• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 2003, t. 46, nr 1-2 (91-92)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 2003, t. 46, nr 1-2 (91-92)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

La modernité: théories et pratiques (II)

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
La modernité (1.098Mb)
Date
2003
Author
Krysinski, Wladimir
Metadata
Show full item record
Abstract
Teksty opublikowane jako druga część projektu Nowoczesność: teorie i praktyki poszerzają w sposób istotny horyzonty badawcze dotyczące problematyki nowoczesności. Chociaż każdy tekst związany jest z literaturą, specyficzne tematy wychodzą poza jej obręb lub łączą ją z filozofią lub nauką, jak np. w tekście Sorayji Tlatli, bądź tez z problematyką choroby czy obozów koncentracyjnych (Catherine Mavrikakis oraz Eric Lozowy). Zasięg krytyczny poszczególnych analiz prowadzi miedzy innymi do wniosku, że nowoczesność posiada znaczną mnogość oraz różnorodność form i treści. Ukryte jej twarze pojawiają się w studiach poświęconych takim zagadnieniom jak utopia (Jean- Francois Vallee) interkulturalność (Jose-Antonio Gimenez Mico), zagadnienie romantyzmu jako źródła nowoczesności oraz absolutu literatury (Soraya Tlatli) czy też sprawa wzoru, egzemplifikacji, która odsłania pewne obsesje tematyczno-formalne w nowoczesnej narracji, której przykładem w naszym projekcie jest Julio Cortazar (Marie-Pascale Huglo). Teksty drugiej części naszego projektu odwołują się do czegoś w rodzaju „pamięci tekstualnej” („memoria textualis"), która pozwala na głębsze i szersze zrozumienie zjawiska nowoczesności. Odwołanie się do nowych parametrów czy też kategorii krytycznych (np. względność tego co nowe, egzemplifikacyjność, oskarżająca anamneza, odsłonięcie okrucieństwa, wstyd bycia człowiekiem, uznanie tego co marginesowe oraz patologiczne, interkulturalność, solidarność ludzka), prowadzi do zrelatywizowania nowoczesności pojmowanej jako superstruktury transhistorycznej lub jako gwarancji postępu. Mimo różnic wynikających z rozmaitości danych krytycznych oraz z wizji indywidualnych poszczególnych autorów, powraca wciąż wspólne, „nowoczesne” pytanie łączące te tak różne teksty: w jaki sposób stworzyć wspólnotę, w której istoty ludzkie mogłyby żyć przyjmując jako zasadę wzajemnego zrozumienia dialogiczność w znaczeniu Bachtina, mimo przytłaczającej aury nieludzkiego okrucieństwa. To pytanie narzuca niejako konieczność ponownego przemyślenia nowoczesności, która zawiera w sobie grę perspektyw oraz fantasmagorii interpretacyjnych.
URI
http://hdl.handle.net/11089/44061
Collections
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 2003, t. 46, nr 1-2 (91-92) [23]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail