Show simple item record

dc.contributor.authorJędrasiak, Kamil
dc.contributor.authorRode, Dagmara
dc.contributor.editorCiszewska, Ewa
dc.contributor.editorKlejsa, Konrad
dc.date.accessioned2022-06-04T17:27:45Z
dc.date.available2022-06-04T17:27:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationJędrasiak K., Rode D., Edukacja filmowa wobec zmiany postmedialnej, [w:] Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, Ciszewska E., Klejsa K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 249-260, https://doi.org/10.18778/8088-486-1.16pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-486-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42074
dc.descriptionW obliczu „głębokiego” medialnego przenikania się na różnych poziomach kina i innych dziedzin, zmiany w zakresie edukacji filmowej jawią się jako konieczność. Kinematografia pozostaje pod silnym wpływem gier wideo czy komiksów, jednocześnie wpływając również na nie. Uwzględnienie przywołanych w niniejszym artykule, specyficznych dla kultury współczesnej przemian, pozwala wyłonić wzbogacony zakres kompetencji, których oczekuje się od uczestnika tejże kultury, umożliwiających sprawne poruszanie się po aktualnym pejzażu medialnym – nawet wówczas, gdy mowa przede wszystkim o kinie. Tym samym, przed nowymi wyzwaniami staje edukacja filmowa, która powinna w większym niż do tej pory stopniu odwoływać się do mediów innych niż film, uwypuklając ich wzajemne powiązania i relacje, kładąc nacisk na zjawiska takie jak remiks, konwergencja czy transmedialność; może nawet – jeśli możemy sobie pozwolić na tego rodzaju uproszczenie – zbliżyć się w swej formule do filmocentrycznej edukacji medialnej.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofCiszewska E., Klejsa K. (red.), Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkinematografiapl_PL
dc.subjectwspółczesne przemianypl_PL
dc.subjectedukacja filmowapl_PL
dc.subjectedukacja medialnapl_PL
dc.subjectzmiana postmedialnapl_PL
dc.titleEdukacja filmowa wobec zmiany postmedialnejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number249-260pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-487-8
dc.contributor.authorBiographicalnoteKamil Jędrasiak – magister, absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalnością filmoznawstwo i wiedza o mediach, gdzie przygotował pracę magisterską „W poszukiwaniu zagubionych ścieżek”. „LOST jako dojrzałe opowiadanie transmedialne”. Doktorant w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Temat jego dysertacji to „Gracz jako model uczestnika współczesnej kultury”. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajdują się tematy związane z popkulturą, kulturą konwergencji, mediami (zwłaszcza nowymi mediami) oraz awangardą. Publikował między innymi w „Kwartalniku Filmowym” oraz w serii Ars et Scientia. Aktywnie związany z działalnością w kołach naukowych, obecnie w Kole Naukowym Badaczy Gier UŁ, Kole Badaczy Nowych Mediów UŁ oraz Kole Naukowym Filmoznawców UŁ. Twórca i koordynator projektu eduGRAcja.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDagmara Rode – doktor, kulturoznawczyni, adiunktka w Zakładzie Mediów Elektronicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się filmem eksperymentalnym, sztuką wideo i sztuką feministyczną. Autorka książki „Polityka w pierwszej osobie. Twórczość Dereka Jarmana” (2014), współredaktorka między innymi tomów „O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej” (z Pawłem Sołodkim, 2010), „Metody dokumentalne w filmie” (z Marcinem Pieńkowskim, 2013) i „Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej” (z Ryszardem W. Kluszczyńskim, 2015).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-486-1.16
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe