Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzerwiec, Karolina
dc.date.accessioned2022-07-07T12:22:02Z
dc.date.available2022-07-07T12:22:02Z
dc.date.issued2022-07-07
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42437
dc.description.abstractThe research was conducted in 2015–2020 using the method of focus interviews with 78 pre-service teachers. The aim of the research was to diagnose how social transformations in the field of human gender identity shape students’ attitudes towards intersexuality and transgenderism. It has been demonstrated that pre-service teachers claim that the perception of gender identity changes along with moral changes, and the activities of the media and public benefit organizations lead to a change in the negative attitudes of society towards the problems of human biology in terms of gender, while at the same time students do not feel prepared for contact with an intersex or transgender student.en
dc.description.abstractBadania przeprowadzono w latach 2015–2020 za pomocą wywiadów fokusowych z 78 studentami specjalności nauczycielskich. Celem badań było zdiagnozowanie, w jaki sposób transformacje społeczne w zakresie tożsamości płciowej człowieka kształtują postawy studentów wobec interpłciowości i transpłciowości. Wykazano, że studenci – przyszli nauczyciele są zdania, iż postrzeganie tożsamości płciowej zmienia się wraz ze zmianami obyczajowymi, a działalność mediów, organizacji pożytku publicznego powodują zmianę negatywnych postaw społeczeństwa wobec problemów biologii człowieka w zakresie płci, przy czym studenci nie czują się przygotowani na kontakt z uczniem interpłciowym lub transpłciowym.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectintersexualityen
dc.subjecttransgenderismen
dc.subjectstudenten
dc.subjectteacheren
dc.subjecteducationen
dc.subjecttoleranceen
dc.subjectknowledgeen
dc.subjectinterpłciowośćpl
dc.subjecttranspłciowośćpl
dc.subjectstudentpl
dc.subjectnauczycielpl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjecttolerancjapl
dc.subjectwiedzapl
dc.titleWiedza i postawy studentów – przyszłych nauczycieli – w zakresie interpłciowości i transpłciowościpl
dc.title.alternativePre-Service Teachers’ Knowledge and Attitudes in the Field of Intersexuality and Transsexualityen
dc.typeArticle
dc.page.number96-128
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny w Krakowiepl
dc.referencesAoi H. (2018) Derechos humanos intersex e intervenciones médicas, „Revista de derechos humanos”, nr 3(XVI), s. 11–16.pl
dc.referencesBabbie E. (2016) The Basics of Social Research, Belmont, CA, Walsworth Publishing Company.pl
dc.referencesBall A. L. (2015) The symbols of change, „New York Times”, November 8, s. 1–14.pl
dc.referencesBettcher T. M. (2015) Intersexuality, Transgender, and Transsexuality w: The Oxford Handbook of Feminist Theory, L. Disch, M. Hawkesworth (red.), Oxford University Press, https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199328581.013.21pl
dc.referencesBillard T. J. (2018) Attitudes Toward Transgender Men and Women: Development and Validation of a New Measure, „Frontiers in Psychology”, nr 9, s. 387, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00387pl
dc.referencesBraun V., Clarke V., (2006) Using thematic analysis in psychology, „Qualitative Research in Psychology”, t. 3, nr 2, s. 77–101, https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oapl
dc.referencesClark J., Jackson C. (2018) Global Attitudes Toward Transgender People, Toronto, Ontario, Ipsos Public Affairs.pl
dc.referencesClarke J. A. (2019) They, them, and theirs, „Harvard Law Review”, t. 132, s. 894–991.pl
dc.referencesClarke V., Braun V., (2013) Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing strategies for effective learning, „The Psychologist”, nr 26 (2), s. 120-123.pl
dc.referencesCornwall S. (2013) Telling Stories About Intersex and Christianity: Saying Too Much or Not Saying Enough?, tekst referatu wygłoszonego na seminarium naukowym Uniwersytetu w Chester w styczniu 2013 r., https://doi.org/10.1177/0040571X13510228pl
dc.referencesde Graaf N. M., Carmichael P. (2019) Reflections on emerging trends in clinical work with gender diverse children and adolescents, „Clinical Child Psychology and Psychiatry”, t. 24, nr 2, s. 353–364, https://doi.org/10.1177/1359104518812924pl
dc.referencesDavies E. B. (2013) Reconstruction of gender law via a critical discourse analysis of trans and 3rd wave feminist narratives of sexual subjectivity, praca doktorska złożona w Manchester Metropolitan University.pl
dc.referencesDuggins K. L. (2016) Student Attitudes Toward the Transgender Community Following Restroom Reassignment, Norfolk, VA, OTS Master’s Level Projects & Papers.pl
dc.referencesDutton L., Koenig K., Kristopher F. (2008) Gynecologic Care of the Female-to-Male Transgender Man, „Journal of Midwifery & Women’s Health”, t. 53, nr 4, s. 331–337, https://doi.org/10.1016/j.jmwh.2008.02.003pl
dc.referencesDynarski W. (2016) Gdy system nie ma nic do zaoferowania. Potrzeby transpłciowej młodzieży w Polsce i sprostanie im, w: Transpłciowa młodzież w polskiej szkole, Raport z badań, W. Dynarski, I. Jąderek, A.M. Kłonkowska (red.), Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 22–50.pl
dc.referencesFeder E. (2016) Sex, Ethics, and Method: Response to Heyes and Käll, „Philosophy Today”, nr 60(3), s. 809-821, https://doi.org/10.5840/philtoday2016603128pl
dc.referencesFlor N. G., Dauder G., Hurtado G. I. (2018) Bioethics and Intersex: “Time out”. A paradigm shift on Intersex Management in the Spanish context, “Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social”, t. 18, nr 2, e1899, https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1899pl
dc.referencesGrant J. M., Mottet L. A., Tanis J., Harrison J., Herman J. L., Keisling M. (2011) Injustice at every turn: A report of the National Transgender Discrimination Survey, Washington, National Center for Transgender Equality and National Gay and Lesbian Task Force.pl
dc.referencesGrant R., Smith A., Nash M., Newett L., Turner R., Owen L. (2021) Health practitioner and student attitudes to caring for transgender patients in Tasmania: An exploratory qualitative study, „Australian Journal for General Practitioners”, t. 50, nr 6, s. 416-421, https://doi.org/10.31128/AJGP-05-20-5454pl
dc.referencesHeath R. A. (2021) Attitudes Towards Transsexual and Intersexed People: An International Internet Survey, Australia: University of Newcastle, NSW.pl
dc.referencesICD-11: International Classification of Diseases (11th Revision) (2019) The global standard for diagnostic health information; https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/90875286pl
dc.referencesInternational Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Queer & Intersex Youth and Student Organisation, Organisation Intersex International Europe, Environmental Protection Agency (2015) Wspieranie interpłciowego dziecka, tłum. M. van der Hoeven, Kampania Przeciw Homofobii.pl
dc.referencesJones T. (2018) Intersex Studies: A Systematic Review of International Health Literature, „SAGE Open”, t. 8, nr 2, s. 1–22, https://doi.org/10.1177/2158244017745577pl
dc.referencesJones T., Smith E., Ward R., Dixon J., Hillier L., Mitchell A. (2016) School experiences of transgender and gender diverse students in Australia, „Sex Education”, nr 16:2, s. 156-171, https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1080678pl
dc.referencesKaiser A., Dussauge I. (2015) Feminist and Queer Repoliticizations of the Brain „Espaces-Temps.net”, https://www.espacestemps.net/en/articles/feminist-and-queer-repoliticizations-of-the-brain/ (dostęp: 24.11.2021).pl
dc.referencesKooy R. (2010) Knowledge and attitudes toward trans persons, praca magisterska złożona w Humboldt State University.pl
dc.referencesKowalczyk R., Rodzinka M., Krzystanek M. (red.) (2016) Zdrowie LGBT. Przewodnik dla kadry medycznej, Warszawa, Kampania Przeciw Homofobii.pl
dc.referencesLanger S. (2014) Our Body Project: From Mourning to Creating the Transgender Body, „International Journal of Transgenderism”, nr 15, s. 66–68, https://doi.org/10.1080/15532739.2014.899175pl
dc.referencesLevasseur M. D. (2015) Gender identity defines sex: updating the law to reflect modern medical science is key to transgender rights, „Vermont Law Review”, nr 39(4), s. 943–1004.pl
dc.referencesLiang J. Gardner I., Walker J., Safer J. (2017) Observed deficiencies in medical student knowledge of transgender and intersex health, „Endocrine Practice”, t. 23, nr 8, s. 897–906, https://doi.org/10.4158/EP171758.ORpl
dc.referencesLisek-Michalska J., Daniłowicz P. (red.), Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2007.pl
dc.referencesLuhur W., Brown T., Liu M., Shaw A. (2021) Public opinion of transgender rights in China, UCLA School of Law, Williams Institute.pl
dc.referencesMorland I. (2016) Why Five Sexes Are Not Enough w: The Ashgate Research Companion to Queer Theory, N. Giffney, M. O’Rourke, London, Routledge.pl
dc.referencesNaezer M., Oerlemans A., Hablous G., Claahsen–van der Grinten H., van der Vleuten A., Verhaak C. (2021) ‘We just want the best for this child’: contestations of intersex/DSD and transgender healthcare interventions, „Journal of Gender Studies”, t. 30, nr 7, s. 830–843, https://doi.org/10.1080/09589236.2021.1881462pl
dc.referencesNowell L. S., Norris J. M. (2017) Thematic Analysis: Striving to Meet the Trustworthiness Criteria, „International Journal of Qualitative Methods”, nr 16, s. 1–13, https://doi.org/10.1177/1609406917733847pl
dc.referencesOberhelman D. K. (2017) Perceptions of transgender populations: An educational module to increase knowledge and reduce negative attitudes, University of Northern Iowa UNI ScholarWorks.pl
dc.referencesOrr C. (2018) Exorcising Intersex and Cripping Compulsory Dyadism, Institute of Feminist and Gender Studies, Ottawa, Canada, University of Ottawa, Faculty of Social Sciences.pl
dc.referencesRubacha K. (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.referencesSimons J. (2019) School Counselor Transgender Intersex Advocacy Competence Scale (SCTIACS): Construction and Validation, „Professional School Counseling”, t. 2, nr 1, s. 1–15, https://doi.org/10.1177/2156759X19873902pl
dc.referencesStieglitz K. (2010) Development, Risk, and Resilience of Transgender Youth. „Journal of the Association of Nurses in AIDS Care”, nr 21(3), s. 192–206, https://doi.org/10.1016/j.jana.2009.08.004pl
dc.referencesvan den Brink M., Dunne P. (2018) Trans and intersex equality rights in Europe – a comparative analysis, Luxembourg, Publications Office of the European Union.pl
dc.referencesWinter S. (2014) Gender Troubles: What’s Wrong With the WHO Proposal for Gender Incongruence in Childhood, 7, 17, GID Reform Weblog by Kelley Winters.pl
dc.referencesWinter S, Diamond M, Green J, Karasic D., Reed T., Whittle S., Wylie K. (2016) Transgender people: health at the margins of society, „Lancet”, nr 23;388(10042), s. 390–400, https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)00683-8pl
dc.contributor.authorEmailkarolinaczerwiec@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.14.07
dc.relation.volume14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0