Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGóralik, Mikołaj
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorŻakieta, Katarzyna
dc.contributor.editorŻebrowski, Mateusz
dc.date.accessioned2022-08-30T16:50:29Z
dc.date.available2022-08-30T16:50:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationGóralik M., Gatunkowe obrzeża nowej fali. Filmowy musical w Czechosłowacji lat sześćdziesiątych XX wieku, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 133-146, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.11pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-445-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43027
dc.description.abstractArtykuł przybliża kontekst narodzin gatunku musicalu filmowego w Czechosłowacji połowy lat sześćdziesiątych, a także diagnozuje przyczyny jego popularności w kinie tamtej doby. Zarysowane zostały zarówno tradycje piosenki filmowej, jak również kształtowanie się kultu gwiazd muzycznych, przenikającego także do świata filmu, co doprowadziło do powstania pierwszych czechosłowackich musicali. Przełomowym okazał się 1964 rok, gdy na ekrany weszły aż cztery tytuły: „Czy macie w domu lwa?”, „Lemoniadowy Joe”, „Gdyby tysiąc klarnetów” oraz „Starcy na chmielu”, zaś równolegle rodziła się czechosłowacka nowa fala, która w dzisiejszej refleksji filmoznawczej całkowicie przyćmiła ówczesne kino gatunkowe.pl_PL
dc.description.abstractThe following article introduces the context of the development of a new movie genre in Czechoslovakia in the mid-sixties – namely musical. It also investigates the reasons of its popularity at that time. The traditions of Czechoslovakian movie song and the beginning of the music star system at that country are of particular interest too. The latter led to the strict cooperation between filmmakers and musicians. The breakthrough happened in year 1964 when four films of that kind were shown in cinemas: “Do You Keep a Lion at Home?”, “Lemonade Joe”, “If a Thousand Clarinets and The Hop Pickers”. At the same time first films of Czechoslovakian New Wave appeared and in the present film studies this phenomenon overshadowed musicals and other film genres of that era.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCzechosłowacjapl_PL
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.subjectlata sześćdziesiątepl_PL
dc.subjectnowa falapl_PL
dc.subjectkino gatunkowepl_PL
dc.subjectCzechoslovakiapl_PL
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.subjectsixtiespl_PL
dc.subjectpopular culturepl_PL
dc.subjectNew Wavepl_PL
dc.subjectgenre cinemapl_PL
dc.titleGatunkowe obrzeża nowej fali. Filmowy musical w Czechosłowacji lat sześćdziesiątych XX wiekupl_PL
dc.title.alternativePeripheries of the New Wave: Musical in the Czechoslovakia of the 1960spl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number133-146pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-446-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteMikołaj Góralik – cieszynianin, doktorant w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, w ramach studiów przebywał także na Uniwersytecie Palackiego w Ołomuńcu oraz na Uniwersytecie Masaryka w Brnie. Zajmuje się czechosłowackim kinem gatunkowym oraz analizowaniem dorobku twórczego Kurta Webera, od sześciu lat współpracuje z Festiwalem Kręgi Sztuki. Prelegent podczas festiwali filmowych: 14. The Unprecedented Cinema w Tallinie i 2. Przeglądu „Czeski sen” w Krakowie, autor publikacji m.in. w „Kontekstach”, „Ekranach”, „Kontraście” oraz pokonferencyjnych tomach zbiorowych.pl_PL
dc.referencesHendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.pl_PL
dc.referencesJęzyk, literatura i kultura Czech 2, red. J. Kościukiewicz, J. Korbut, Racibórz 2009.pl_PL
dc.referencesLiehm A. J., Ostře sledované filmy, Praha 2001.pl_PL
dc.referencesLukeš J., Diagnózy času: Český a slovenský poválečný film (1945–2012), Praha 2013.pl_PL
dc.referencesNovák J., wywiad z Oldřichem Lipskim, „Film a divadlo” 1987, nr 5.pl_PL
dc.referencesPanorama českého filmu, red. L. Ptáček, Olomouc 2000.pl_PL
dc.referencesPrzeszłość we współczesnej narracji kulturowej, red. P. Biliński, P. Plichta, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesSzczepanik P., Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let, Brno 2009.pl_PL
dc.referencesTaussig P., Český biják, Praha 2009.pl_PL
dc.referencesŽalman J., Umlčený film. Kapitoly z bojů o lidskou tvář československého filmu, „Film a doba” 1991, nr 3.pl_PL
dc.referencesAbsolwent, reż. M. Nichols, 1967.pl_PL
dc.referencesBigbitowe lata, reż. J. Hřebejk, 1993.pl_PL
dc.referencesBylo nás deset, reż. A. Kachlíka, 1963.pl_PL
dc.referencesCzarny Piotruś, reż. M. Forman, 1963.pl_PL
dc.referencesCzy macie w domu lwa?, reż. P. Hobl, 1963.pl_PL
dc.referencesDalibor, reż. V. Krška, 1956.pl_PL
dc.referencesDama w tramwaju, reż. L. Rychman, 1966.pl_PL
dc.referencesGdyby tysiąc klarnetów, reż. J. Roháč, V. Svitáček, 1964.pl_PL
dc.referencesGwiazda jedzie na południe, reż. O. Lipský, 1958.pl_PL
dc.referencesGwiazda spada z nieba, reż. L. Rychman, 1974.pl_PL
dc.referencesJeszcze wesela nie było…, reż. J. Mach, 1954.pl_PL
dc.referencesKasia Ballou, reż. E. Silverstein, 1965.pl_PL
dc.referencesKurz, reż. T. Voral, 1990.pl_PL
dc.referencesLemoniadowy Joe, reż. O. Lipský, 1964.pl_PL
dc.referencesMagiczny głos buntowniczki, reż. O. Sommerová, 2014.pl_PL
dc.referencesMiłość blondynki, reż. M. Forman, 1965.pl_PL
dc.referencesNiech żyją duchy, reż. O. Lipský, 1977.pl_PL
dc.referencesOjczyzna, reż. J. Mach, 1953.pl_PL
dc.referencesPieniądze albo życie, reż. J. Honzl, 1932.pl_PL
dc.referencesPieśniarz, reż. S. Innemann, 1932.pl_PL
dc.referencesPieśń prerii, reż. J. Trnka, 1949.pl_PL
dc.referencesPociągi pod specjalnym nadzorem, reż. J. Menzel, 1966.pl_PL
dc.referencesPuder i benzyna, reż. J. Honzl, 1931.pl_PL
dc.referencesSklep przy głównej ulicy, J. Kadár, E. Klos, 1965.pl_PL
dc.referencesSprzedana narzeczona, reż. O. Kmínek, 1922.pl_PL
dc.referencesStarcy na chmielu, reż. L. Rychman, 1964.pl_PL
dc.referencesTrzy orzeszki dla Kopciuszka reż. V. Vorlíček, 1973.pl_PL
dc.referencesTváře českého filmu: Muzikál, reż. J. Stehlík, P. Vachler, 2001.pl_PL
dc.referencesWest Side Story, reż. R. Wise, J. Robbins, 1961.pl_PL
dc.referencesZbuntowani, reż. F. Renč, 1001.pl_PL
dc.referencesZiemia śpiewa, reż. Karel Plicka, 1933.pl_PL
dc.referencesZlatá šedesátá – Miloš Forman, reż. M. Šulík, 2009.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-445-8.11
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe