dc.contributor.author | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T12:30:03Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T12:30:03Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Dubas E., Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się, [w:] Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 11-29, https://doi.org/10.18778/7969-451-8.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-451-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42298 | |
dc.description.abstract | Autorka przedstawia biograficzność jako ważną kategorię poznawczą oraz teoretyczną koncepcję w badaniach biograficznych. Ukazuje obecność biograficzności w refleksji polskich badaczy, w szczególności andragogów. Prezentuje autorską koncepcję biograficzności w ujęciu Petera Alheita, zwracając uwagę na jej ujęcie systemowe (jako paradygmat w edukacji dorosłych) oraz jako osobową kompetencję. Koncepcję biograficzności łączy z całożyciowym uczeniem się. Wskazuje tezy koncepcji biograficzności według P. Alheita w odniesieniu do całożyciowego uczenia się, możliwe do empirycznej weryfikacji. Tekst kończy próba całościowego ujęcia biograficzności jako teoretycznej ramy dla badań biograficznych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The authoress undertakes the task of presenting biographicity as an important scientific category and theoretical conception in biographical research. She shows the existence of biographicity in the reflection of Polish researchers, especially Polish andragogists. She presents the conception of biographicity from Peter Alheit’s point of view, emphasizing its systematic approach (as paradigm in adult education) and personal competence. She connects biographicity conception with lifelong learning. She points out theses of biographicity conception to P. Alheit referring to lifelong learning, which are suitable for empirical studies. The text ends with an attempt of whole approach to biographicity as a theoretical frame for biographical research. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | „Biografia i badanie biografii”;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | koncepcja biograficzności | pl_PL |
dc.subject | ujęcie według Petera Alheita | pl_PL |
dc.subject | odniesienie do całożyciowego uczenia się | pl_PL |
dc.subject | całościowe ujęcie biograficzności | pl_PL |
dc.subject | biographicity | pl_PL |
dc.subject | conception from Peter Alheit’s point of view | pl_PL |
dc.subject | biographicity connected with lifelong learning | pl_PL |
dc.subject | biographicity – the whole approach | pl_PL |
dc.title | Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się | pl_PL |
dc.title.alternative | Biographicity in the context of lifelong learning | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 11-29 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-561-4 | |
dc.references | Alheit P., 1990, Biographizität als Projekt. Der „biographische Ansatz” in der Erwachsenenbildung, Universität Bremen. | pl_PL |
dc.references | Alheit P., 2011, Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, tłum. P. Poniatowska, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3 (55), s. 7–21. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 1996, Peter Alheit, Biographizität als Projekt, Universität Bremen 1990, stron 80, „Edukacja Dorosłych”, nr 1 (10), recenzja, s. 161–170. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 1998, Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska, „Edukacja Dorosłych”, nr 3 (20), s. 33–48. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2000, Biograficzność w oświacie dorosłych w ujęciu Olgi Czerniawskiej, [w:] B. Juraś-Krawczyk, B. Śliwerski (red.), Pedagogiczne drogowskazy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 162–170. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2009, Refleksja autobiograficzna jako aktywność edukacyjna w kontekście całożyciowego uczenia się, [w:] A. Fabiś, S. Kędziora (red.), Aktywność społeczna, kulturalna i edukacyjna, Mysłowice–Zakopane, s. 41–53. | pl_PL |
dc.references | Golonka-Legut J., 2014, Potencjał edukacyjny doświadczenia życiowego osób starszych z perspektywy czasu, Uniwersytet Wrocławski, praca doktorska. | pl_PL |
dc.references | Illeris K., 2006, Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Jarvis P., 2007, Globalisation, Lifelong Learning and the Learning Society Sociological Perspectives, Routlege Taylor & Francis Group, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Jarvis P., 2012, Osobowe uczenie się: uczenie się w działaniu, [w:] W. Jakubowski (red.), Kultura jako przestrzeń edukacyjna Współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 9–26. | pl_PL |
dc.references | Kidd R.J., 1966, The Implications of Continuous Learning, Age, Toronto. | pl_PL |
dc.references | Lalak D., 2010, Życie jako biografia Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Malewski M., 2010, Od nauczania do uczenia się o paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Mazurek E., 2013, Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Pietrasiński Z., 1990, Rozwój człowieka dorosłego, Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Półturzycki J., 2002, Edukacja dorosłych jako realizacja kształcenia ustawicznego, [w:] E. Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Uniwersytet Łódzki, Warszawa 2002, s. 311–330. | pl_PL |
dc.references | Skibińska E., 2006, Mikroświaty kobiet Relacje autobiograficzne, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jarvis P., 2008, Democracy, Lifelong Learning and the Learning Society Active Citizenship in a Late Modern Age, Routlege Taylor & Francis Group, London–New York. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | eladubas@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-451-8.02 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |