Show simple item record

dc.contributor.authorGroblińska, Justyna
dc.contributor.authorKowalik, Katarzyna
dc.contributor.editorBiernacka, Michalina
dc.contributor.editorKaźmierczak, Paulina
dc.contributor.editorBanach, Agnieszka
dc.date.accessioned2022-09-08T15:39:07Z
dc.date.available2022-09-08T15:39:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationGroblińska J., Kowalik K., Konkurs „Recensiamo ItaliAMO” – o współzawodnictwie zachęcającym do nauki języka i poszukiwań literaturoznawczych, [w:] Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 129-141, http://dx.doi.org/10.18778/8220-114.7.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-114-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43105
dc.description.abstractZawarte w artykule obserwacje na temat kreatywnych form nauczania języka obcego i literatury opierają się na doświadczeniach zebranych podczas organizacji na Uniwersytecie Łódzkim w 2018 i 2019 r. dwóch edycji konkursu „Recensiamo ItaliAMO”, polegającego na tworzeniu przez studentów recenzji włoskich dzieł literackich opublikowanych po roku 2000. Pierwsza część przedstawia dydaktyczne motywacje, które skłoniły nas do zaproponowania studentom filologii włoskiej takiej formy ponadobowiązkowej aktywności oraz opis zasad uczestnictwa. Późniejsza analiza zgromadzonego dzięki wydarzeniu materiału pozwala poznać wybory czytelnicze studentów oraz ocenić ich pozytywną rolę w procesie dydaktycznym i poszerzaniu kompetencji kulturowych. Daje również podstawy do zauważenia pewnych negatywnych zjawisk, takich jak kłopoty studentów neofilologii ze stworzeniem poprawnego pod względem językowym tekstu czy brak umiejętności dostosowania się do założeń gatunkowych recenzji. Wszystkie te aspekty dostarczają cennej wiedzy, którą może posłużyć do planowania zajęć z praktycznej nauki języka i literatury w kolejnych latach pracy dydaktycznej.pl_PL
dc.description.abstractThe observations of creative forms of teaching foreign languages and literature included in this article are based on experiences gained thanks to organization of two editions of competition “Recensiamo ItaliAMO” at University of Łódź in 2018 and 2019. The competition invites students to create reviews of Italian literary works published after 2000. The first part presents didactic motivations that led us to propose such a form of optional activities to students and a description of the competition rules. The following analysis of the collected material allows to find out about students’ literary choices and to estimate their positive role in the didactic process and broadening of cultural skills. It provides also a possibility to observe such a negative phenomenon as neophilological students’ difficulties with composing a linguistically correct text or lack of capacity to use the book review’s genre rules. All these aspects provide precious knowledge that can be employed later in didactic work to plan lessons of practical language and literature.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofBiernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectjęzyk włoskipl_PL
dc.subjectliteratura włoskapl_PL
dc.subjectrecenzja literackapl_PL
dc.subjectdydaktyka języków obcychpl_PL
dc.subjectstudia filologicznepl_PL
dc.subjectItalian languagepl_PL
dc.subjectItalian literaturepl_PL
dc.subjectbook reviewpl_PL
dc.subjectthe didactics of foreign languagespl_PL
dc.subjectphilological studiespl_PL
dc.titleKonkurs „Recensiamo ItaliAMO” – o współzawodnictwie zachęcającym do nauki języka i poszukiwań literaturoznawczychpl_PL
dc.title.alternativeThe Competition “Recensiamo ItaliAMO” – About Rivalry that Encourages to Study Language and Explore Literaturepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl_PL
dc.page.number129-141pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Romanistyki, Zakład Italianistyki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Romanistyki, Zakład Literaturoznawstwa Romańskiego, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-115-4
dc.referencesAmmaniti N., 2001, Io non ho paura, Turyn.pl_PL
dc.referencesAmmaniti N., 2003, Nie boję się, tłum. D. Duszyńska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAndorno C., 2014, Una semplice informalità? Le e-mail di studenti a docenti universitari come apprendistato di registri formali, w: M. Cerruti, E. Corino, C. Onesti (red.), Lingue in contesto. Studi di linguistica e glottodidattica sulla variazione diafasica, Alessandria, s. 13–32.pl_PL
dc.referencesAngus M., 2006, Mal di pietre, Rzym.pl_PL
dc.referencesAngus M., 2008, Ból kamieni, tłum. M. Woźniak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBeltramo M., Nesci M. T., 2011, Dizionario di stile e scrittura, Bolonia.pl_PL
dc.referencesBosco F., 2013, Non tutti gli uomini vengono per nuocere, Mediolan.pl_PL
dc.referencesBosco F., 2015, Nie tacy oni straszni, tłum. A. Pryciak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCarofiglio G., 2002, Testimone inconsapevole, Palermo.pl_PL
dc.referencesCarofiglio G., 2009, Świadek mimo woli, tłum. J. Ugniewska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCarrisi D., 2014, Il cacciatore del buio, Mediolan.pl_PL
dc.referencesCarrisi D., 2017, Łowca cieni, tłum. J. Jackowicz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCoste D. i in., 2003, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDymmel A., 2002, O potrzebie racjonalnego spojrzenia na literaturę popularną, w: M. Juda (red.), Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość, dzień dzisiejszy, perspektywy, Lublin, s. 87–96.pl_PL
dc.referencesFerrante E., 2011, L’amica geniale, Rzym.pl_PL
dc.referencesFerrante E., 2014, Genialna przyjaciółka, tłum. A. Pawłowska-Zampino, Katowice.pl_PL
dc.referencesGiordano P., 2008, La solitudine dei numeri primi, Mediolan.pl_PL
dc.referencesGiordano P., 2010, Samotność liczb pierwszych, tłum. A. Pawłowska-Zampino, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGiovanetti M., 2008, Bora nera, Udine.pl_PL
dc.referencesGramellini M., 2014, Niech ci się coś pięknego przyśni, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGramellini M., 2019, Fai bei sogni, Mediolan.pl_PL
dc.referencesGroblińska J., Kowalik K., 2018, Publikacja polsko-włoskiego czasopisma ItaliAMO jako innowacyjna metoda praktyki tłumaczeniowej, M. Tańska, P. Sosna (red.), Koła naukowe – szkołą twórczego działania, Olsztyn, s. 71–82.pl_PL
dc.referencesJanowska I., 2016, Od metody gramatyczno-tłumaczeniowej do mediacji językowej, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, Kraków, s. 44.pl_PL
dc.referencesKoryś I., Chymkowski R., 2018, Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku. Wstępne wyniki, https://www.bn.org.pl/download/document/1553593649.pdf [12.05.2019].pl_PL
dc.referencesKowalik K. (red.), 2018, „ItaliAMO”, z. 15, Łódź, w: http://filolog.uni.lodz.pl/?page_id=2571 [12.05.2019].pl_PL
dc.referencesKowalik K. (red.), 2019, „ItaliAMO”, z. 16, Łódź, w: http://filolog.uni.lodz.pl/?page_id=2571 [12.05.2019].pl_PL
dc.referencesKoziołek K., 2017, Czas lektury, Katowice.pl_PL
dc.referencesLange-Helszke M., 2011, Język i kultura Włoch – między wyobrażeniem a rzeczywistością, w: K. Biernacka-Licznar, J. Łukaszewicz, Nauczanie języka włoskiego na polskich uczelniach: doświadczenia i perspektywy rozwoju, Toruń.pl_PL
dc.referencesLipińska E., Seretny A. (red.), 2016, Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, Kraków.pl_PL
dc.referencesManfredi V. M., 2016, Teutoburgo, Mediolan.pl_PL
dc.referencesSorrentino P., 2015a, Giovinezza, Mediolan.pl_PL
dc.referencesSorrentino P., 2015b, Młodość, tłum. A. Bruś, Poznań.pl_PL
dc.referencesSowińska A., Kowalik K. (red.), 2013, „ItaliAMO”, z. 1–15, w: http://filolog.uni.lodz.pl/?page_id=2571 [12.05.2019].pl_PL
dc.referencesTamaro S., 2012, Fuori, Mediolan.pl_PL
dc.referenceshttp://www.italianistyka.uni.lodz.pl/studia/opisy-przedmiotow [15.05.2019].pl_PL
dc.referenceshttp://www.treccani.it/enciclopedia/friulano/ [13.05.2019].pl_PL
dc.referenceshttp://www.treccani.it/enciclopedia/sardo/ [13.05.2019].pl_PL
dc.contributor.authorEmailjustyna.groblinska@uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.kowalik@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-114.7.10
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe