dc.contributor.author | Groblińska, Justyna | |
dc.contributor.author | Kowalik, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Biernacka, Michalina | |
dc.contributor.editor | Kaźmierczak, Paulina | |
dc.contributor.editor | Banach, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2022-09-08T15:39:07Z | |
dc.date.available | 2022-09-08T15:39:07Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Groblińska J., Kowalik K., Konkurs „Recensiamo ItaliAMO” – o współzawodnictwie zachęcającym do nauki języka i poszukiwań literaturoznawczych, [w:] Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 129-141, http://dx.doi.org/10.18778/8220-114.7.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-114-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43105 | |
dc.description.abstract | Zawarte w artykule obserwacje na temat kreatywnych form nauczania języka obcego i literatury opierają się na doświadczeniach zebranych podczas organizacji na Uniwersytecie Łódzkim w 2018 i 2019 r. dwóch edycji konkursu „Recensiamo ItaliAMO”, polegającego na tworzeniu przez studentów recenzji włoskich dzieł literackich opublikowanych po roku 2000. Pierwsza część przedstawia dydaktyczne motywacje, które skłoniły nas do zaproponowania studentom filologii włoskiej takiej formy ponadobowiązkowej aktywności oraz opis zasad uczestnictwa. Późniejsza analiza zgromadzonego dzięki wydarzeniu materiału pozwala poznać wybory czytelnicze studentów oraz ocenić ich pozytywną rolę w procesie dydaktycznym i poszerzaniu kompetencji kulturowych. Daje również podstawy do zauważenia pewnych negatywnych zjawisk, takich jak kłopoty studentów neofilologii ze stworzeniem poprawnego pod względem językowym tekstu czy brak umiejętności dostosowania się do założeń gatunkowych recenzji. Wszystkie te aspekty dostarczają cennej wiedzy, którą może posłużyć do planowania zajęć z praktycznej nauki języka i literatury w kolejnych latach pracy dydaktycznej. | pl_PL |
dc.description.abstract | The observations of creative forms of teaching foreign languages and literature included in this article are based on experiences gained thanks to organization of two editions of competition “Recensiamo ItaliAMO” at University of Łódź in 2018 and 2019. The competition invites students to create reviews of Italian literary works published after 2000. The first part presents didactic motivations that led us to propose such a form of optional activities to students and a description of the competition rules. The following analysis of the collected material allows to find out about students’ literary choices and to estimate their positive role in the didactic process and broadening of cultural skills. It provides also a possibility to observe such a negative phenomenon as neophilological students’ difficulties with composing a linguistically correct text or lack of capacity to use the book review’s genre rules. All these aspects provide precious knowledge that can be employed later in didactic work to plan lessons of practical language and literature. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | język włoski | pl_PL |
dc.subject | literatura włoska | pl_PL |
dc.subject | recenzja literacka | pl_PL |
dc.subject | dydaktyka języków obcych | pl_PL |
dc.subject | studia filologiczne | pl_PL |
dc.subject | Italian language | pl_PL |
dc.subject | Italian literature | pl_PL |
dc.subject | book review | pl_PL |
dc.subject | the didactics of foreign languages | pl_PL |
dc.subject | philological studies | pl_PL |
dc.title | Konkurs „Recensiamo ItaliAMO” – o współzawodnictwie zachęcającym do nauki języka i poszukiwań literaturoznawczych | pl_PL |
dc.title.alternative | The Competition “Recensiamo ItaliAMO” – About Rivalry that Encourages to Study Language and Explore Literature | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020 | pl_PL |
dc.page.number | 129-141 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Romanistyki, Zakład Italianistyki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Romanistyki, Zakład Literaturoznawstwa Romańskiego, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-115-4 | |
dc.references | Ammaniti N., 2001, Io non ho paura, Turyn. | pl_PL |
dc.references | Ammaniti N., 2003, Nie boję się, tłum. D. Duszyńska, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Andorno C., 2014, Una semplice informalità? Le e-mail di studenti a docenti universitari come apprendistato di registri formali, w: M. Cerruti, E. Corino, C. Onesti (red.), Lingue in contesto. Studi di linguistica e glottodidattica sulla variazione diafasica, Alessandria, s. 13–32. | pl_PL |
dc.references | Angus M., 2006, Mal di pietre, Rzym. | pl_PL |
dc.references | Angus M., 2008, Ból kamieni, tłum. M. Woźniak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Beltramo M., Nesci M. T., 2011, Dizionario di stile e scrittura, Bolonia. | pl_PL |
dc.references | Bosco F., 2013, Non tutti gli uomini vengono per nuocere, Mediolan. | pl_PL |
dc.references | Bosco F., 2015, Nie tacy oni straszni, tłum. A. Pryciak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Carofiglio G., 2002, Testimone inconsapevole, Palermo. | pl_PL |
dc.references | Carofiglio G., 2009, Świadek mimo woli, tłum. J. Ugniewska, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Carrisi D., 2014, Il cacciatore del buio, Mediolan. | pl_PL |
dc.references | Carrisi D., 2017, Łowca cieni, tłum. J. Jackowicz, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Coste D. i in., 2003, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dymmel A., 2002, O potrzebie racjonalnego spojrzenia na literaturę popularną, w: M. Juda (red.), Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość, dzień dzisiejszy, perspektywy, Lublin, s. 87–96. | pl_PL |
dc.references | Ferrante E., 2011, L’amica geniale, Rzym. | pl_PL |
dc.references | Ferrante E., 2014, Genialna przyjaciółka, tłum. A. Pawłowska-Zampino, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Giordano P., 2008, La solitudine dei numeri primi, Mediolan. | pl_PL |
dc.references | Giordano P., 2010, Samotność liczb pierwszych, tłum. A. Pawłowska-Zampino, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Giovanetti M., 2008, Bora nera, Udine. | pl_PL |
dc.references | Gramellini M., 2014, Niech ci się coś pięknego przyśni, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gramellini M., 2019, Fai bei sogni, Mediolan. | pl_PL |
dc.references | Groblińska J., Kowalik K., 2018, Publikacja polsko-włoskiego czasopisma ItaliAMO jako innowacyjna metoda praktyki tłumaczeniowej, M. Tańska, P. Sosna (red.), Koła naukowe – szkołą twórczego działania, Olsztyn, s. 71–82. | pl_PL |
dc.references | Janowska I., 2016, Od metody gramatyczno-tłumaczeniowej do mediacji językowej, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, Kraków, s. 44. | pl_PL |
dc.references | Koryś I., Chymkowski R., 2018, Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku. Wstępne wyniki, https://www.bn.org.pl/download/document/1553593649.pdf [12.05.2019]. | pl_PL |
dc.references | Kowalik K. (red.), 2018, „ItaliAMO”, z. 15, Łódź, w: http://filolog.uni.lodz.pl/?page_id=2571 [12.05.2019]. | pl_PL |
dc.references | Kowalik K. (red.), 2019, „ItaliAMO”, z. 16, Łódź, w: http://filolog.uni.lodz.pl/?page_id=2571 [12.05.2019]. | pl_PL |
dc.references | Koziołek K., 2017, Czas lektury, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Lange-Helszke M., 2011, Język i kultura Włoch – między wyobrażeniem a rzeczywistością, w: K. Biernacka-Licznar, J. Łukaszewicz, Nauczanie języka włoskiego na polskich uczelniach: doświadczenia i perspektywy rozwoju, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., Seretny A. (red.), 2016, Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Manfredi V. M., 2016, Teutoburgo, Mediolan. | pl_PL |
dc.references | Sorrentino P., 2015a, Giovinezza, Mediolan. | pl_PL |
dc.references | Sorrentino P., 2015b, Młodość, tłum. A. Bruś, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Sowińska A., Kowalik K. (red.), 2013, „ItaliAMO”, z. 1–15, w: http://filolog.uni.lodz.pl/?page_id=2571 [12.05.2019]. | pl_PL |
dc.references | Tamaro S., 2012, Fuori, Mediolan. | pl_PL |
dc.references | http://www.italianistyka.uni.lodz.pl/studia/opisy-przedmiotow [15.05.2019]. | pl_PL |
dc.references | http://www.treccani.it/enciclopedia/friulano/ [13.05.2019]. | pl_PL |
dc.references | http://www.treccani.it/enciclopedia/sardo/ [13.05.2019]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | justyna.groblinska@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | katarzyna.kowalik@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-114.7.10 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |