La maison des morts: notre monde, notre histoire, notre modernité? Réflexions sur Dostoïevski et Herling
Streszczenie
Punktem wyjściowym artykułu oraz podstawą porównania dwóch pisarzy jest
zestawienie Innego świata ze Wspomnieniami z domu umarłych. Gustaw Herling opowiada
w Innym świecie jak czytał w sowieckim obozie pracy książkę Dostojewskiego. Ta
lektura głęboko dotknęła pisarza polskiego ponieważ zdał sobie nagle sprawę z faktu, że
istnieje pewien określony związek między jego losem a losem wygnańców, których opisuje
Dostojewski. W pewnym stopniu Historia pozostała nieruchoma.
Herling podważa przekonanie, jakoby doświadczenie obozów koncentracyjnych
było czymś absolutnie nowym, zerwaniem z dziedzictwem przeszłości, z tradycją kulturalną
oraz z różnymi sposobami jej przedstawiania.
Celem zrozumienia wrażenia ciągłości historycznej, wrażenia odczuwanego przez
Herlinga, należy przyjąć, że Wspomnienia z domu umarłych nie są pamfletem politycznym
czy też dokumentem dającym świadectwo faktów, lecz dziełem fikcji literackiej,
której funkcja nie polega na przedstawianiu tego co jest, lecz tego co jest możliwe. Będąc
fikcją, dzieło Dostojewskiego przekazuje czytelnikowi nową możliwość ludzkiego istnienia:
życie przekształcone w bezustanny proces umierania. Właśnie ta możliwość stała się
dla Herlinga czymś konkretnym i rzeczywistym, jego losem.
Ukryta siła Domu umarłych stała się dla pisarza nie tylko zasadą regulującą
jego życie codzienne, lecz także ostatecznym znaczeniem Historii. Właśnie dlatego Herling
odczytał Wspomnienia z domu umarłych jako opowiadanie o jego własnej sytuacji
egzystencjalnej oraz o sytuacji człowieka nowoczesnego.
W świetle świadectwa przekazanego przez Herlinga, możemy zadać sobie szereg
pytań na temat dzieła Dostojewskiego. Lecz głównym pytaniem jest następujący problem:
w jakiej mierze dzieło Dostojewskiego stawia nas wobec czegoś najistotniejszego w ludzkiej
kondycji, ukazując równocześnie niewypowiedzianą i ukrytą cześć nowoczesności?.
Collections