Dramat społeczny i performans polityczny. Dwie strategie performatywne
Abstract
Centralnym problemem rozważanym w artykule jest relacja pomiędzy władzą a sztuką. Główną ramę teoretyczną dla prowadzonego wywodu stanowi teoria dramatu społecznego Victora Turnera. Performanse artystyczne w tym ujęciu są traktowane jako performanse kulturowe posiadające zakorzenienie w konflikcie społecznym. Autor najpierw bada skierowane przeciw władzy polityczne performanse rosyjskiego artysty Piotra Pawlenskiego, by później skupić się na analizie performansu List skierowanego przeciw wyborom korespondencyjnym, zorganizowanego w czasie pandemii COVID-19.
Collections
The following license files are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Dynamika praktyk mody jako performansów kulturowych
Bartosiak, Mariusz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej; Akademia Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, 2015) -
Performans językowy: Austin odczytany przez Derridę
Marciniak, Magdalena (Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Austin, proposing the theory of speech acts in 1955, wanted to restrict his analyses to everyday use of language, to how it actually operates in a heterogeneous space of communication. Derrida attacked those elements of ... -
Za pośrednictwem osób działających. Preliminaria kognitywnej antropologii teatru
Bartosiak, Mariusz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Przedstawione rozważania wyrastają z przeświadczenia o podmiotowym źródłowo charakterze doświadczenia teatralnego, które dopiero w bardziej złożonym i późniejszym poznawczo etapie zyskuje swoje interpersonalne, społeczne ...