dc.contributor.author | Rudziński, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Biernacka, Michalina | |
dc.contributor.editor | Kaźmierczak, Paulina | |
dc.contributor.editor | Banach, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2022-09-08T15:23:37Z | |
dc.date.available | 2022-09-08T15:23:37Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Rudziński G., Homo loquens a homo ludens. Glottodydaktyczne refleksje nad koncepcją kultury Johana Huizingi, [w:] Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 23-32, http://dx.doi.org/10.18778/8220-114.7.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-114-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43097 | |
dc.description.abstract | Z powodu przynależności do obszaru kultury glottodydaktyka jest formą zabawy podobnie jak (zgodnie z poglądami J. Huizingi) polityka, teatr i wojna. Większość twierdzeń Huizingi o istocie zabawy daje się przepisać z podstawieniem w miejsce rzeczownika „zabawa” wyrażeń „nauka języka”, „poznawanie języka”, bez utraty ich sensowności. Utożsamienie akwizycji języka z zabawą pozwala dokonywać opisu tej pierwszej w kategoriach tej drugiej. Sukces w zabawie i nauce języka odnoszą ci, którzy do obu przystępują z entuzjazmem, traktują obie poważnie, nie szczędzą wysiłku, szanują reguły, czynnie w nich uczestniczą i grają „fair”. | pl_PL |
dc.description.abstract | As far as teaching/learning of foreign languages belongs to the area of culture, it is a form of play as well as (according to J. Huizinga’s point of view) the politics, drama and war are. There are several parallels between a language course and a game. Most of Huizinga’s claims about the essence of play can be rewritten with the substitution: instead of the noun “a fun” we can write an expression “a learning a language” – without losing their meaningfulness. When we identify language acquisition as fun we can describe the first in terms of the second. The success in playing and learning a language is given to those who join both enthusiastically, treat both seriously, spare no effort, respect the rules, actively participate in them and play fair. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | zabawa | pl_PL |
dc.subject | kultura | pl_PL |
dc.subject | language learning/teaching | pl_PL |
dc.subject | play | pl_PL |
dc.subject | culture | pl_PL |
dc.title | Homo loquens a homo ludens. Glottodydaktyczne refleksje nad koncepcją kultury Johana Huizingi | pl_PL |
dc.title.alternative | Homo Loquens Versus Homo Ludens. Glottodidactic Reflections on Johan Huizinga’s Concept of Culture | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020 | pl_PL |
dc.page.number | 23-32 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-115-4 | |
dc.references | Chałupnik A., 2011, Posłowie do wydania polskiego, w: J. E. Combs, Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego, tłum. O. Kaczmarek, Warszawa, s. 211–222. | pl_PL |
dc.references | Combs J. E., 2011, Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego, tłum. O. Kaczmarek, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Groth M., 2017, Translating Heidegger, Toronto, Buffalo, London. | pl_PL |
dc.references | Huizinga J., 1985, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. M. Kurecka i W. Wirpsza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lakoff G., Johnson M., 2010, Metafory w naszym życiu, tłum. T. P. Krzeszowski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Perrot E., 1982, Effective Teching. A Practical Guide to Improving Your Teaching, Harlow. | pl_PL |
dc.references | Ryan D., 1960, Characteristics of Teachers, Washington DC. | pl_PL |
dc.references | Sachser N., 2004, Neugier, Spiel und Lernen: Verhaltensbiologische Anmerkungen zur Kindheit, „Zeitschrift für Pädagogik”, nr 50. | pl_PL |
dc.references | Schechner R., 2000, Przyszłość rytuału, tłum. T. Kubikowski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub T., 2001, Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tatarkiewicz W., 1958, Historia filozofii, t. 1. Filozofia starożytna i średniowieczna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zimbardo Ph., 2008, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?, tłum. A. Cybulko, J. Kowalczewska, J. Radzicki, M. Zieliński, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Żychliński A., 2009, Homo loquens. O różnicy antropologicznej, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 56–84. Wersja pdf: http://rcin.org.pl/ibl/Content/50646/WA248_66400_P-I-2524_zychlinski-homo.pdf [15.04.2019]. | pl_PL |
dc.references | Żylińska M., 2013, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | grzegorz.rudzinski@uni.lodz.pl; grzegorzrudzinski@wp.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-114.7.02 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |