Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorModrzejewska-Świgulska, Monika
dc.contributor.authorBogusławski, Marcin Maria
dc.contributor.editorKafar, Marcin
dc.date.accessioned2022-03-28T12:12:20Z
dc.date.available2022-03-28T12:12:20Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationModrzejewska-Świgulska M., Bogusławski M. M., Czy istnieje „profesjonalny” i „nieprofesjonalny” wymiar biografii? Rozważania na kanwie „Opowieści autobiograficznej” Michała Głowińskiego. Refleksja rozpisana na dwa głosy, [w:] Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, „Perspektywy Biograficzne”, t. 1, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 127-150, https://doi.org/10.18778/7525-639-0.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-639-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41339
dc.description.abstractIn this chapter (containing an analysis of the autobiographical novel “Kręgi obcości” (“Circles of Strangeness”) by Michał Głowiński) the authors put forward and defend a thesis that setting private biography against career biography should be considered an artificial divide. This interpretation has been done by two relatively autonomous voices – one having its roots in philosophy and the other coming from pedagogical ground. The philosophical narration is constructed within socio-hermeneutical ontology framework. Marcin Bogusławski adduces Jean-Paul Sartre’s classification in particular. His reflection is twopart. In the first, ontological one, he reconstructs the most vital threads appearing in Głowiński’s novel, whereas in the ontological part he draws a whole array of concepts (human-reality, beingin-the-situation, project, comprehension, history and body) connected with the functioning and the comprehension of ontological domain. While Bogusławski focuses on a philosophical perspective it is Monika Modrzejewska-Świgulska who refers to the social pedagogy and creativity pedagogy concepts. Moreover, she also refers to the basic assumptions of narrative psychology to take a stance on issues that are her main interest, i.e. she seeks an answer to the question of what biography is and how it can be understood.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKafar M. (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, „Perspektywy Biograficzne”, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011;
dc.relation.ispartofseries„Perspektywy Biograficzne”
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMichał Głowińskipl_PL
dc.subjectprofessional biographypl_PL
dc.subjectprivate biographypl_PL
dc.subjectJean-Paul Sartrepl_PL
dc.titleCzy istnieje „profesjonalny” i „nieprofesjonalny” wymiar biografii? Rozważania na kanwie „Opowieści autobiograficznej” Michała Głowińskiego. Refleksja rozpisana na dwa głosypl_PL
dc.title.alternativeDoes the “Professional” and “Non-Professional” Dimension of Biographies Exist? Deliberations on “Opowieść autobiograficzna” (“Autobiographical Story”) by Michał Głowiński. Reflection Split Into Two Voicespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.page.number127-150pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Badań Edukacyjnych, ul. Pomorska 46/48, 91-408 Łódźpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Epistemologii i Filozofii Nauki, ul. Kopcińskiego 16/18, 90-232 Łódźpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMonika Modrzejewska-Świgulska – Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Twórczości przy Katedrze Badań Edukacyjnych UŁ; obszary zainteresowań badawczych: pedagogika twórczości i edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, poziomy twórczości; społeczny kontekst twórczości; animacja społeczno-kulturalna; badania biograficzno-narracyjne; autorka publikacji poruszających głównie problematykę twórczości egalitarnej oraz sposobów jej badania.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarcin Maria Bogusławski – Rocznik ’82, asystent w Katedrze Epistemologii i Filozofii Nauki UŁ. Interesuje się pluralizmem w nauce, problemami współczesnej humanistyki, filozofią polityczno-społeczną. Recenzent „Witryny Czasopism”.pl_PL
dc.referencesBogusławski M.M., 2008, „Podmiot” u Sartre’a i Canguilhema. Notatki, „Forum Oświatowe”, nr specjalny, s. 213-223.pl_PL
dc.referencesCabestan Ph., Tomes A., 2010, Le vocabulaire de Sartre, Paris.pl_PL
dc.referencesFolkierska A., 2008, Pytanie o podmiot. Między Heideggerem i Hessenem, „Forum Oświatowe”, nr specjalny, s. 141-152.pl_PL
dc.referencesKowalska M., 2005, Demokracja w kole krytyki, Białystok.pl_PL
dc.referencesMcGuire J.E., Tuchańska B., 1997, Sytuacja poznawcza: analiza ontologiczna, [w:] J. Goćkowski, M. Sikora (red.), Porozumiewanie się i współpraca uczonych, Kraków, s. 141-159.pl_PL
dc.referencesPobojewska A., 2011, Wprowadzenie, [w:] A. Pobojewska (red.), Współczesne refleksje wokół kartezjańskiej wizji podmiotu, Łódź, s. 5-32.pl_PL
dc.referencesSartre J.-P., 2010, Święty Genet. Aktor i męczennik, przeł. K. Jarosz, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSartre J.-P., 2007, Byt i nicość, przeł. P. Mróz [et al.], Kraków.pl_PL
dc.referencesTuchańska B., 2007, Socjo-historyczna hermeneutyka poznania zamiast epistemologii. Projekt badawczy i edukacyjny, [w:] M. Hetmański (red.), Epistemologia współcześnie, Kraków, s. 85-100.pl_PL
dc.referencesBarthes R., 2004, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, przeł. W. Błońska, [w:] M. Głowiński (red.), Narratologia, Gdańsk, 13-54.pl_PL
dc.referencesBerger P.L., Luckman Th., 1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. J. Niżnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCyrański B., 1995, Rekonstrukcja aksjologicznych podstaw pedagogiki społecznej z zastosowaniem metody interpretacji hermeneutycznej, niepublikowana praca doktorska, dostęp: biblioteka Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ.pl_PL
dc.referencesDziemianowicz M., Kurantowicz E., 2005, Filozoficzne inspiracje dla pedagogicznych badań biograficznych (dwugłos badaczy), [w:] P. Dehnel, P. Gutowki (red.), Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, Wrocław, 107-128.pl_PL
dc.referencesGłowiński M., 2004, Wokół narratologii, [w:] M. Głowiński (red.), Narratologia, Gdańsk, 5-12.pl_PL
dc.referencesGłowiński M., 1977, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków.pl_PL
dc.referencesGłowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., 1986, Zarys teorii literatury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoffman E., 2005, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. A. Dzierżyńska, wstęp do wyd. pol. J. Tokarska-Bakir, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesJastrzębski J., 2005, A może by tak przestać zadawać pytania? (o filozofię i pedagogikę), [w:] P. Dehnel, P. Gutowki (red.), Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, Wrocław, s. 28-41.pl_PL
dc.referencesLalak D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMęczkowska A., 2006, Podmiot i pedagogika. Od oświeceniowej utopii ku popkrytycznej dekonstrukcji, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMarynowicz-Hetka E., 2006, Pedagogika społeczna, t.1, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOleś P.K., 2009, Wprowadzenie do psychologii osobowości, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOleś P.K., 2008, Autonarracyjna aktywność człowieka, [w:] J. Bernadetta, K. Gdowska, B. de Bogdana (red.), Narracja. Teoria i praktyka, Kraków, 37-52.pl_PL
dc.referencesPiekarski J., 2007, U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno-metodologiczne, Łódź.pl_PL
dc.referencesPietrasiński Z., 1990, Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRadlińska H., 1961, Pedagogika społeczna, Wrocław.pl_PL
dc.referencesRadlińska H., 1947, Oświata dorosłych. Zagadnienia, dzieje, formy, organizacja, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSchulz R., 1990, Twórczość — społeczne aspekty zjawiska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSkibińska E.M., 2006, Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSmolińska-Theiss B., Theiss W., 2010, Badania jakościowe — przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk, s. 79-102.pl_PL
dc.referencesSzmidt K.J., 2001, Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź.pl_PL
dc.referencesTokarska U., 1999, W poszukiwaniu jedności i celu — wybrane techniki narracyjne, [w:] A. Gałdowa (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, Kraków, s. 169-204.pl_PL
dc.referencesTrzebińska E., 2008, Psychologia pozytywna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTrzebiński J., 2002, Narracyjne konstruowanie rzeczywistości, [w:] J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańsk, 17-42.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., 2006, W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Kraków, s. 209-222.pl_PL
dc.referencesUszyńska-Jarmoc J., 2007, Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok.pl_PL
dc.referencesWalczak A., 2010, Tożsamość narracyjna i „choroby serca” nauczyciela, [w:] J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź, 253-280.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmonika. modrzejewska@wp.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailmartinmaria.bog@voila.frpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-639-0.07
dc.disciplinefilozofiapl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe