Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRode, Dagmara
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorKuźma, Inga
dc.date.accessioned2022-03-18T07:01:07Z
dc.date.available2022-03-18T07:01:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRode D., O możliwość samorealizacji. Ewa Partum, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 217-226, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.19pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-873-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41245
dc.description.abstractThe article presents chosen tropes and selected works from the oeuvre of Ewa Partum, Polish pioneer of both feminist and conceptual art. The artist combines the reflection on woman’s situation with exploring the specifity of art itself. She starts with the analysis of the determinants of the women’s presence in the art world, than concentrates on the construction of the social roles ascribed to women, to finally look into the crossing areas of discrimination. The important aspect of her artistic practise is body, as a tool of artistic expression and a source of her special signature, shown in the context of how women function in the art world. In her works, Partum combines dialoque with art history, references to political situation and her personal history.pl_PL
dc.description.abstractTekst prezentuje wybrane wątki i przykłady prac z twórczości Ewy Partum – polskiej pionierki sztuki feministycznej i sztuki konceptualnej zarazem. Namysł nad sytuacją kobiety artystka łączy z badaniem specyfiki sztuki. Wychodzi od analizy uwarunkowań obecności kobiet w świecie sztuki, by poprzez skupienie nad konstrukcją ról społecznych kobietom przypisywanych, przejść do przyglądania się krzyżującym się płaszczyznom dyskryminacji. Ważnym elementem jej praktyki artystycznej staje się ciało – jako narzędzie artystycznej ekspresji i źródło szczególnej sygnatury, pokazane w kontekście funkcjonowania kobiet w świecie sztuki. W swoich pracach Partum łączy dialog z historią sztuki, nawiązania do sytuacji politycznej i osobistą historię.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Feminizmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEwa Partumpl_PL
dc.subjectPolish feminist artpl_PL
dc.subjectPolish conceptual artpl_PL
dc.subjectEwa Partumpl_PL
dc.subjectpolska sztuka feministycznapl_PL
dc.subjectpolska sztuka konceptualnapl_PL
dc.titleO możliwość samorealizacji. Ewa Partumpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number217-226pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-963-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteDagmara Rode – kulturoznawczyni, adiunktka w Zakładzie Mediów Elektronicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się filmem eksperymentalnym, sztuką wideo i sztuką feministyczną. Autorka książki „Polityka w pierwszej osobie. Twórczość Dereka Jarmana” (Łódź 2014), współredaktorka m.in. tomów „O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej” (z Pawłem Sołodkim, Warszawa 2010), „Metody dokumentalne w filmie” (z Marcinem Pieńkowskim, Łódź 2013) i „Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej” (z Ryszardem W. Kluszczyńskim, Łódź 2015).pl_PL
dc.referencesEwa Partum – artystka performerka. Z Ewą Partum rozmawia Dorota Jarecka, „Wysokie Obcasy”, 14.08.2006.pl_PL
dc.referencesHussakowska M., Czy polska sztuka konceptualna ma płeć? „Sztuka i Dokumentacja” 2012, nr 6.pl_PL
dc.referencesJakubowska A., Usta szeroko zamknięte, [w:] E. Toniak (red.), Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia LL, Ewa Partum, Zachęta: Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesMajewska, K., O uhistorycznianiu konceptualizmu i interpretacji feminizmu. Rozmowa z Ewą Partum http://www.obieg.pl/teksty/31875 [dostęp 31 lipca 2015].pl_PL
dc.referencesMonkiewicz D., (Jej) Ciało i tekst. Fragmenty, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesMonografia twórczości Ewy Partum, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesPartum E., Mój problem jest problemem kobiety http://raster.art.pl/archiwa/archiwum_II_2002.htm. [dostęp: 31 lipca 2015].pl_PL
dc.referencesPiotrowski P., Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945–1989, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesRonduda Ł., Pomiędzy konceptualizmem a nominalizmem. Rzecz o Kinie tautologicznym Ewy Partum, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesSzyłak A., Nieprzekazywalność przekazu. Na marginesie monografii i wystawy Ewa Partum: Legalność przestrzeni, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesTatar E.M., Ewa Partum, [w:] A. Jakubowska (red.), Artystki polskie, Wydawnictwo Szkolne PWN, Park Edukacja, Warszawa – Bielsko-Biała 2011.pl_PL
dc.referencesTatar E.M., Prywatne jest polityczne, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesToniak E., Artystki w PRL-u, [w:] w:] A. Jakubowska Artystki polskie (red.), Wydawnictwo Szkolne PWN, Park Edukacja, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesToniak E., Niemożliwa?, [w:] E. Toniak (red.), Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia LL, Ewa Partum, Zachęta: Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesTurowski A., Wielkość pragnienia. O konceptualizmie feministycznym Ewy Partum w latach siedemdziesiątych, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesWalentynowicz D., Wykładnik myśli. Rozmowa z Ewą Partum http://www.magentamag.com/post/113771093860/wyk%C5%82adnik-my%C5%9Bli-rozmowa-zew%C4%85-partum [dostęp: 31 lipca 2015].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-873-8.19
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe