dc.contributor.author | Jędrasiak, Kamil | |
dc.contributor.author | Rode, Dagmara | |
dc.contributor.editor | Ciszewska, Ewa | |
dc.contributor.editor | Klejsa, Konrad | |
dc.date.accessioned | 2022-06-04T17:27:45Z | |
dc.date.available | 2022-06-04T17:27:45Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Jędrasiak K., Rode D., Edukacja filmowa wobec zmiany postmedialnej, [w:] Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, Ciszewska E., Klejsa K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 249-260, https://doi.org/10.18778/8088-486-1.16 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-486-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42074 | |
dc.description | W obliczu „głębokiego” medialnego przenikania się na różnych poziomach kina i innych dziedzin, zmiany w zakresie edukacji filmowej jawią się jako konieczność. Kinematografia pozostaje pod silnym wpływem gier wideo czy komiksów, jednocześnie wpływając również na nie. Uwzględnienie przywołanych w niniejszym artykule, specyficznych dla kultury współczesnej przemian, pozwala wyłonić wzbogacony zakres kompetencji, których oczekuje się od uczestnika tejże kultury, umożliwiających sprawne poruszanie się po aktualnym pejzażu medialnym – nawet wówczas, gdy mowa przede wszystkim o kinie. Tym samym, przed nowymi wyzwaniami staje edukacja filmowa, która powinna w większym niż do tej pory stopniu odwoływać się do mediów innych niż film, uwypuklając ich wzajemne powiązania i relacje, kładąc nacisk na zjawiska takie jak remiks, konwergencja czy transmedialność; może nawet – jeśli możemy sobie pozwolić na tego rodzaju uproszczenie – zbliżyć się w swej formule do filmocentrycznej edukacji medialnej. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Ciszewska E., Klejsa K. (red.), Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | kinematografia | pl_PL |
dc.subject | współczesne przemiany | pl_PL |
dc.subject | edukacja filmowa | pl_PL |
dc.subject | edukacja medialna | pl_PL |
dc.subject | zmiana postmedialna | pl_PL |
dc.title | Edukacja filmowa wobec zmiany postmedialnej | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 249-260 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-487-8 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Kamil Jędrasiak – magister, absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalnością filmoznawstwo i wiedza o mediach, gdzie przygotował pracę magisterską „W poszukiwaniu zagubionych ścieżek”. „LOST jako dojrzałe opowiadanie transmedialne”. Doktorant w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Temat jego dysertacji to „Gracz jako model uczestnika współczesnej kultury”. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajdują się tematy związane z popkulturą, kulturą konwergencji, mediami (zwłaszcza nowymi mediami) oraz awangardą. Publikował między innymi w „Kwartalniku Filmowym” oraz w serii Ars et Scientia. Aktywnie związany z działalnością w kołach naukowych, obecnie w Kole Naukowym Badaczy Gier UŁ, Kole Badaczy Nowych Mediów UŁ oraz Kole Naukowym Filmoznawców UŁ. Twórca i koordynator projektu eduGRAcja. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dagmara Rode – doktor, kulturoznawczyni, adiunktka w Zakładzie Mediów Elektronicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się filmem eksperymentalnym, sztuką wideo i sztuką feministyczną. Autorka książki „Polityka w pierwszej osobie. Twórczość Dereka Jarmana” (2014), współredaktorka między innymi tomów „O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej” (z Pawłem Sołodkim, 2010), „Metody dokumentalne w filmie” (z Marcinem Pieńkowskim, 2013) i „Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej” (z Ryszardem W. Kluszczyńskim, 2015). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-486-1.16 | |
dc.discipline | historia | pl_PL |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |