Analiza i ocena systemu motywacyjnego dla spółki skarbu państwa w sektorze transportu kolejowego.
Abstract
Głównym celem pracy jest analiza i ocena czynników mających decydujący wpływ na poziom motywacji wśród pracowników spółki skarbu państwa oraz opracowanie rekomendacji dotyczących poprawy efektywności systemu motywacyjnego w tego rodzaju podmiotach. Tezę główną pracy ujęto w następującym stwierdzeniu: „Główną barierą wdrożenia oraz skutecznego funkcjonowania w spółce skarbu państwa elementów systemu motywacyjnego proponowanych przez autorów literatury przedmiotu są częste zmiany personalne oraz organizacyjne, skutkujące brakiem ciągłości władzy w tych podmiotach”.
Dla realizacji celu rozprawy autor przeprowadził badania w wybranej spółce należącej do skarbu państwa z sektora transportu kolejowego. Badania trwały 5 lat i przeprowadzone były wśród pracowników oraz kadry kierowniczej spółki. Wykorzystano następujące techniki badawcze: badanie dokumentów, obserwacja, wywiad oraz sondaż diagnostyczny. Uzyskane dane mają charakter jakościowy oraz ilościowy.
Niniejsza praca składa się z dwóch części. Rozdział pierwszy oraz drugi to część teoretyczna, a rozdziały trzeci, czwarty i piąty stanowią część empiryczną rozprawy.
W rezultacie prac cel główny został osiągnięty. Zgodnie z przyjętymi założeniami, zidentyfikowano czynniki determinujące deklarowany przez pracowników spółki poziom motywacji do pracy. Na tej podstawie stworzono schemat siły wpływu tychże czynników na poziom motywacji pracowników w państwowej spółce. W efekcie opracowano „Teoretyczny model systemu motywacyjnego w spółce skarbu państwa” oraz postawiono wynikające z niego hipotezy. Sformułowano także tezę końcową pracy, którą ujęto następująco: „Warunkiem efektywnego funkcjonowania systemu motywacyjnego w spółkach skarbu państwa jest uniezależnienie jego elementów od braku stabilizacji władzy i struktur organizacyjnych w tych podmiotach”. Powyższe stało się podstawą wskazania rekomendacji mających na celu zwiększenie efektywności systemu motywacyjnego w realiach funkcjonowania spółki państwowej.