Show simple item record

dc.contributor.authorMazan-Mazurkiewicz, Alicja
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2022-07-18T12:40:56Z
dc.date.available2022-07-18T12:40:56Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMazan-Mazurkiewicz A., „Najstraszliwszy smok na tej ziemi”. O samoświadomości czytelniczej dziecka, podpatrywanej przez pośrednika lektury, [w:] Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 33-48, https://doi.org/10.18778/7969-789-2.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-64203-47-3
dc.identifier.isbn978-83-7969-789-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42476
dc.description.abstractArtykuł wyrasta z dwojakiej inspiracji: profesjonalnego zainteresowania literaturą i książką dziecięcą oraz osobistego doświadczenia mamy dwóch córek (dziesięcioletniej i pięcioletniej). Prawie dziesięć lat praktykowania roli pośrednika lektury zaowocowało wieloma obserwacjami, dotyczącymi rozwoju kompetencji lekturowych i samoświadomości czytelniczej dzieci. Autorka artykułu była i nadal jest świadkiem i w jakiejś mierze współuczestnikiem procesu inicjacji literackiej. Proces ten może postrzegać w pogłębionej perspektywie: całościowego rozwoju dwóch (bardzo różnych) dziecięcych osobowości. Punktem wyjścia jest zatem autentyczne, indywidualne doświadczenie, nie teoria. Dlatego obserwacje, którymi autorka pragnie się podzielić, nie mają cech syntetycznego ujęcia. Podstawową kwestią, podjętą w artykule, jest stosunek dziecka do samej literackości, rozumienie fikcji literackiej. Cytat (z wypowiedzi młodszej córki), który posłużył jako cząstka tytułu, ma w intencji autorki wymiar metafory. „Ta ziemia” jest bowiem sferą literackości właśnie. Wiele obserwacji dotyczy reakcji córek autorki na stronę graficzną książek dziecięcych. W tej dziedzinie dziecko bywa szczególnie uważnym i wymagającym odbiorcą. Chętnie podejmuje interpretację przekazów wizualnych. Dziecięce komentarze (szczególnie bezlitosne wychwytywanie błędnych sugestii niesionych niekiedy przez ilustracje), powinny w przekonaniu autorki stać się obiektem szerszych badań. Ich rezultaty mogłyby stać się przydatne redaktorom wydawnictw oraz samym ilustratorom.pl_PL
dc.description.abstractThe article was inspired by professional interests in literature and children’s books, but also by personal experience of mother of two daughters (at the age of ten and five). For almost ten years I have practised the role of an intermediary of reading which resulted in numerous observations on development of reading competence and child’s reading self-awareness. I have been and I still am a witness and to some extent a participant in the process of literary initiation. I can observe this process in deeper perspective: the whole development of two very different children’s personalities. The starting point is for me authentic and individual experience, not theory. That is why the observations I would like to share are not synthetic. The basic issue I would like to focus on is the relation between a child and literariness itself as well as understanding literary fiction. The quotation (from my younger daughter) used in the title is for me a metaphor. “This world” belongs to the literary sphere. Many of my observations concern my daughters’ reactions to graphics in books for children. In my opinion children’s ruthless comments, especially on faulty suggestions conveyed through some illustrations, should become an object of comprehensive research. The results could be useful for both editors and illustrators.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A., (red.), Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka – Dydaktyka – Praktyka;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectksiążki dla dziecipl_PL
dc.subjectinicjacja literacka dzieckapl_PL
dc.subjectdoświadczeniepl_PL
dc.subjectstrona graficzna książek dla dziecipl_PL
dc.title„Najstraszliwszy smok na tej ziemi”. O samoświadomości czytelniczej dziecka, podpatrywanej przez pośrednika lekturypl_PL
dc.title.alternative“The most dreadful dragon in this world”. On a child’s reading self-awareness, observed by an intermediary of readingpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź – Warszawa 2015; © copyright for this edition by Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź – Warszawa 2015pl_PL
dc.page.number33-48pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-790-8
dc.contributor.authorBiographicalnoteAlicja Mazan-Mazurkiewicz – w 1996 r. ukończyła filologię polską na UŁ. Tytuł doktora nauk humanistycznych o specjalizacji literaturoznawczej uzyskała w 2001 r. na podstawie rozprawy „Inspiracje biblijne w utworach Romana Brandstaettera” (2003). Od 2001 r. pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UŁ. Badania naukowe autorki obejmują literaturę polską XX i XXI w., szczególnie problematykę aksjologiczną i zagadnienia inspiracji religijnej w dziełach literackich. Poza uczelnią autorka prowadzi działalność popularyzującą poezję, adresowaną zarówno do dorosłych, jak i dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Wybrane publikacje: • „Liryka ks. Jana Twardowskiego. Spotkanie ze św. Teresą z Lisieux”, 2014 • „Jestem Twoją Zuzią”, 2011 • artykuły: „Anioł stróż diabła, archanioł w pokrzywach. O „trylogii anielskiej” ks. Mieczysława Malińskiego”, 2005; „O roli ilustracji w książce dla dzieci „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”” Zofii Kossak, 2008; „Cykl o Panu Kuleczce Wojciecha Widłaka jako propedeutyka filozofii i duchowości”, 2012.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAlicja Mazan-Mazurkiewicz – in 1996 graduated from Polish Philology at the University of Łodź. In 2001 she got PhD on the basis of the dissertation „Biblical inspirations in the works by Roman Brandstaetter „(2003). Since 2001 she has been working as an adjunct professor in the Chair of Information and Library Science at the University of Łodź. Her research involves 20th and 21st century Polish literature, especially axiological problems and religious inspiration in literary works. Apart from her academic work she pursues activities popularising poetry which are addressed to adults as well as children at the pre-school and school age. She has written five volumes of poetry, one of them for children „Jestem twoją Zuzią” [I’m your Susie].pl_PL
dc.referencesBaluch A. (1994), Odkrywanie świata przedstawionego w literaturze (O regułach czytania prozy narracyjnej przez dziecko) [w:] Dziecko i świat przedstawiony czyli tajemnice dziecięcej lektury, wyd. 2 poszerzone, Wrocław, Wydaw. Bagiński i Synowie, s. 27-43pl_PL
dc.referencesBaśnie braci Grimm (1998), t. 2, przeł. Emilia Bielicka i Marceli Tarnowski, Warszawa, Świat Książki, ISBN 83-7129-587-1pl_PL
dc.referencesCudowna studzienka. Baśnie polskie (2013), oprac. Joanna Papuzińska, Poznań, Media Rodzina, ISBN 978-83-7278-908-2pl_PL
dc.referencesGoscinny R., Sempé J.-J. (2001), Mikołajek, przeł. Tola Markuszewicz i Elżbieta Staniszkis, Warszawa, „Nasza Księgarnia”, ISBN 83-10-10665-3pl_PL
dc.referencesJansson T. (1982), W Dolinie Muminków, przeł. Irena Szuch-Wyszomirska, wyd. 4, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, ISBN 83-10-08160-Xpl_PL
dc.referencesKasdepke G. (2006a), Smok wawelski, il. Elżbieta Wasiuczyńska, Warszawa, AGORA SA, ISBN 83-60225-17-6pl_PL
dc.referencesKasdepke G. (2006b), Stoliczku, nakryj się!, il. Elżbieta Wasiuczyńska, Warszawa, AGORA SA, ISBN 83-60225-23-0pl_PL
dc.referencesMakuszyński K., Walentynowicz M. (1984), O wawelskim smoku, wyd. 8, Kraków-Wrocław, Wydaw. Literackie, ISBN 83-08-00908-5pl_PL
dc.referencesMoja pierwsza encyklopedia. Natura (2008), Warszawa, Wydaw. Egmont Polska Sp. z o. o., ISBN 973-83-237-8097-7pl_PL
dc.referencesOsikowicz M. (2009), Czytanki dla Aleksandra, Kraków, WAM, ISBN 978-83-7505-452-1pl_PL
dc.referencesPiątkowska R. (2014), Wieloryb, wyd. 2, Łódź, Literatura, ISBN 978-83-7672-063-0pl_PL
dc.referencesRodari G. (2012), Bajki przez telefon, przeł. E. Nicewicz-Staszowska, il. K. Bajerowicz, Kraków, Wydaw. Bona, ISBN 978-83-62836-26-0pl_PL
dc.referencesSchmidt A. M. G. (2007), Julek i Julka, cz. 4, przeł. Ł. Żebrowski, il. F. Westendorp, wyd. 2, Warszawa, Hokus-Pokus, ISBN 978-836040209-2pl_PL
dc.referencesSobolewska A. (2002), Cela. Odpowiedź na zespół Downa, Warszawa, W.A.B., ISBN 83- 88221-96-5pl_PL
dc.referencesSzymborska W. (2005), Wiersze wybrane, wyd. nowe rozszerzone, Kraków, Wydaw. a5, ISBN 83-85568-68-9pl_PL
dc.referencesŚwiat baśni (2014), przeł. Anna Matusik-Dyjak, Ożarów Mazowiecki, Wydaw. Olesiejuk, ISBN 978-83-274-1300-0pl_PL
dc.referencesTrojanowski T. (2004), Kocie historie, il. Monika Frątczak, wyd. 3, Łódź, Wydaw. Literatura, ISBN 83-88484-56-7pl_PL
dc.referencesWasiuczyńska E. (2014) Łap bakcyla [online], [dostęp: 08.09.2014], dostępny w Internecie: http://www.lapbakcyla.pl/wywiad1.phppl_PL
dc.referencesW co przemieniły się sztuczne zęby Piżmowca (2013) [w:] DKK Olsztyn, czyli zapiski Niedostosowanego Mamuta (2014) [online], [dostęp: 05.09.2014], dostępny w Internecie: http://dkk-olsztyn.blogspot.com/search?updated-max=2014-02-17T02:21:00-08:00&max-results=7&start=6&by-date=falsepl_PL
dc.referencesWidłak W. (2010), Wesoły Ryjek, il. Agnieszka Żelewska, Poznań, Media Rodzina, ISBN 978-83-7278-428-5pl_PL
dc.referencesZabawa K. (2013), Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, ISBN 978- 83-7614-146-6 (Ignatianum) i 978-83-7767-994-4 (WAM)pl_PL
dc.referencesZwierzę, o którym marzę (2014) [w:] Oj dana dana [online], [dostęp: 08.09.2014], dostępny w Internecie: http://ojdanadana.blogspot.com/2014/06/zwierze-o-ktorym-marze.html]pl_PL
dc.contributor.authorEmailadammazurkiewicz@o2.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-789-2.04
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe