Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRudziński, Grzegorz
dc.contributor.editorBiernacka, Michalina
dc.contributor.editorKaźmierczak, Paulina
dc.contributor.editorBanach, Agnieszka
dc.date.accessioned2022-09-08T15:23:37Z
dc.date.available2022-09-08T15:23:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationRudziński G., Homo loquens a homo ludens. Glottodydaktyczne refleksje nad koncepcją kultury Johana Huizingi, [w:] Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 23-32, http://dx.doi.org/10.18778/8220-114.7.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-114-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43097
dc.description.abstractZ powodu przynależności do obszaru kultury glottodydaktyka jest formą zabawy podobnie jak (zgodnie z poglądami J. Huizingi) polityka, teatr i wojna. Większość twierdzeń Huizingi o istocie zabawy daje się przepisać z podstawieniem w miejsce rzeczownika „zabawa” wyrażeń „nauka języka”, „poznawanie języka”, bez utraty ich sensowności. Utożsamienie akwizycji języka z zabawą pozwala dokonywać opisu tej pierwszej w kategoriach tej drugiej. Sukces w zabawie i nauce języka odnoszą ci, którzy do obu przystępują z entuzjazmem, traktują obie poważnie, nie szczędzą wysiłku, szanują reguły, czynnie w nich uczestniczą i grają „fair”.pl_PL
dc.description.abstractAs far as teaching/learning of foreign languages belongs to the area of culture, it is a form of play as well as (according to J. Huizinga’s point of view) the politics, drama and war are. There are several parallels between a language course and a game. Most of Huizinga’s claims about the essence of play can be rewritten with the substitution: instead of the noun “a fun” we can write an expression “a learning a language” – without losing their meaningfulness. When we identify language acquisition as fun we can describe the first in terms of the second. The success in playing and learning a language is given to those who join both enthusiastically, treat both seriously, spare no effort, respect the rules, actively participate in them and play fair.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofBiernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectzabawapl_PL
dc.subjectkulturapl_PL
dc.subjectlanguage learning/teachingpl_PL
dc.subjectplaypl_PL
dc.subjectculturepl_PL
dc.titleHomo loquens a homo ludens. Glottodydaktyczne refleksje nad koncepcją kultury Johana Huizingipl_PL
dc.title.alternativeHomo Loquens Versus Homo Ludens. Glottodidactic Reflections on Johan Huizinga’s Concept of Culturepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl_PL
dc.page.number23-32pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-115-4
dc.referencesChałupnik A., 2011, Posłowie do wydania polskiego, w: J. E. Combs, Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego, tłum. O. Kaczmarek, Warszawa, s. 211–222.pl_PL
dc.referencesCombs J. E., 2011, Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego, tłum. O. Kaczmarek, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGroth M., 2017, Translating Heidegger, Toronto, Buffalo, London.pl_PL
dc.referencesHuizinga J., 1985, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. M. Kurecka i W. Wirpsza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLakoff G., Johnson M., 2010, Metafory w naszym życiu, tłum. T. P. Krzeszowski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPerrot E., 1982, Effective Teching. A Practical Guide to Improving Your Teaching, Harlow.pl_PL
dc.referencesRyan D., 1960, Characteristics of Teachers, Washington DC.pl_PL
dc.referencesSachser N., 2004, Neugier, Spiel und Lernen: Verhaltensbiologische Anmerkungen zur Kindheit, „Zeitschrift für Pädagogik”, nr 50.pl_PL
dc.referencesSchechner R., 2000, Przyszłość rytuału, tłum. T. Kubikowski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSiek-Piskozub T., 2001, Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W., 1958, Historia filozofii, t. 1. Filozofia starożytna i średniowieczna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZimbardo Ph., 2008, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?, tłum. A. Cybulko, J. Kowalczewska, J. Radzicki, M. Zieliński, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŻychliński A., 2009, Homo loquens. O różnicy antropologicznej, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 56–84. Wersja pdf: http://rcin.org.pl/ibl/Content/50646/WA248_66400_P-I-2524_zychlinski-homo.pdf [15.04.2019].pl_PL
dc.referencesŻylińska M., 2013, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń.pl_PL
dc.contributor.authorEmailgrzegorz.rudzinski@uni.lodz.pl; grzegorzrudzinski@wp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-114.7.02
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe