nas wobec czegoś najistotniejszego w ludzkiej kondycji, ukazując równocześnie niewypowiedzianą i ukrytą cześć nowoczesności?.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectGustaw Herling-Grudzińskipl_PL
dc.subjectFyodor Dostoevskypl_PL
dc.subjectmodernitypl_PL
dc.subjectdeath in literaturepl_PL
dc.titleLa maison des morts: notre monde, notre histoire, notre modernité? Réflexions sur Dostoïevski et Herlingpl_PL
dc.title.alternativeDom umarłych: „nasz” świat, „nasz” historia, „nasza” nowoczesność? Rozważania na temat Dostojewskiego i Herlingapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number221-235pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume46pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord