dc.contributor.author | Góralik, Mikołaj | |
dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
dc.contributor.editor | Żakieta, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Żebrowski, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:50:29Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T16:50:29Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Góralik M., Gatunkowe obrzeża nowej fali. Filmowy musical w Czechosłowacji lat sześćdziesiątych XX wieku, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 133-146, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.11 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-445-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43027 | |
dc.description.abstract | Artykuł przybliża kontekst narodzin gatunku musicalu filmowego w Czechosłowacji połowy lat sześćdziesiątych, a także diagnozuje przyczyny jego popularności w kinie tamtej doby. Zarysowane zostały zarówno tradycje piosenki filmowej, jak również kształtowanie się kultu gwiazd muzycznych, przenikającego także do świata filmu, co doprowadziło do powstania pierwszych czechosłowackich musicali. Przełomowym okazał się 1964 rok, gdy na ekrany weszły aż cztery tytuły: „Czy macie w domu lwa?”, „Lemoniadowy Joe”, „Gdyby tysiąc klarnetów” oraz „Starcy na chmielu”, zaś równolegle rodziła się czechosłowacka nowa fala, która w dzisiejszej refleksji filmoznawczej całkowicie przyćmiła ówczesne kino gatunkowe. | pl_PL |
dc.description.abstract | The following article introduces the context of the development of a new movie genre in Czechoslovakia in the mid-sixties – namely musical. It also investigates the reasons of its popularity at that time. The traditions of Czechoslovakian movie song and the beginning of the music star system at that country are of particular interest too. The latter led to the strict cooperation between filmmakers and musicians. The breakthrough happened in year 1964 when four films of that kind were shown in cinemas: “Do You Keep a Lion at Home?”, “Lemonade Joe”, “If a Thousand Clarinets and The Hop Pickers”. At the same time first films of Czechoslovakian New Wave appeared and in the present film studies this phenomenon overshadowed musicals and other film genres of that era. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Czechosłowacja | pl_PL |
dc.subject | musical | pl_PL |
dc.subject | lata sześćdziesiąte | pl_PL |
dc.subject | nowa fala | pl_PL |
dc.subject | kino gatunkowe | pl_PL |
dc.subject | Czechoslovakia | pl_PL |
dc.subject | musical | pl_PL |
dc.subject | sixties | pl_PL |
dc.subject | popular culture | pl_PL |
dc.subject | New Wave | pl_PL |
dc.subject | genre cinema | pl_PL |
dc.title | Gatunkowe obrzeża nowej fali. Filmowy musical w Czechosłowacji lat sześćdziesiątych XX wieku | pl_PL |
dc.title.alternative | Peripheries of the New Wave: Musical in the Czechoslovakia of the 1960s | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 133-146 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-446-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Mikołaj Góralik – cieszynianin, doktorant w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, w ramach studiów przebywał także na Uniwersytecie Palackiego w Ołomuńcu oraz na Uniwersytecie Masaryka w Brnie. Zajmuje się czechosłowackim kinem gatunkowym oraz analizowaniem dorobku twórczego Kurta Webera, od sześciu lat współpracuje z Festiwalem Kręgi Sztuki. Prelegent podczas festiwali filmowych: 14. The Unprecedented Cinema w Tallinie i 2. Przeglądu „Czeski sen” w Krakowie, autor publikacji m.in. w „Kontekstach”, „Ekranach”, „Kontraście” oraz pokonferencyjnych tomach zbiorowych. | pl_PL |
dc.references | Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994. | pl_PL |
dc.references | Język, literatura i kultura Czech 2, red. J. Kościukiewicz, J. Korbut, Racibórz 2009. | pl_PL |
dc.references | Liehm A. J., Ostře sledované filmy, Praha 2001. | pl_PL |
dc.references | Lukeš J., Diagnózy času: Český a slovenský poválečný film (1945–2012), Praha 2013. | pl_PL |
dc.references | Novák J., wywiad z Oldřichem Lipskim, „Film a divadlo” 1987, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Panorama českého filmu, red. L. Ptáček, Olomouc 2000. | pl_PL |
dc.references | Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej, red. P. Biliński, P. Plichta, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Szczepanik P., Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let, Brno 2009. | pl_PL |
dc.references | Taussig P., Český biják, Praha 2009. | pl_PL |
dc.references | Žalman J., Umlčený film. Kapitoly z bojů o lidskou tvář československého filmu, „Film a doba” 1991, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Absolwent, reż. M. Nichols, 1967. | pl_PL |
dc.references | Bigbitowe lata, reż. J. Hřebejk, 1993. | pl_PL |
dc.references | Bylo nás deset, reż. A. Kachlíka, 1963. | pl_PL |
dc.references | Czarny Piotruś, reż. M. Forman, 1963. | pl_PL |
dc.references | Czy macie w domu lwa?, reż. P. Hobl, 1963. | pl_PL |
dc.references | Dalibor, reż. V. Krška, 1956. | pl_PL |
dc.references | Dama w tramwaju, reż. L. Rychman, 1966. | pl_PL |
dc.references | Gdyby tysiąc klarnetów, reż. J. Roháč, V. Svitáček, 1964. | pl_PL |
dc.references | Gwiazda jedzie na południe, reż. O. Lipský, 1958. | pl_PL |
dc.references | Gwiazda spada z nieba, reż. L. Rychman, 1974. | pl_PL |
dc.references | Jeszcze wesela nie było…, reż. J. Mach, 1954. | pl_PL |
dc.references | Kasia Ballou, reż. E. Silverstein, 1965. | pl_PL |
dc.references | Kurz, reż. T. Voral, 1990. | pl_PL |
dc.references | Lemoniadowy Joe, reż. O. Lipský, 1964. | pl_PL |
dc.references | Magiczny głos buntowniczki, reż. O. Sommerová, 2014. | pl_PL |
dc.references | Miłość blondynki, reż. M. Forman, 1965. | pl_PL |
dc.references | Niech żyją duchy, reż. O. Lipský, 1977. | pl_PL |
dc.references | Ojczyzna, reż. J. Mach, 1953. | pl_PL |
dc.references | Pieniądze albo życie, reż. J. Honzl, 1932. | pl_PL |
dc.references | Pieśniarz, reż. S. Innemann, 1932. | pl_PL |
dc.references | Pieśń prerii, reż. J. Trnka, 1949. | pl_PL |
dc.references | Pociągi pod specjalnym nadzorem, reż. J. Menzel, 1966. | pl_PL |
dc.references | Puder i benzyna, reż. J. Honzl, 1931. | pl_PL |
dc.references | Sklep przy głównej ulicy, J. Kadár, E. Klos, 1965. | pl_PL |
dc.references | Sprzedana narzeczona, reż. O. Kmínek, 1922. | pl_PL |
dc.references | Starcy na chmielu, reż. L. Rychman, 1964. | pl_PL |
dc.references | Trzy orzeszki dla Kopciuszka reż. V. Vorlíček, 1973. | pl_PL |
dc.references | Tváře českého filmu: Muzikál, reż. J. Stehlík, P. Vachler, 2001. | pl_PL |
dc.references | West Side Story, reż. R. Wise, J. Robbins, 1961. | pl_PL |
dc.references | Zbuntowani, reż. F. Renč, 1001. | pl_PL |
dc.references | Ziemia śpiewa, reż. Karel Plicka, 1933. | pl_PL |
dc.references | Zlatá šedesátá – Miloš Forman, reż. M. Šulík, 2009. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-445-8.11 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |