Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzmidt, Krzysztof J.
dc.contributor.editorModrzejewska-Świgulska, Monika
dc.date.accessioned2022-06-21T11:35:35Z
dc.date.available2022-06-21T11:35:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSzmidt K. J., Naukowe biografie twórców i kryteria ich poprawności albo głos w obronie biografii „nienaukowych”, [w:] Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, „Twórczość i Edukacja”, t. 3, Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 35-49, https://doi.org/10.18778/8088-224-9.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-224-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42194
dc.description.abstractThe article consists of several parts, the first of which is devoted to the criteria according to which scientific biographies are assessed and what differentiates them from popular or artistic biographies. Based on the characteristic of works in the field of creative psychobiography, the author describes four main criteria of a scientific biography (theoretical, methodological, narrative and heuristic one) and against this background, in the following part of the article, he goes on to presenting the main motives of creating artistic biographies of creators (the motive of filling in the missing parts, the motive of “fresh” interpretation, the motive of synthesis and the motive of discovery). In the summary, he compares the situation of authors of a creative biography – a scientist and an artist, thus praising the “non-scientific” biographies.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofModrzejewska-Świgulska M. (red.), Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, „Twórczość i Edukacja”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.relation.ispartofseries„Twórczość i Edukacja”;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectscientific biographypl_PL
dc.subjectpopular/artistic biographiespl_PL
dc.subjectcriteria of scientific biographiespl_PL
dc.titleNaukowe biografie twórców i kryteria ich poprawności albo głos w obronie biografii „nienaukowych”pl_PL
dc.title.alternativeCreators’ biographies are also a creation. A voice defending “non-scientific” biographiespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number35-49pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-225-6
dc.referencesAlbert R.S., 1996, What the study of eminence can teach us, „Creativity Research Journal”, no. 9, s. 307–315.pl_PL
dc.referencesCałek A., Tokarz A., 2004, Metoda psychobiograficzna w badaniu procesu twórczego, [w:] S. Popek (red.), Twórczość w teorii i praktyce, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 155–167.pl_PL
dc.referencesCałek A., 2012, Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki. Psychobiografia naukowa, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesCałek A., 2013, Biografianaukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesCsikszentmihalyi M., 1996, Creativity. The Psychology of Discovery and Invention, HarperCollins Publish., New York.pl_PL
dc.referencesElias N., 2006, Mozart. Portret geniusza, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesEndler F., 1999, Karajan. Biografia, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFreud Z.,1993, Poza zasada przyjemności, wyd. III, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGardner H., 1993, Creating Minds: An Anatomy of Creativity Seen Through the Lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham and Gandhi, Basic Books, New York.pl_PL
dc.referencesGedo M.M., 1980, Picasso: Art as Autobiography, University of Chicago Press, Chicago.pl_PL
dc.referencesGiza A., 1990, Biografia jako fakt empiryczny i jako kategoria teoretyczna, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa, s. 39–54.pl_PL
dc.referencesGruber H.E., 1981, Darwin on Man: A Psychological Study of Scientific Creativity, University of Chicago Press, Chicago.pl_PL
dc.referencesHen J., 2008, Boy – Żeleński: błazen – wielki mąż, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesHogwood Ch., 2009, Haendel, Wydawnictwo Astraia, Kraków.pl_PL
dc.referencesJacq Ch., 2008, Mozart, Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJohn-Steiner V., 2000, Creative Collaboration, Oxford University Press, New York.pl_PL
dc.referencesJohnson P., 2008, Twórcy: od Chaucera i Durera do Picassa i Disneya, Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMarek G.R., 2009, Beethoven. Biografia geniusza, wyd. III, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesMcKinley Runyan W., 1992, Historie życia a psychobiografia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M., 2014, Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Wydawnictwo UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesNeumayer A., 2002, Muzyka i cierpienie, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRaina M.K., 1997, Most dear to all the Muses: Mapping Tagorean networks of enterprise, „Creativity Research Journal”, no. 10, s. 153–173.pl_PL
dc.referencesRoot-Bernstein R., Root-Bernstein M, 1999, Sparks of Genius: The Thirteen Thinking Tools of World’s Most Creative People, Houghton-Mifflin, New York.pl_PL
dc.referencesRolland R., 1985, Haendel, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.pl_PL
dc.referencesRothenberg A.,1990, Creativity, mental health and alcoholism, „Creativity Research Journal”, no 3, s. 179–201.pl_PL
dc.referencesRunco M.A., 2014, Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, second ed., Academic Press, Jamestown.pl_PL
dc.referencesSchweitzer A., 2009, Jan Sebastian Bach, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesSimonton D.K., 1997, Historiometric studies of creative genius, [w:] M.A. Runco (ed.), The Creative Research Handbook, Hampton Press, Cresskill, s. 3–28.pl_PL
dc.referencesSimonton D.K., 1999, Creativity from a historiometric perspective, [w:] R.J. Sternberg (ed.), Handbook of Creativity, Cambridge University Press, New York, s. 116–133.pl_PL
dc.referencesStasiakiewicz M., 1999, Twórczość i interakcja, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesStorr A., 2010, Samotność. Powrót do jaźni, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzmidt K.J., Modrzejewska-Świgulska M., 2011, Psychopedagogiczne badania biograficzne nad twórczością – krytyczny przegląd wybranych stanowisk, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii innych, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 13–37.pl_PL
dc.referencesSzmidt K.J., 2014, Szkoła wyższa kuźnią geniuszy czy buchalterów naukowych? Rozważania krytyczne o jakości kształcenia w świetle teorii pomiaru geniuszu naukowego Deana K. Simontona, [w:] J. Piekarski, L. Tomaszewska, A. Głowala, M. Kamińska (red.), Nowa jakość w edukacji, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, Płock 2013, s. 32–43.pl_PL
dc.referencesWeisberg R.W., 2006, Creativity. Understanding Innovation in Problem Solving, Science, Invention and the Arts, John Wiley and Sons Inc., Hoboken.pl_PL
dc.referencesWinogradow A., 1985, Potępienie Paganiniego, Książka i Wiedza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZawadzki R., 2010, Czym jest i czym może być portret psychologiczny, [w:] R. Zawadzki (red.), Portrety psychologiczne, Wydawnictwo UW, Warszawa, s. 13–157.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-224-9.03
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL
dc.disciplinepsychologiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe