O możliwość samorealizacji. Ewa Partum
Abstract
The article presents chosen tropes and selected works from the oeuvre of Ewa Partum, Polish pioneer of both feminist and conceptual art. The artist combines the reflection on woman’s situation with exploring the specifity of art itself. She starts with the analysis of the determinants of the women’s presence in the art world, than concentrates on the construction of the social roles ascribed to women, to finally look into the crossing areas of discrimination. The important aspect of her artistic practise is body, as a tool of artistic expression and a source of her special signature, shown in the context of how women function in the art world. In her works, Partum combines dialoque with art history, references to political situation and her personal history. Tekst prezentuje wybrane wątki i przykłady prac z twórczości Ewy Partum – polskiej pionierki sztuki feministycznej i sztuki konceptualnej zarazem. Namysł nad sytuacją kobiety artystka łączy z badaniem specyfiki sztuki. Wychodzi od analizy uwarunkowań obecności kobiet w świecie sztuki, by poprzez skupienie nad konstrukcją ról społecznych kobietom przypisywanych, przejść do przyglądania się krzyżującym się płaszczyznom dyskryminacji. Ważnym elementem jej praktyki artystycznej staje się ciało – jako narzędzie artystycznej ekspresji i źródło szczególnej sygnatury, pokazane w kontekście funkcjonowania kobiet w świecie sztuki. W swoich pracach Partum łączy dialog z historią sztuki, nawiązania do sytuacji politycznej i osobistą historię.
Collections
The following license files are associated with this item: