La modernité: théories et pratiques (II)
Streszczenie
Teksty opublikowane jako druga część projektu Nowoczesność: teorie i praktyki
poszerzają w sposób istotny horyzonty badawcze dotyczące problematyki nowoczesności.
Chociaż każdy tekst związany jest z literaturą, specyficzne tematy wychodzą poza jej
obręb lub łączą ją z filozofią lub nauką, jak np. w tekście Sorayji Tlatli, bądź tez z problematyką
choroby czy obozów koncentracyjnych (Catherine Mavrikakis oraz Eric Lozowy).
Zasięg krytyczny poszczególnych analiz prowadzi miedzy innymi do wniosku, że
nowoczesność posiada znaczną mnogość oraz różnorodność form i treści. Ukryte jej
twarze pojawiają się w studiach poświęconych takim zagadnieniom jak utopia (Jean-
Francois Vallee) interkulturalność (Jose-Antonio Gimenez Mico), zagadnienie romantyzmu
jako źródła nowoczesności oraz absolutu literatury (Soraya Tlatli) czy też sprawa
wzoru, egzemplifikacji, która odsłania pewne obsesje tematyczno-formalne w nowoczesnej
narracji, której przykładem w naszym projekcie jest Julio Cortazar (Marie-Pascale
Huglo). Teksty drugiej części naszego projektu odwołują się do czegoś w rodzaju „pamięci
tekstualnej” („memoria textualis"), która pozwala na głębsze i szersze zrozumienie
zjawiska nowoczesności. Odwołanie się do nowych parametrów czy też kategorii krytycznych
(np. względność tego co nowe, egzemplifikacyjność, oskarżająca anamneza, odsłonięcie
okrucieństwa, wstyd bycia człowiekiem, uznanie tego co marginesowe oraz
patologiczne, interkulturalność, solidarność ludzka), prowadzi do zrelatywizowania
nowoczesności pojmowanej jako superstruktury transhistorycznej lub jako gwarancji
postępu.
Mimo różnic wynikających z rozmaitości danych krytycznych oraz z wizji indywidualnych
poszczególnych autorów, powraca wciąż wspólne, „nowoczesne” pytanie
łączące te tak różne teksty: w jaki sposób stworzyć wspólnotę, w której istoty ludzkie
mogłyby żyć przyjmując jako zasadę wzajemnego zrozumienia dialogiczność w znaczeniu
Bachtina, mimo przytłaczającej aury nieludzkiego okrucieństwa.
To pytanie narzuca niejako konieczność ponownego przemyślenia nowoczesności,
która zawiera w sobie grę perspektyw oraz fantasmagorii interpretacyjnych.
Collections