dc.contributor.author | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.contributor.author | Bogusławski, Marcin Maria | |
dc.contributor.editor | Kafar, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2022-03-28T12:12:20Z | |
dc.date.available | 2022-03-28T12:12:20Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Modrzejewska-Świgulska M., Bogusławski M. M., Czy istnieje „profesjonalny” i „nieprofesjonalny” wymiar biografii? Rozważania na kanwie „Opowieści autobiograficznej” Michała Głowińskiego. Refleksja rozpisana na dwa głosy, [w:] Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, „Perspektywy Biograficzne”, t. 1, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 127-150, https://doi.org/10.18778/7525-639-0.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-639-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41339 | |
dc.description.abstract | In this chapter (containing an analysis of the autobiographical novel “Kręgi obcości” (“Circles of Strangeness”) by Michał Głowiński) the authors put forward and defend a thesis that setting private biography against career biography should be considered an artificial divide. This interpretation has been done by two relatively autonomous voices – one having its roots in philosophy and the other coming from pedagogical ground. The philosophical narration is constructed within socio-hermeneutical ontology framework. Marcin Bogusławski adduces Jean-Paul Sartre’s classification in particular. His reflection is twopart. In the first, ontological one, he reconstructs the most vital threads appearing in Głowiński’s novel, whereas in the ontological part he draws a whole array of concepts (human-reality, beingin-the-situation, project, comprehension, history and body) connected with the functioning and the comprehension of ontological domain. While Bogusławski focuses on a philosophical perspective it is Monika Modrzejewska-Świgulska who refers to the social pedagogy and creativity pedagogy concepts. Moreover, she also refers to the basic assumptions of narrative psychology to take a stance on issues that are her main interest, i.e. she seeks an answer to the question of what biography is and how it can be understood. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kafar M. (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, „Perspektywy Biograficzne”, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011; | |
dc.relation.ispartofseries | „Perspektywy Biograficzne” | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Michał Głowiński | pl_PL |
dc.subject | professional biography | pl_PL |
dc.subject | private biography | pl_PL |
dc.subject | Jean-Paul Sartre | pl_PL |
dc.title | Czy istnieje „profesjonalny” i „nieprofesjonalny” wymiar biografii? Rozważania na kanwie „Opowieści autobiograficznej” Michała Głowińskiego. Refleksja rozpisana na dwa głosy | pl_PL |
dc.title.alternative | Does the “Professional” and “Non-Professional” Dimension of Biographies Exist? Deliberations on “Opowieść autobiograficzna” (“Autobiographical Story”) by Michał Głowiński. Reflection Split Into Two Voices | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011 | pl_PL |
dc.page.number | 127-150 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Badań Edukacyjnych, ul. Pomorska 46/48, 91-408 Łódź | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Epistemologii i Filozofii Nauki, ul. Kopcińskiego 16/18, 90-232 Łódź | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Modrzejewska-Świgulska – Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Twórczości przy Katedrze Badań Edukacyjnych UŁ; obszary zainteresowań badawczych: pedagogika twórczości i edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, poziomy twórczości; społeczny kontekst twórczości; animacja społeczno-kulturalna; badania biograficzno-narracyjne; autorka publikacji poruszających głównie problematykę twórczości egalitarnej oraz sposobów jej badania. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Marcin Maria Bogusławski – Rocznik ’82, asystent w Katedrze Epistemologii i Filozofii Nauki UŁ. Interesuje się pluralizmem w nauce, problemami współczesnej humanistyki, filozofią polityczno-społeczną. Recenzent „Witryny Czasopism”. | pl_PL |
dc.references | Bogusławski M.M., 2008, „Podmiot” u Sartre’a i Canguilhema. Notatki, „Forum Oświatowe”, nr specjalny, s. 213-223. | pl_PL |
dc.references | Cabestan Ph., Tomes A., 2010, Le vocabulaire de Sartre, Paris. | pl_PL |
dc.references | Folkierska A., 2008, Pytanie o podmiot. Między Heideggerem i Hessenem, „Forum Oświatowe”, nr specjalny, s. 141-152. | pl_PL |
dc.references | Kowalska M., 2005, Demokracja w kole krytyki, Białystok. | pl_PL |
dc.references | McGuire J.E., Tuchańska B., 1997, Sytuacja poznawcza: analiza ontologiczna, [w:] J. Goćkowski, M. Sikora (red.), Porozumiewanie się i współpraca uczonych, Kraków, s. 141-159. | pl_PL |
dc.references | Pobojewska A., 2011, Wprowadzenie, [w:] A. Pobojewska (red.), Współczesne refleksje wokół kartezjańskiej wizji podmiotu, Łódź, s. 5-32. | pl_PL |
dc.references | Sartre J.-P., 2010, Święty Genet. Aktor i męczennik, przeł. K. Jarosz, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Sartre J.-P., 2007, Byt i nicość, przeł. P. Mróz [et al.], Kraków. | pl_PL |
dc.references | Tuchańska B., 2007, Socjo-historyczna hermeneutyka poznania zamiast epistemologii. Projekt badawczy i edukacyjny, [w:] M. Hetmański (red.), Epistemologia współcześnie, Kraków, s. 85-100. | pl_PL |
dc.references | Barthes R., 2004, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, przeł. W. Błońska, [w:] M. Głowiński (red.), Narratologia, Gdańsk, 13-54. | pl_PL |
dc.references | Berger P.L., Luckman Th., 1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. J. Niżnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Cyrański B., 1995, Rekonstrukcja aksjologicznych podstaw pedagogiki społecznej z zastosowaniem metody interpretacji hermeneutycznej, niepublikowana praca doktorska, dostęp: biblioteka Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ. | pl_PL |
dc.references | Dziemianowicz M., Kurantowicz E., 2005, Filozoficzne inspiracje dla pedagogicznych badań biograficznych (dwugłos badaczy), [w:] P. Dehnel, P. Gutowki (red.), Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, Wrocław, 107-128. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., 2004, Wokół narratologii, [w:] M. Głowiński (red.), Narratologia, Gdańsk, 5-12. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., 1977, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., 1986, Zarys teorii literatury, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goffman E., 2005, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. A. Dzierżyńska, wstęp do wyd. pol. J. Tokarska-Bakir, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Jastrzębski J., 2005, A może by tak przestać zadawać pytania? (o filozofię i pedagogikę), [w:] P. Dehnel, P. Gutowki (red.), Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, Wrocław, s. 28-41. | pl_PL |
dc.references | Lalak D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Męczkowska A., 2006, Podmiot i pedagogika. Od oświeceniowej utopii ku popkrytycznej dekonstrukcji, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E., 2006, Pedagogika społeczna, t.1, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Oleś P.K., 2009, Wprowadzenie do psychologii osobowości, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Oleś P.K., 2008, Autonarracyjna aktywność człowieka, [w:] J. Bernadetta, K. Gdowska, B. de Bogdana (red.), Narracja. Teoria i praktyka, Kraków, 37-52. | pl_PL |
dc.references | Piekarski J., 2007, U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno-metodologiczne, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Pietrasiński Z., 1990, Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Radlińska H., 1961, Pedagogika społeczna, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Radlińska H., 1947, Oświata dorosłych. Zagadnienia, dzieje, formy, organizacja, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Schulz R., 1990, Twórczość — społeczne aspekty zjawiska, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Skibińska E.M., 2006, Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Smolińska-Theiss B., Theiss W., 2010, Badania jakościowe — przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk, s. 79-102. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K.J., 2001, Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Tokarska U., 1999, W poszukiwaniu jedności i celu — wybrane techniki narracyjne, [w:] A. Gałdowa (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, Kraków, s. 169-204. | pl_PL |
dc.references | Trzebińska E., 2008, Psychologia pozytywna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Trzebiński J., 2002, Narracyjne konstruowanie rzeczywistości, [w:] J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańsk, 17-42. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., 2006, W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Kraków, s. 209-222. | pl_PL |
dc.references | Uszyńska-Jarmoc J., 2007, Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Walczak A., 2010, Tożsamość narracyjna i „choroby serca” nauczyciela, [w:] J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź, 253-280. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | monika. modrzejewska@wp.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | martinmaria.bog@voila.fr | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-639-0.07 | |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |