dc.contributor.author | Węsierska, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Sobczak, Anna | |
dc.contributor.editor | Znajmiecka-Sikora, Marta | |
dc.date.accessioned | 2022-02-03T17:05:19Z | |
dc.date.available | 2022-02-03T17:05:19Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Węsierska K., The (Pre)school Situation of Children with Communication Disorders, [w:] Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 139-153, https://doi.org/10.18778/7525-795-3.11 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-795-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40566 | |
dc.description | The speech screening research conducted by the author of this article among preschool children in Katowice between the years 2003 and 2006 showed consistently maintained speech disorders in children at the level of approximately 44%. 2009). Over the years, the educational environment has been paying attention to the relation between communication disorders and emotional or behavioral problems. It is emphasized that the consequences of communication disorders can be reflected in children’s difficulties in school performance. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | communication disorder | pl_PL |
dc.subject | (pre)school children | pl_PL |
dc.subject | teachers | pl_PL |
dc.subject | support | pl_PL |
dc.subject | speech disorder | pl_PL |
dc.title | The (Pre)school Situation of Children with Communication Disorders | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 139-153 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Silesia in Katowice, Polish Language Insitute | pl_PL |
dc.references | Alberts J.K., Nakayama T.K., Martin J.N. (2007). Human Communication in Society. Upper Saddle River: Pearson Education Inc. | pl_PL |
dc.references | Błachnio K. (2001). Vademecum logopedyczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Cantwell D.P., Baker L. (1985). Interrelationship of Communication, Learning, and Psychiatric Disorders in Children [In:] Simon Ch.S. [Ed.]. Communication Skills and Classroom Success. Assessment of Language-Learning Disabled Students. San Diego: College Hill Press, pp. 43-61. | pl_PL |
dc.references | Chęciek M. (2007). Jąkanie. Diagnoza – terapia – program. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Cudak I., Matyja A. (2009). Akceptacja i tolerancja uczniów z problemami w komunikowaniu się w środowisku szkoły podstawowej. Forum Logopedyczne, 16, pp. 29-30. | pl_PL |
dc.references | Dramska D. (2001a). Proces instytucjonalizacji zawodu logopedy w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytet Śląskiego. | pl_PL |
dc.references | Dramska D. (2001b). Profesjonalna tożsamość logopedów w Polsce w świetle przeprowadzonych badań. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytet Śląskiego. | pl_PL |
dc.references | Ebert K.A., Prelock PA. (1994). Teachers’ Perceptions of Their Students with Communication Disorders. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, vol. 25, pp. 211-214. | pl_PL |
dc.references | Grzybowska A., Łapińska I., Michalska R. (1991). Postawy nauczycieli wobec jąkania. Psychologia Wychowawcza, 2, pp. 139-149. | pl_PL |
dc.references | Haynes W.O., Moran M.J., Pindzola R.H. (1990). Communication Disorders. In the Classroom. Dubuque: Kendall Hunt Publishing Company. | pl_PL |
dc.references | Jastrzębowska G. (2003). Stan i perspektywy opieki logopedycznej w Polsce [In:] Gałkowski T., Jastrzębowska G. [Eds.]. Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, pp. 301-314. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. | pl_PL |
dc.references | Kania J.T. (2001). Szkice logopedyczne. Lublin: Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Zarząd Główny. | pl_PL |
dc.references | Kasprzyk B., Stasiczek A., Węsierska K. (2005). Szkoła przyjazna uczniowi jąkającemu się – wyzwaniem dla logopedów. Śląskie Wiadomości Logopedyczne, 8, pp. 38-44. | pl_PL |
dc.references | Lass N.J., Ruscello D.M., Schmitt J.F., Pannbacker M.D., Orlando M.B., Dean K.A., Ruziska J.C., Harkins Bradshaw K. (1992). Teachers’ Perceptions of Stutterers. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, vol. 23, pp. 78-81. | pl_PL |
dc.references | Lees R.M. (2000). Stammering Children in Schools [in:] McCartney E. [ed.]: Speech/Language Therapists and Teachers Working Together. A Systems Approach to Collaboration, pp. 135-149. Londyn: Whurr Publishers. | pl_PL |
dc.references | Matyja A., Cudak I,: Akceptacja i tolerancja uczniów z problemami w komunikowaniu się w środowisku szkoły podstawowej. Forum Logopedyczne, 2009, nr 16, s. 29-30. | pl_PL |
dc.references | McCartney E. (2000). Patterns of Collaboration [In:] McCartney E. [Ed.]: Speech/Language Therapists and Teachers Working Together. A Systems Approach to Collaboration, pp. 48-73. London: Whurr Publishers. | pl_PL |
dc.references | Michalak-Widera I. (2004). Zaburzenia dyslaliczne u dzieci realizujących edukację elementarną. Śląskie Wiadomości Logopedyczne, no 7, pp. 29-35. | pl_PL |
dc.references | Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K.: Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Phyllis P.P. (1975). Speech and Hearing Problems in the Classroom. Lincoln: Cliffs Notes Inc. | pl_PL |
dc.references | Płusajska-Otto A., Węsierska K.(2010). Rola nauczyciela w profilaktyce i terapii jąkania [in:] Baranowicz K., Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. [Eds.]: Rozwój i jego wspieranie w perspektywie nauk o człowieku – teoria i rozwiązania praktyczne, pp. 239-245. Łódź: Pracownia Pedagogiki Specjalnej WNoWUŁ. | pl_PL |
dc.references | Płusajska-Otto A., Węsierska K. (2009). Znaczenie współpracy logopedy i nauczyciela w terapii dziecka jąkającego się. “Forum Logopedyczne”, no 17, pp. 29-34. | pl_PL |
dc.references | Rice M.L. (1993). “Don’t Talk to Him, Hi’s Weird.” A Social Consequences Account of Language and Social Interactions [In:] Kaiser A.P., Gray D.B. [Eds.]. Enhancing Children’s Communication. Research Foundations for Intervention, pp. 139-158.. Maryland: Paul H. Brookes Publishing Co. | pl_PL |
dc.references | Rice M.L., Sell M.A. (1990). Hadley P.A. Social interactions of speech- and language-impaired children. Journal of Speech and Hearing Research, vol. 34 (6), pp. 1299-1307. | pl_PL |
dc.references | Rustin L., Cook F., Botterill W., Hughes C., Kelman E. (2002). Stammering. A practical guide for teachers and other professionals. London: David Fulton Publishers Ltd. | pl_PL |
dc.references | Skorek E.M. (2000). Dzieci z zaburzeniami mowy wśród rówieśników w klasie szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Sobol E., [Ed.], (1999). Mały słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Stecko E. (2001). Zaburzenia mowy u dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Stewart J. [Ed.], (2007). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Stewart T., Turnbull J. (2007). Working with Dysfluent Children. Practical Approaches to Assessment and Therapy. Brackley: Speechmark Publishing Ltd. | pl_PL |
dc.references | Tarkowski Z. (2005). Wizerunek zawodowy i społeczny logopedy [In:] Młynarska M., Smereka T. [Eds.]: Logopedia. Teoria i praktyka, pp. 395-405. Wrocław: Agencja Wydawnicza a linea. | pl_PL |
dc.references | Trzaskalik J. (1998). O konieczności badań nad wpływem chorób układu oddechowego na wady u dzieci w województwie katowickim [In:] Nowakowska-Kempna I. [Ed.]: Effata-Otwarcie. Logopedia jako nauka interdyscyplinarna i stosowana. Katowice: Uniwersytet Śląski, pp. 243-249. | pl_PL |
dc.references | Węsierska K. (2009). Profilaktyczno-terapeutyczne działania logopedów w środowisku życia dzieci w wieku przedszkolnym. Unpublished doctoral dissertation, prepared under the direction of Professor E. Syrek at the University of Silesia. Katowice. | pl_PL |
dc.references | Węsierska K. (2007). Profilaktyka logopedyczna w edukacji przedszkolnej – rola nauczyciela. Wychowanie na co Dzień, 6 (165), pp. 8-11. | pl_PL |
dc.references | Wintgens A. (2002). Links Between Emotional/Behavioral Problems and Communication Difficulties [In:] Kersner M., Wright J.A. [Eds.]. How to Manage Communication Problems in Young Children, pp. 63-74.. London: David Fulton Publishers. | pl_PL |
dc.references | Van Riper Ch., Erickson R.L.: Speech Correction. An Introduction to Speech Pathology and Audiology. Allyn and Bacon, Needham Heights. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-795-3.11 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |