Transgresywność systemów wartości pokoleń we współczesnym kapitalizmie
Streszczenie
An article has revisited a classical interpretation of category of generation, suggesting strict periodization and equal time periods implementing to the generation residing in the period of so‑called late capitalism. The article is based on the methodology of comparative study, stressing a new approach to the sociological perception of generation as an outcome of social and psychological processes, stimulating specific identity and consciousness, different, or being more specific – transgressive, from other generations, denying previous approach based on the similar birthdate. An analysis has focused of the value systems differences of generation inhabiting well‑developed capitalistic countries after II World War. Artykuł stanowi próbę rewizji dotychczasowej percepcji kategorii pokolenia, sugerującej periodyzację i identyczność przedziałów czasowych przypisywanych kolejnym generacjom. Zawarta w nim analiza porównawcza została oparta na nowym ujęciu pokolenia, wyznaczanym przez procesy społeczne i psychologiczne determinowane wydarzeniami historycznymi i kontekstem ekonomicznym, stymulujące wspólną tożsamość i świadomość pokoleniową, nie zaś na podstawie zbliżonej daty urodzenia. Szczegółowym przedmiotem analizy są różnice, czy raczej transgresje, charakteryzujące najważniejsze wartości pokoleń rezydujących w obrębie tzw. późnego kapitalizmu, tj. jego obecnego ponowoczesnego etapu.
Collections
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
The body image of the contemporary senior and its interpretations. The perspective of different generations
This article discusses part of a qualitative study carried out among representatives of four generations (the traditionalist generation, baby boomers, generation X, and generation Y), which reveals intergenerational ... -
Pokolenie historyczne: wyłanianie społeczno-pedagogicznej ramy epistemologicznej
Marynowicz-Hetka, Ewa (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-09-30)The articles discusses the problem of resuming studies about the concept of a historical generation, as it was formulated by Helena Radlińska in the 1930s, oriented at recognizing its emergence from past discourse and ... -
„Wielkie Pokolenie” Heleny Radlińskiej (z perspektywą międzypokoleniową w tle)
Witkowski, Lech (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-09-30)The author begins with a reflection on some of the generational differences among the intellectual elites in independent Poland. Next, he discusses – perceived as a “complete attitude” – the ten missions undertaken in ...