Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAszyk, Urszula
dc.date.accessioned2022-11-08T17:09:47Z
dc.date.available2022-11-08T17:09:47Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44056
dc.description.abstractDramat Lo fingido verdadero (To co udawane - prawdziwe) powstał w tym samym czasie (ok. 1608), co Nowa sztuka pisania komedii... Nawiązując tytułem tej rozprawy do tytułu owego traktatu, autorka pragnie zwrócić uwagę na analogie między tymi utworami, obydwa bowiem propagują tzw. nową komedię hiszpańską, choć w różny sposób: w Nowej sztuce... Lope de Vega koncentruje się na zagadnieniach dramatu a w Lo fingido verdadero na kwestii przedstawienia teatralnego i grze aktorskiej. Ale odmiennie niż Nowa sztuka, która doczekała się licznych i wnikliwych opracowań, Lo fingido verdadero do niedawna było dramatem nieomal całkowicie zapomnianym. Jako dramat religijny, należący do gatunku znanego w Hiszpanii Złotego Wieku jako comedia de santos, długo zwracał uwagę badaczy jedynie jako dramat przedstawiający żywot św. Genezjusza, rzymskiego aktora i męczennika. Późno zainteresowano się nim jako pierwszym hiszpańskim utworem dramatycznym, który posłużył się metaforą theatrum mundi. Zupełnie też niedawno utwór ten zaczął być przedmiotem badań jako metadramat, do dziś nie doczekał się jednak wyczerpującego opracowania. Zamieszczona tu rozprawa jest próbą porównania Ło fingido verdadero i Nowej sztuki pisania komedii..., jako dwóch tekstów, w których wyłożona została doktryna „nowej komedii”. Jest to również pierwsza próba przedstawienia dramatu Lo fingido verdadero jako świadectwa rodzącej się na przełomie XVI i XVII w. konwencji teatralnej, której podstawę stanowi architektura corralu de comedias, czyli stałej sceny publicznej. Poszczególne części tej pracy poświęcone są: procesowi przekształcenia opowieści hagiograficznej (żywot św. Genezjusza) w tekst dramatu; wprowadzeniu i rozwinięciu tematu comedia; funkcji teatru jako zwierciadła teatru (hiszpańskiego teatru pocz. XVII w.) w strukturze Lo fingido verdadero; formie teatru w teatrze i wprowadzonym do tekstu dramatu wystawieniom „komedii ludzkiej” i „komedii boskiej”, czyli budowaniu na scenie teatralnej metafory świata.pl_PL
dc.language.isoespl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectLo fingido verdaderopl_PL
dc.subjectLope de Vegapl_PL
dc.subjectcomedypl_PL
dc.subjecttheatrum mundipl_PL
dc.titleEl arte de representar comedias: "Lo fingido verdadero" de Lope de Vegapl_PL
dc.title.alternativeSztuka wystawiania komedii "Lo fingido verdadero" Lopego de Vegapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number53-74pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume46pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord