Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRejniak-Majewska, Agnieszka
dc.date.accessioned2022-06-28T05:31:28Z
dc.date.available2022-06-28T05:31:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42259
dc.description.abstractArtykuł stanowi polemikę ze stanowiskiem Chantal Mouffe, dotyczącym koncepcji sfery publicznej Jürgena Habermasa. W swojej krytyce postpolitycznego neoliberalnego porządku Mouffe przedstawia Habermasa jako naczelnego teoretyka i rzecznika racjonalnego konsensu, zakładającego swoistą „aprioryczną racjonalność społeczną”, wpisaną w reguły bezstronnego dyskursu. Staram się pokazać, że krytyka Mouffe jest oparta na częściowo błędnym odczytaniu Habermasa – na pominięciu zakładanych przez niego powiązań między formalnymi i nieformalnymi obiegami komunikacji oraz jednostronnym wyakcentowaniu normatywnych założeń co do warunków „idealnego dyskursu”. By to uzasadnić, zwracam uwagę na ewolucję stanowiska autora Strukturwandel der Öffentlichkeit, związaną z przyswojeniem przezeń argumentów jego krytyków, w tym uznaniem zróżnicowania i wielości sfer publicznych. Wskazuję na osadzenie proceduralizmu w szerszym kontekście problematyki demokratycznego uprawomocnienia, a więc na komplementarność procedur i otwartego, nieprzewidywalnego momentu działania komunikacyjnego, związanego z performatywnym sposobem istnienia sfery publicznej. W dalszej części artykułu, odwołując się do proponowanej przez Mouffe idei „konfliktowego konsensusu”, argumentuję, że niezależnie od ontologizacji konfliktu, leżącej u podstaw jej teorii polityczności, ona sama nie jest w stanie zrezygnować z instytucjonalno-proceduralnych ram demokracji. Na poziomie głębszych uzasadnień teoria agonistycznej demokracji jest więc niekonsekwentna. Stawiany w niej postulat transformacji antagonizmu w agonizm – choć często w realiach politycznej praktyki wątpliwy – odwołuje się bowiem właśnie do mediacyjnej roli wspólnie uznawanych instytucji i procedur.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;19
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectsfera publicznapl_PL
dc.subjectsfery publicznepl_PL
dc.subjectdemokracjapl_PL
dc.subjectagonistykapl_PL
dc.subjectkonfliktowy konsensuspl_PL
dc.subjectHabermaspl_PL
dc.subjectMouffepl_PL
dc.titleJak istnieje sfera publiczna? Uwagi do agonistycznej krytyki teorii Habermasapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number36-53pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Badań Kulturowych, Instytut Kultury Współczesnej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgnieszka Rejniak-Majewska – dr hab., prof. UŁ, zajmuje się problematyką sztuki nowoczesnej i krytyki sztuki, zagadnieniami modernizacji, teorią kultury wizualnej i teorią obrazu. Współredaktorka tomu Migracje modernizmu. Nowoczesność i uchodźcy (wspólnie z Wiktorem Marcem i Tomaszem Majewskim, 2014). Autorka książek Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki (2017) i Obraz zwielokrotniony. Reprodukcja fotograficzna i wizualne narracje sztuki awangardowej 1910–1939 (2017). Interesuje się też perspektywą kulturowej historii sztuki oraz relacjami sztuki i polityki.pl_PL
dc.referencesBenhabib, S. (red.). (1996). Democracy and Difference. Contesting the Boundaries of the Political. Princeton: Princeton University Press.pl_PL
dc.referencesCalhoun, C. (red.). (1992). Habermas and Public Sphere. Cambridge: MIT Press.pl_PL
dc.referencesCohen, J., Arato, A. (1997). Społeczeństwo obywatelskie a teoria społeczna. W: J. Szacki (red.), Ani książę, ani kupiec: obywatel. Idea społeczeństwa obywatelskiego w myśli współczesnej (s. 137–174). Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesCzyżewski, M. (2010). Rytualny chaos – dwanaście lat później. W: M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski (red.), Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego (s. 7–13). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (wyd. II).pl_PL
dc.referencesFraser, N. (1990). Rethinking the Public Sphere. Social Text, 25/26, 56–89. https://doi.org/10.2307/466240pl_PL
dc.referencesFraser, N. (2014). Jak krytyczna jest teoria krytyczna? Przypadek Habermasa i gender. W: N. Fraser, Drogi feminizmu. Od kapitalizmu państwowego do liberalnego kryzysu (s. 37–79). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (1974). The Public Sphere. An Encyclopedia Article. New German Critique, 3, s. 49–55.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (1983). Teoria i praktyka (Z. Krasnodębski, M. Łukasiewicz, tłum.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczypl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2002). Teoria działania komunikacyjnego, t. II: Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego (A. M. Kaniowski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2005). Faktyczność i obowiązywanie. Teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2007). Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej (M. Łukasiewicz, W. Lipnik, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2009). Uwzględniając Innego. Studia do teorii politycznej (A. Romaniuk, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHułas, M. (2019). The Normativity of Habermas’s Public Sphere From the Vantage Point of Its Evolution. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica: Ethica – Aesthetica – Practica, 34, 47– 65. http://dx.doi.org/10.18778/0208–6107.34.04pl_PL
dc.referencesMajewska, E. (2018). Kontrpubliczności ludowe i feministyczne. Wczesna „Solidarność” i Czarne Protesty. Warszawa: Książka i Wiedzapl_PL
dc.referencesMouffe, Ch. (2005). Paradoks demokracji (W. Jach, M. Kamińska, A. Orzechowski, tłum.). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesMouffe, Ch. (2008). Polityczność (J. Erbel, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesMouffe, Ch. (2015). Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie (B. Szelewa, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznejpl_PL
dc.referencesMouffe, Ch. (2018). Populists are on the rise but this can be a moment for progressives too. The Guardian, 10 September. Pobrane z: https:// www.theguardian.com/commentisfree/2018/ sep/10/populists-rise-progressives-radical-rightpl_PL
dc.referencesMouffe, Ch. (2020). The controversy over left-wing populism. Le Monde Diplomatique, May. Pobrane z: https://mondediplo.com/2020/05/14populismpl_PL
dc.referencesNegt, O., Kluge, A. (1993). Public Sphere and Experience. Toward an Analysis of the Bourgeois and Proletarian Public Sphere. Minneapolis: The University of Minnesota Press(wyd. oryginalne: Öffentlichkeit und Erfahrung. Zur Organisationsanalyse von bürgerlicher und proletarischer Öffentlichkeit. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1972).pl_PL
dc.referencesNowak, M., Pluciński, P. (2011). Problemy ze sferą publiczną. O pożytkach z partykularnych rozstrzygnięć. W: M. Nowak, P. Pluciński (red.), O miejskiej sferze publicznej. Obywatelskość i konflikty o przestrzeń (s. 11–47). Kraków: Ha!art.pl_PL
dc.referencesRobbins, B. (1990). Introduction, Social Text, 25/26, 3–7pl_PL
dc.referencesYoung, I. M. (2009). Bezstronność i obywatelska sfera publiczna (J. Maciejczyk, tłum.). Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego. Pobrane z: http:// www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny/ articles.php?article_id=332pl_PL
dc.contributor.authorEmailagnieszka.rejniak@uni.lodz.plpl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe