Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFlorczak, Jacek
dc.date.accessioned2022-02-01T07:27:24Z
dc.date.available2022-02-01T07:27:24Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationFlorczak J., Językoznawcze aspekty modelu kształtowania kompetencji języka obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, https://doi.org/10.18778/7525-426-6pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-426-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40541
dc.descriptionCzytelnik tomu odnajdzie w toku jego lektury wiele cennych informacji o poszczególnych utworach literatury włoskiej, a (…) nie jest ona zbyt dobrze w Polsce znana. Odnajdzie też wielce interesujące zarówno dla dzieł literackich, jak i filmowych konteksty natury historycznej, politycznej i stricte kulturowej, co wzbogaca sposób widzenia i interpretacji poszczególnych tekstów. Pragnę także podkreślić bardzo dobrą kompozycję tomu. Jego tytuł wskazuje, iż książka będzie ciekawym przewodnikiem nie tylko po obszarze literatury włoskiej od romantyzmu po współczesność. Zwraca także uwagę na te momenty historii Włoch i ich kultury, w których sztuka kina – zwracając się ku literaturze – poszukuje swojej intelektualnej i estetycznej świadomości. Prof. zw. dr hab. Ewelina Nurczyńska-Fidelska; Rozprawa habilitacyjna wykonana w Katedrze Filologii Romańskiej Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesRozprawy Habilitacyjne Uniwersytetu Łódzkiego;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectnauka językapl_PL
dc.subjectjęzyk obcypl_PL
dc.subjectjęzykoznawstwopl_PL
dc.subjectkompetencje semantycznepl_PL
dc.titleJęzykoznawcze aspekty modelu kształtowania kompetencji języka obcegopl_PL
dc.title.alternativeAspects linguistiques du modèle d’acquisition de la compétence en langue étrangèrepl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Jacek Florczak, 2010pl_PL
dc.page.number419pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Romańskiejpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDoktor Jacek Florczak ukończył studia magisterskie w Polsce (Uniwersytet Łódzki) i we Francji (Université de Nancy II) ze specjalizacji językoznawstwa. Od 1998 roku jest adiunktem w Katedrze Filologii Romańskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Językoznawczego i Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego. Współpracuje z Ministerstwem Sprawiedliwości jako konsultant w Państwowej Komisji Egzaminacyjnej dla tłumaczy przysięgłych. Jest autorem ponad dwudziestu artykułów i redaktorem dwóch tomów pokonferencyjnych. Bierze aktywny udział w życiu naukowym, przedstawiając referaty na licznych konferencjach naukowych o charakterze krajowym i międzynarodowym. Jego badania idą w dwóch kierunkach: szeroko pojętej analizy zjawisk dyskursywnych oraz komparatystyki języka francuskiego i polskiego. W ramach pierwszej dziedziny zajmuje się badaniami semantycznymi nad interpretacją znaczenia w kontekście oraz różnymi zjawiskami z zakresu pragmatyki, a szczególnie perswazji i manipulacji językowej. W ramach drugiej, szuka sposobów przełożenia zdobyczy lingwistyki na potrzeby dydaktyki języka francuskiego jako obcego. Analizując wybrane aspekty różnych podsystemów języka francuskiego, wykazuje, w jaki sposób zastosowanie językoznawstwa może ułatwić pozyskiwanie kompetencji języka francuskiego na poziomie zaawansowanym. Niniejsza praca wpisuje się właśnie w ten drugi nurt badań.pl_PL
dc.referencesAitchison J., 2002, Ziarna mowy. Początki i rozwój języka, PIW, Warszawapl_PL
dc.referencesAltenberg B., 1998, On the phraseology of spoken English: the evidence of recurrent Word-combinations, w: (red. A. Cowie) Phraseology: Theory, Analysis and Applications (Oxford Studies in Lexicography and Lexicology), Oxford University Press, Oxford, ss. 101-122pl_PL
dc.referencesAnusiewicz J., 1999, Problematyka językowego obrazu świata w poglądach niektórych językoznawców i filozofów niemieckich XX wieku, w: (red. J. Bartmiński) „Czerwona seria” t.12: Językowy obraz świata, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 261-289pl_PL
dc.referencesApresjan J., 1974, Leksičeskaja semantika. Sinonimičeskie sredstva jazyka, Izdatel’stwo Nauka, Moskwa (tłum. polskie: Kozłowska E., Janus E., 2000, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków)pl_PL
dc.referencesArbib A.M., Rizzolatti G., 1999, Neural expectations: a possible evolutionary path from manual skills to language, w: (red. Ph. Van Locke) The Nature of Concepts. Evolution, Structure and Representations, Routledge, London-New-York, ss. 128-154pl_PL
dc.referencesAttal P., 1976, A propos de l’indéfini « des » : problèmes de représentation sémantique, w: Le Français moderne 44/2, CILF, Paris, ss. 126-142pl_PL
dc.referencesAugustyn D., 2008, Nauczanie o zasadach stosowania rodzajnika włoskiego inspirowane kognitywnym podejściem do języka, w: (red. J. Florczak, M. Gajos) Językoznawstwo a dydaktyka języków obcych. Teoria i Praktyka, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Wyd. Biblioteka, Warszawa, ss. 167-180pl_PL
dc.referencesAustin J.L., 1962, How to do things with Words, Oxford University Press, Oxford (tłum. polskie: Chwedeńczuk B., 1993, Jak działać słowami, w: John L. Austin. Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, PWN, Warszawa, ss. 545-713)pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., 1992, Składnik wyjściowy w gramatyce komunikacyjnej, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a kultura t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 157-188pl_PL
dc.referencesBaldinger K., 1984, Vers une sémantique moderne, Klincksieck, Parispl_PL
dc.referencesBally Ch., 1965 (4e wyd.), Linguistique générale et linguistique française, A. Francke, Bernepl_PL
dc.referencesBange P., Carol R., Griggs P., 2002, Genèse du système d’opposition présent / passé (sous-système du parfait) en allemand chez une apprenante francophone en immersion, w: Marges linguistiques 4: Enjeux des acquisitions grammaticales et discursives en langue étrangère t.1, M.L.M.S., Saint-Chamas, ss. 123-147pl_PL
dc.referencesBanyś W., 2000, Système de « si » en français moderne. Esquisse d’une approche cognitive, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowicepl_PL
dc.referencesBartmiński J., 1988, Kryteria ilościowe w badaniu stereotypów językowych, w: (red. K. Polański) Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego XLI, Ossolineum, Wrocław, ss. 91-104pl_PL
dc.referencesBauche H., 1951, Le langage populaire, Payot, Parispl_PL
dc.referencesBeaugrande (de) R.A., Dressler W.U., 1990, (tłum. Szwedek A.) Wstęp do lingwistyki tekstu, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesBenvéniste E., 1966-1974, Problèmes de linguistique générale, Gallimard, Parispl_PL
dc.referencesBickerton D., 1981, Roots of Language, Karoma, Ann Arborpl_PL
dc.referencesBiedroń A., 2009, Zdolność językowa z perspektywy neurolingwistycznej: mózg osoby uzdolnionej językowo, w: (red. J. Nijakowska) Język, poznanie, zachowanie. Perspektywy i wyzwania w studiach nad przyswajaniem języka obcego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 13-32pl_PL
dc.referencesBielajew B., 1969, (tłum. Mirecki L.) Zarys psychologii nauczania języków obcych, PZWS, Warszawapl_PL
dc.referencesBierwiaczonek B., 2008, Czy językoznawstwo kognitywne jest autonomiczne?, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 120-131pl_PL
dc.referencesBierwisch M., 1969, Hasło Strukturelle Semantik, w: Kleine Enzyklopädie. Die Deutsche Sprache, Bd. I, Leipzig VEB Bibliographisches Institut, Leipzig, ss.562-567 (tłum. polskie fragm.: Niklas D., 1991, Semantyka strukturalna, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Wrocław, Ossolineum, ss. 396-401)pl_PL
dc.referencesBierwisch M., 1970, Semantics, w: (red. J. Lyons) New Horizons in Linguistics, Middlesex, Penguin, Harmondsworth, ss. 166-184pl_PL
dc.referencesBley-Vroman, 1989, What is the logical problem of foreign language learning, w: (red W. Rutherford, J. Schachter) Linguistic Perspectives on Second Language Acquisition, Cambridge University Press, Cambridge, ss. 41-46pl_PL
dc.referencesBloomfield L., 1933, Language, Allen and Unwin, New Yorkpl_PL
dc.referencesBobrowski I., 1993, Językoznawstwo racjonalne. Z zagadnień teorii językoznawczej i metodologii opisów gramatycznych, IJP PAN, Krakówpl_PL
dc.referencesBobrowski I., 2006, Problemy gramatyki generatywnej języka polskiego, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 108-130pl_PL
dc.referencesBogacki K., 2002, Le traitement de l’aspect dans les traducteurs automatiques de Systran, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 7-15pl_PL
dc.referencesBogacki K., Karolak S., 1992, Założenia gramatyki o podstawach semantycznych, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a kultura t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 157-188pl_PL
dc.referencesBorawski G., 2005, Genealogia i ideologia Sztucznej Inteligencji http://www.kognitywistyka.net/artykuly/gb_genealogia-si.pdfpl_PL
dc.referencesBorawski S., 2000, Wprowadzenie do historii języka polskiego, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesBréal M., 1897, Essai de sémantique : science des significations, Hachette, Parispl_PL
dc.referencesBreton M., 2001, Le problème des articles défini et indéfini chez les apprenants dont la langue maternelle ne possède pas le système de l’article, raport ze stażu magisterskiego, ze zbioru prywatnegopl_PL
dc.referencesBudohoska W., Włodarski Z., 1972, Psychologia uczenia się, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesBuyssens E., 1970, Tautologies, w: La Linguistique 6/2, PUF, Paris, ss. 37-45pl_PL
dc.referencesBuzan T., 2008 (wyd. 2e zmienione, dodruk), Mapy twoich myśli, Wydawnictwo JK, Łódźpl_PL
dc.referencesCarroll J.B., 1965, The Contribution of Psychological Theory and Educational Research to the Teaching of Foreign Languages, w: Moderne Language Journal 49, ss. 273-281pl_PL
dc.referencesChangeux J.P., 1997, Neuronal Man: the Biology of Mind, Princeton University Press, Princetonpl_PL
dc.referencesChomsky N., 1965, Aspects of the Theory of Syntax, The MIT Press, Cambridge (tłum. polskie: Jakubczak I., 1982, Zagadnienia teorii składni, Ossolineum, Wrocław)pl_PL
dc.referencesChomsky N., 2002, On Nature and Language, Cambridge University Press, Cambridge (tłum. polskie: Lang J., 2005, O naturze i języku, Axis, Poznań)pl_PL
dc.referencesChristiansen M.H., Kirby S., 2003, Language Evolution: the Hardest Problem in Science?, w: (red. M.H. Christiansen, S. Kirby) Language Evolution, Oxford University Press, Oxford, ss. 1-15pl_PL
dc.referencesCorder S.P., 1971, Idiosyncratic Dialects and Error Analysis, w: International Review of Applied Linguistics 10, ss. 147-160pl_PL
dc.referencesCoseriu E., 1967, Lexikalische Solidaritäten, w: Poetica 1, ss. 293-303pl_PL
dc.referencesCroft W., 1996, What’s a Head?, w: (red. J. Rooryck, L.A. Zaring) Phrase, Structure and the Lexicon. Studies in Natural Language and Linguistic Theory 33, Kluwer, Dordrecht, ss. 35-75pl_PL
dc.referencesCruse A.D., 1986, Lexical Semantics, Cambridge University Press, Cambridgepl_PL
dc.referencesCummins J., 1984, Bilingualism and Special Education: Issues in Assessment and Pedagogy, Multilingual Matters Ltd., Clevedonpl_PL
dc.referencesCzukowski K., 1962, Od dwóch do pięciu, Nasza Księgarnia, Warszawapl_PL
dc.referencesDavidson D., 1978, What metaphors mean, w: Critical Inquiry, Autumn, 5, ss. 31-47; przedruk w: (red. Sh. Sacks) On Metaphor, University of Chicago Press, Chicago, ss. 29-46pl_PL
dc.referencesDeacon T.W., 1999, Language evolution and neuromechanisms, w: (red. W. Bechtel, G. Graham) A Companion to the Cognitive Science, Blackwell Publishers Inc., Oxford, ss. 212-225pl_PL
dc.referencesDeKeyser R.M., 2005, Implicit and Explicit Learning, w: (red. C.J. Doughty, M.H. Long) The Handbook of Second Language Acquisition, Blackwell, Oxford, ss. 313-348pl_PL
dc.referencesDenis M., 1989, Image et cognition, PUF, Parispl_PL
dc.referencesDonald M., 1998, Mimesis and the executive suite: missing links in language evolution, w: (red. J.R. Hurford, M. Studdert-Kennedy, Ch. Knight) Approaches to the Evolution of Language. Social and Cognitive Bases, Cambridge University Press, Cambridge, ss. 44-67pl_PL
dc.referencesDubois D., 1982, Lexique et représentations préalables dans la compréhension des phrases, w: Bulletin de psychologie XXXV/356, ss. 601-606pl_PL
dc.referencesDubois J. et al., 1991, Dictionnaire de linguistique, Larousse, Parispl_PL
dc.referencesDubois J., 1969, Grammaire structurale du français : la phrase et les transformations, Larousse, Parispl_PL
dc.referencesDucrot O., 1972, Dire et ne pas dire, Hermann, Parispl_PL
dc.referencesDucrot O., Schaeffer J.M., 1995, Nouveau dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, Editions du Seuil, Parispl_PL
dc.referencesDzierżanowska H., 1990, Przekład tekstów nieliterackich. Na przykładzie języka angielskiego, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesEllis R., 1993, The structural syllabus and Second Language Acquisition, w: TESOL 27/1, ss. 91-113.pl_PL
dc.referencesEllis R., 1997, Second Language Acquisition Research and Language Teaching, Oxford University Press, Oxfordpl_PL
dc.referencesEllis R., 2002, Frequency effects in language processing: A review with implications for theories of implicit and explicit language acquisition, w: Studies in Second Language Acquisitions 24, ss. 143-188pl_PL
dc.referencesEverett D.L., 2005, Cultural constraints on grammar and cognition in Pirahã: another look at the design features of human language, w: Current Anthropology 46/4, ss. 621-646pl_PL
dc.referencesFillmore Ch.J., 1969, Types of lexical informations, w: (red. F. Kiefer) Studies in syntax and semantics, Reidel, Dordrecht, ss.109-137 (tłum. polskie fragm.: Hołówka T., 1991, Znaczenie a presupozycja, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Ossolineum, Wrocław, ss. 393-395)pl_PL
dc.referencesFillmore Ch.J., 1970, Verbes de jugement, w: Langages 17, Larousse, Paris, ss. 56-72pl_PL
dc.referencesFillmore Ch.J., 1977, Scenes-and-frames semantics, w: Linguistic Structures Processing, North Holland, Amsterdampl_PL
dc.referencesFirth J.R., 1957, Papers in Linguistics 1934-51, Oxford University Press, Londonpl_PL
dc.referencesFisiak J., 1985, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, WSiP, Warszawapl_PL
dc.referencesFoth R., Dewaele J.-M., 2002, The computational model of L2 acquisition and its implications for second language instruction, w: Marges Linguistiques 4: Enjeux des acquisitions grammaticales et discursives en langue étrangère t.1, M.L.M.S., Saint-Chamas, ss. 175-187pl_PL
dc.referencesFrege G., 1892, Über Sinn und Bedeutung, w: Zeitschrift für Philosophie und philosophische Kritik, NF 100, ss.25-50 (tłum. polskie, np. Wolniewicz B., 2009, Sens i znaczenie, w: (red. L. Jasiński) Język, dyskurs, społeczeństwo, PWN, Warszawa, ss. 227-243)pl_PL
dc.referencesFreyd J., Finke R., 1984, Representational momentum, w: Journal of Experimental Psychology 10: Learning, Memory and Cognition, ss. 126-132pl_PL
dc.referencesFuchs C., Le Goffic P., 1975, Initiation aux problèmes des linguistiques contemporaines, Hachette, Parispl_PL
dc.referencesFurdal A., 2000, Językoznawstwo otwarte, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Krakówpl_PL
dc.referencesGaatone D., 1998, Le passif en français, Duculot, Paris-Bruxellespl_PL
dc.referencesGabryś-Barker D., 2005, Aspects of Multilingual Storage. Processing and Retrieval, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowicepl_PL
dc.referencesGak V.G., 1975, Ruskij jazyk v sopostavlieni z francuskom, Ruskij Jazyk, Moskwapl_PL
dc.referencesGak V.G., 1983, Sravnitielnaja tipologija francuskogo i ruskogo jazykov, Prosveščenie, Moskwapl_PL
dc.referencesGalisson R., 1987, Accéder à la culture partagée par l’entremise des mots à CCP w: Etudes de Linguistique Appliquée 67, Didier, Paris, ss. 119-140pl_PL
dc.referencesGalisson R., 1991, De la langue à la culture par les mots, Clé International, Parispl_PL
dc.referencesGałkowski B., 2006, Kompetencja formuliczna a problem kultury i tożsamości w nauczaniu języków obcych, w: Kwartalnik Pedagogiczny 4/202, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, ss. 163-180pl_PL
dc.referencesGawełko M., 1989, Remarques sur l’économie de l’expression linguistique romane, artykuł nieopublikowany, ze zbioru prywatnegopl_PL
dc.referencesGipper H., 1978, Sprachliches Weltbild, wissenschaftliches Weltbild und ideologische Weltanschauung, w: (red Zimmermann J.) Sprache une Welterfahrung, Münchenpl_PL
dc.referencesGirodet J., 1981, Pièges et difficultés de la langue française, Bordas, Parispl_PL
dc.referencesGniadek S., 1979, Grammaire contrastive franco-polonaise, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesGoldberg A.E., 2006, Constructions at work. The nature of generalization in language, Oxford University Press, Oxfordpl_PL
dc.referencesGołod V.I., Szachnarowicz A.M., 1982, Semantičeskie aspekty poroždenija reči. Semantika v ontogeneze rečevoj, w: Izviestija AN SSSR, serija literatury i jazyka 40/3, ss. 259-265pl_PL
dc.referencesGozdawa-Gołębiewski R., 2006, Do errors reveal anything about Universal Grammar involvement in foreign language learning?, w: (red. J. Zybert) Issues in Foreign Language Learning and Teaching, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, ss. 89-110pl_PL
dc.referencesGraaf (De) R., 1997, Differential Effects of Explicit Instruction on Second Language Acquisition, Holland Institute of Generative Linguistics, The Haguepl_PL
dc.referencesGreimas A.J., 1966 (1986 2e wyd.), Sémantique structurale, PUF, Parispl_PL
dc.referencesGreimas A.J., 1970, Du sens, PUF, Parispl_PL
dc.referencesGrevisse M., 1991, Le Bon Usage. Grammaire française, Duculot, Parispl_PL
dc.referencesGrice P.H., 1975, Logic and conversation, w: Syntax and semantics, Academic Press, New York, ss.41-58 (tłum. polskie: Stanosz B., 1980, Logika a konwersacja, w: (red. B. Stanosz) Język w świetle nauki, Czytelnik, Warszawa, ss. 91-114)pl_PL
dc.referencesGrobelak L., 1990, Dictionnaire collocationnel du français général, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesGross G., 2002, Recherches théoriques et enseignement des langues, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 88-101pl_PL
dc.referencesGross M., 1975, Méthodes en syntaxe, Hermann, Parispl_PL
dc.referencesGrucza F., 1979, Rozwój i stan glottodydaktyki w latach 1945-1975, w: (red. F. Grucza) Polska myśl glottodydaktyczna 1945-1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesGruszyński W., 1990, Zbiór zadań z językoznawstwa, WSiP, Warszawapl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R., 1995, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R., 1998, Profilowanie a inne pojęcia opisujące hierarchiczną strukturę znaczenia w: (red. J. Bartmiński, R. Tokarski) „Czerwona seria” t.9: Profilowanie w języku i w tekście, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 9-17pl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R., 1999, Pojęcie językowego obrazu świata, w: (red. J. Bartmiński) „Czerwona seria” t.12: Językowy obraz świata, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 39-46pl_PL
dc.referencesGuillaume G., 1964, Langage et science du langage, Presses de l’Université Laval, Paris-Québecpl_PL
dc.referencesGuiraud P., 1975, La Sémantique, PUF (Que sais-je), Parispl_PL
dc.referencesHalliday M.A.K., 1968, The Users and Uses of Language, w: (red. J.A. Fishman) Readings in Sociology of Language, Mouton, The Hague–Paris, ss. 139–169pl_PL
dc.referencesHarley B., 1984, Mais apprennent-ils vraiment le français ?, w: Langue et Société 12, ss. 57-62pl_PL
dc.referencesHill C., 1991, Recherches interlinguistiques en orientation spatiale, w: (red. C. Vandeloise) Communications 53 : Sémantique cognitive, Seuil, Paris, ss. 171-207pl_PL
dc.referencesHjelmslev L., 1961, Prolegomena to a Theory of Language, The University of Wisconsin Press, Madisonpl_PL
dc.referencesHuot D., Schmidt R., 1996, Conscience et activité métalinguistique. Quelques points de rencontre, w: Acquisition et interaction en langue étrangère 8, ss. 89-127pl_PL
dc.referencesHuszcza R., 1990, Tematyczno-rematyczna struktura zdania w językach różnych typów, w: (red. T. Dobrzyńska) Tekst w kontekście, Ossolineum, Wrocław, ss. 55-96pl_PL
dc.referencesHymes D., 1972, Models of Interaction of Language and Social Life, w: (red. J.J. Gumperz, D. Hymes) Directions in Sociolinguistics, Holt, Rinehart, Winston, ss. 35-71pl_PL
dc.referencesJakobson R., 1989, W poszukiwaniu istoty języka t.1 i 2, PIW, Warszawapl_PL
dc.referencesJaspers K., 1990, Filozofia egzystencji. Wybór pism, PIW, Warszawapl_PL
dc.referencesJaszczołt K., 2006, Pomiędzy semantyką a pragmatyką, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 131-154pl_PL
dc.referencesJohnson M., 1987, The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, University of Chicago Press, Chicagopl_PL
dc.referencesJohnson M., Hasher L., 1987, Human Learning and Memory, w: Annual Review of Psychology 38, ss. 631-668pl_PL
dc.referencesJohnson M., Lakoff G., 1980, Metaphors We Live by, The University of Chicago Press, Chicago (tłum. polskie: Krzeszowski T.P., 1988, Metafory w naszym życiu, PIW, Warszawa)pl_PL
dc.referencesJohnson M., Lakoff G., 1999, Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought, Basic Books, New Yorkpl_PL
dc.referencesKacprzak A., 2000, Terminologie médicale française et polonaise. Analyse formelle et sémantique, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódźpl_PL
dc.referencesKacprzak A., 2002, Leksykografia kulturowa: « Dictionnaire de noms de marques courants », w (red. J. Wawrzyńczyk) Semiosis Lexicographica X, Uniwersytet Warszawski, Instytut Lingwistyki Stosowanej, Warszawa, ss. 17-25pl_PL
dc.referencesKaczmarek B.L.J., 2003, Rodzaje kodów komunikacyjnych, w: (red. B. Kaczmarek, K.Markiewicz) Komunikowanie się we współczesnym świecie, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 11-25pl_PL
dc.referencesKalisz R., 2006, Językoznawstwo kognitywne w analizie pragmatyki językoznawczej, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 235-250pl_PL
dc.referencesKardela H., 1992, Gramatyka kognitywna jako globalna teoria języka, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a kultura t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 9-22pl_PL
dc.referencesKardela H., 1999, Ogdena i Richardsa trójkąt uzupełniony, czyli co bada gramatyka kognitywna, w: (red. J. Bartmiński) „Czerwona seria” t.12: Językowy obraz świata, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 15-37pl_PL
dc.referencesKardela H., 2006, Metodologia językoznawstwa kognitywnego, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 196-233pl_PL
dc.referencesKardela H., 2008, Gramatyka kognitywna a gramatyka słowa i język formuliczny. Czy maksymalistyczne teorie lingwistyczne spełniają kryteria adekwatności wyjaśniającej?, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 132-157pl_PL
dc.referencesKarmiloff-Smith A., 2006, Ontogeny, genetics and evolution: A perspective from developmental cognitive neuroscience, w: Biological Theory, Integrating Development, Evolution and Cognition 1/1, ss. 44-51pl_PL
dc.referencesKarolak S., 1988, Remarques sur les théories sémantico-pragmatiques de l’article défini, w: (red. K. Polański) Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego XLI, Ossolineum, Wrocław, ss. 35-45pl_PL
dc.referencesKarolak S., 2001, Od semantyki do gramatyki. Wybór rozpraw, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, Warszawapl_PL
dc.referencesKaterinov K., Boriosi M.C., 1985, La lingua italiana per stranieri con le 3000 parole più usate nell’italiano d’oggi, Edizioni Guerra, Perugiapl_PL
dc.referencesKatz J.J., 1971, La philosophie du langage, Payot, Parispl_PL
dc.referencesKatz J.J., Postal P.M., 1964, An integrated theory of linguistic descriptions, The MIT Press, Cambridgepl_PL
dc.referencesKay P., 1997, Words and the Grammar of Context, CSLI Publications, Stanfordpl_PL
dc.referencesKerbrat-Orecchioni C., 1979, De la sémantique lexicale à la sémantique de l’énonciation, Service de reproduction des thèses, Lillepl_PL
dc.referencesKida J., 2000, Lingwistyka stosowana i jej wpływ na modernizację dydaktyki języków obcych, w: (red. K. Polański) Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LV, Wyd. Energeia, Warszawa, ss. 93-106pl_PL
dc.referencesKiefer F., 1974, Essais de sémantique générale, Maison Mame, Repères, Tourspl_PL
dc.referencesKielhöfer B., Börner W., 1979, Lernersprache Französisch: Psycholinguistitische Analyse des Fremdsprachenerwerbs, Niemeyer, Tübingenpl_PL
dc.referencesKielski B., 1957-1960, Struktura języków francuskiego i polskiego w świetle analizy porównawczej, Ossolineum, Łódź-Wrocławpl_PL
dc.referencesKim Jin-Ok, 2002, Modes d’apprentissage de phénomènes d’aspect par des apprenants de français langue étrangère, w: Marges Linguistiques 4: Enjeux des acquisitions grammaticales et discursives en langue étrangère t.1, M.L.M.S., Saint-Chamas, ss. 101-122pl_PL
dc.referencesKleiber G., 1990, La sémantique du prototype. Catégories et sens lexical, PUF, Paris (tłum. polskie: Ligara B., 2003, Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenie leksykalne, Universitas, Kraków)pl_PL
dc.referencesKlinkenberg J.M., 1998, Rhétorique de l’argumentation et rhétorique des figures : soeurs et ennemies w: Studia Romanica Posnaniensia 23, Wyd. UAM, Poznań, ss. 61-86pl_PL
dc.referencesKłys-Wojtasińska T., 1981, Gdy Sokrates ma 5 lat, Nasza Księgarnia, Warszawapl_PL
dc.referencesKocourek R., 1982, La langue française de la technique et de la science, Brandstetter, Wiesbadenpl_PL
dc.referencesKoczy K., Grochowski Z., 1984, Metodyka nauczania języka niemieckiego, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesKomorowska H., Metody badań empirycznych w glottodydaktyce, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesKorzeniowska-Nalepińska J., Sobczyk A., 1974, Krótki słownik polsko-rosyjski terminologii glottodydaktycznej, WSP, Krakówpl_PL
dc.referencesKrashen S.D., 1981, Second Language Acquistion and Second Language Learning, Pergamon Press, Oxfordpl_PL
dc.referencesKripke S., 1972, Naming and Necessity, w: (red. D. Davidson, G. Harman) Semantics of Natural Language, D. Reidel Publishing Company, Dordrecht (tłum. polskie: Chwedeńczuk B.,1988, Nazywanie a konieczność, Pax, Warszawa)pl_PL
dc.referencesKristeva J., 1974, La révolution du langage poétique, Seuil, Parispl_PL
dc.referencesKuhn T.S., 2001, (tłum. Ostromęcka H.) Struktura rewolucji naukowych, Aletheia, Warszawa (1e wyd., 1962, The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, Chicago)pl_PL
dc.referencesKwapisz-Osadnik K., 2002, Les schémas sémantico-cognitifs et l’apprentissage des langues étrangères, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 148-155pl_PL
dc.referencesLabov W., 1972, Some Principles of Linguistics Methodology, w: Language in Society 1, ss. 97-120pl_PL
dc.referencesLakoff G., 1987, Women, Fire and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind, The University of Chicago Press, Chicago-Londonpl_PL
dc.referencesLakoff, G., 1970, Linguistic and Natural Logic w: Synthese 22, ss. 151-271 (tłum. franc.: Milner J., 1976, Linguistique et logique naturelle, Paris, Klincksieck)pl_PL
dc.referencesLangacker R.W., 1987, Foundations of Cognitive Grammar, Stanford University Press, Stanfordpl_PL
dc.referencesLangacker R.W., 1988, A View of Linguictic Semantics, w: (red. B. Rudzka-Ostyn) Topics in Cognitive Linguistics, Benjamins, Amsterdam, ss. 49-90pl_PL
dc.referencesLangacker R.W., 1991, Noms et verbes (tłum. franc.: C. Vandeloise), w: (red. C. Vandeloise) Communication 53: Sémantique cognitive, Seuil, Paris, ss. 103-154pl_PL
dc.referencesLangacker R.W., 1995, Wykłady z gramatyki kognitywnej — Kazimierz nad Wisłą, grudzień 1993, UMCS, Lublinpl_PL
dc.referencesLangacker R.W., 2000, A Dynamic Usage-Based Model, w: (red. M. Barlow, S. Kemmer) Usage-Based Models of Language, CSLI Publications, Stanford (tłum. polskie: Kubiński W., 2003, Model dynamiczny oparty na uzusie językowym, w: (red. E. Dąbrowska, W. Kubiński) Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Universitas, Kraków, ss. 30-117)pl_PL
dc.referencesLarsson-Ringqvist E., 2002, Caractéristiques de l’interrogation chez les apprenants suédois de français langue seconde, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 156-164pl_PL
dc.referencesLarsson-Ringqvist E., 2005, Temps et aspect : représentations métalinguistiques d’apprenants de français langue seconde, w: (red. J. Florczak) Techniques linguistiques dans la didactique du français langue étrangère, Wyd. Biblioteka, Łódź-Płock, ss. 95-103pl_PL
dc.referencesLerat P., 1983, Sémantique descriptive, Hachette, Parispl_PL
dc.referencesLerat P., 1995, Les langues spécialisées, PUF, Parispl_PL
dc.referencesLevelt W., 1989, Speaking. From Intention to Articulation, The MIT Press, Cambridgepl_PL
dc.referencesLewandowska-Tomaszczyk B., 2006, Metody empiryczne i korpusowe w językoznawstwie kognitywnym, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 251-281pl_PL
dc.referencesLewandowska-Tomaszczyk B., 2008, Czym jest język? Dzisiejsze kontrowersje w paradygmatach generatywnych i kognitywnych, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 9-26pl_PL
dc.referencesLieb H.H., 1991, Putnama teoria znaczenia wyrazu, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Ossolineum, Wrocław, ss. 43-48pl_PL
dc.referencesLieberman P., 2002, On the Nature and Evolution of the Neural Bases of Human Language, w: Yearbook of Physical Anthropology 45, ss. 35-62pl_PL
dc.referencesLinde-Usienkiewicz J., 1998, Określanie wielkości przedmiotów. Synonimia składniowa a profile i profilowanie, w: (red. J. Bartmiński, R. Tokarski) „Czerwona seria” t.9: Profilowanie w języku i tekście, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 91-103pl_PL
dc.referencesLinde-Usienkiewicz J., 2008, Semantyka strukturalna XXI wieku?, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 158-173pl_PL
dc.referencesLipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Krakówpl_PL
dc.referencesLyons J., 1975, (tłum. Bogacki K.) Wstęp do językoznawstwa, PWN, Warszawa (1e wyd., 1968, Introduction to Theoretical Linguistics, Cambridge University Press, Cambridge)pl_PL
dc.referencesLyons J., 1984-1989, (tłum. Weinsberg A.) Semantyka t.1 i 2, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesŁozińska M., Przestaszewski L., 1988, O francuskim rodzajniku i jego ekwiwalentach, Wiedza Powszechna, Warszawapl_PL
dc.referencesMac Iver, 1936, Demonstratives and Proper Names, w: Analysis, Nowy Jork vol.3, nr 6pl_PL
dc.referencesMaciaszek J., 2006, Filozoficzne i logiczne podstawy językoznawstwa (wybrane zagadnienia), w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 9-37pl_PL
dc.referencesMańczak W., 1970, Z zagadnień językoznawstwa ogólnego, Ossolineum, Wrocław-Warszaw-Krakówpl_PL
dc.referencesMańczak W., 2001, Etyczny aspekt badań nad etnogenezą Słowian, w: (red. K. Polański) Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LVII, Wyd. Energeia, Warszawa, ss. 67-76pl_PL
dc.referencesMańczyk A., 1982, Wspólnota językowa i jej obraz świata. Krytyczne uwagi do teorii językowej Leo Weisgerbera, WSP, Zielona Górapl_PL
dc.referencesMartin R.M., 1991, O metaforze i formie logicznej, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Ossolineum, Wrocław, ss. 49-62pl_PL
dc.referencesMartinet A., 1991 (3e wyd.), Eléments de linguistique générale, A. Colin, Parispl_PL
dc.referencesMayr E., 1985, Sprachwerb und Fehleranalyse: Theorie und Empirie am Beispiel des Französischen, Bern-Frankfurt am Mein — New Yorkpl_PL
dc.referencesMcCawley J.D., 1968, Concerning the Base Component of a Transformational Grammar, Foundations of Language 4, ss. 243-269pl_PL
dc.referencesMichoński C., 1992, Kognitywne aspekty przekładu na podstawie tłumaczenia neologizmów w powieści Anthony Burgessa „Mechaniczna pomarańcza”, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a kultura t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 261-278pl_PL
dc.referencesMiller G., 1990, Linguists, psychologists and the cognitive sciences, w: Language 60, ss. 317-322pl_PL
dc.referencesMinsky M., 1980, K-lines: A theory of Memory, w: Cognitive Science 4, ss. 117-133pl_PL
dc.referencesMioduszewska E., 2006, Teoria relewancji, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 155-173pl_PL
dc.referencesMounin G., 1968, Clefs pour la linguistique, Seghers, Parispl_PL
dc.referencesMuszyński Z., 1992, Odnoszenie się wyrażeń w świetle procesu porozumiewania się, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a klutura, t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 23-36pl_PL
dc.referencesMyczko K., 2004, Kognitywna teoria uczenia się i rozwijanie autonomii ucznia w dydaktyce języków obcych, w: (red. M. Pawlak) Autonomia w nauce języka obcego, Wyd. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, Uniwersytet UAM, Poznań-Kalisz, ss. 19-30pl_PL
dc.referencesNadel L., Samsonovich A., Ryan L., Moscovitch M., 2000, Multiple trace theory of human memory: Computational neuroimaging and neuropsychological results, w: Hippacampus 10, ss. 352-368pl_PL
dc.referencesNemser W., 1971, Approximative Systems of Foreign Language Learners, w: International Review of Applied Linguistics 9/2, ss. 115-123pl_PL
dc.referencesNorris J.M., Ortega L., 2000, Effectiveness of L2 instruction: A research synthesis and quantitative meta-analysis, w: Language Learning 50, ss. 417-528pl_PL
dc.referencesNowakowska-Kempna I., 1992, Aproksymacja semantycznego kontinuum, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a kultura t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 125-156pl_PL
dc.referencesNowakowska-Kempna I., 1995, Konceptualizacja uczuć w języku polskim, WSP, Warszawapl_PL
dc.referencesNowikow W., 2004, Sobre el status gramatical del aspecto y sus relaciones con las propriedades temporales y accionales, w: Studia Romanica Posnaniensia: El verbo y su entorno: gramática, léxico, texto, Wyd. UAM, Poznań, ss. 407-415pl_PL
dc.referencesO’Connor J., Seymour J., 2008, NLP. Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznańpl_PL
dc.referencesOgden Ch.-K., Richards I.-A., 1923, The Meaning of Meaning, P. Kegan, Londonpl_PL
dc.referencesPalek B., Interpretant znaku kartograficznego, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Ossolineum, Wrocław, ss. 190-192pl_PL
dc.referencesParadis M., 2007, Why single-word experiments do not address language representation, w: (red. J. Arabski) Challenging Tasks for Psycholinguistics in the New Century, Oficyna Wydawnicza WW, Katowice, ss. 11-21pl_PL
dc.referencesPawelec A., 2008, Mentalizm w badaniach nad językiem, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 105-119pl_PL
dc.referencesPawlak M. (red.), 2004, Autonomia w nauce języka obcego, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu, Poznań-Kaliszpl_PL
dc.referencesPawley A.K., Syder F., 1983, Two puzzles for linguistic theory: nativelike selection and nativelike fluency, w: (red. R. Richards, W. Schmidt) Language and Communication, Longman, London, ss. 191-227pl_PL
dc.referencesPeirce Ch.-S., 1931-58, (red. Ch. Hartshorne, P. Weiss) Collected Papers of Ch. S. Peirce, Harward University Press, Cambridgepl_PL
dc.referencesPeraya D., Meunier J.P., 1999, Vers une sémantique cognitive, Congrès As Ciêncas da Communicacãna Viragèm do Século, Lisbonnepl_PL
dc.referencesPfeiffer W., 2000, Referat otwierający Krajową Konferencję Naukową PTN pt. Specyfika nauczania / uczenia się języków obcych na poszczególnych poziomach zaawansowania i specjalizacji. Debaty glottodydaktyczne i przekładoznawcze, Częstochowa, 6-7 październikapl_PL
dc.referencesPieńkos J., 1999, Podstawy juryslingwistyki. Język w prawie — Prawo w języku, Wyd. Muza S.A., Warszawapl_PL
dc.referencesPinker S., 1994, The Language Instinct: How the Mind Creates Language, Penguin Books, Londonpl_PL
dc.referencesPinker S., 2002, (tłum. Koraszewska M.) Jak działa umysł, Książka i Wiedza, Warszawapl_PL
dc.referencesPisowicz A., 2001, Jadwiga Strusińska: „Old Celtic Cultures from the Hindukusz Perspective”, Universitas, Kraków 1999, w: (red. K. Polański) Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LVII, Wyd. Energeia, Warszawa, ss. 219-228pl_PL
dc.referencesPolański K. (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Krakówpl_PL
dc.referencesPopper K.S., 2002, (tłum. Niklas U.) Logika odkrycia naukowego, Aletheia, Warszawa (1e wyd. ang., 1959, The Logic of Scientific Discovery (tłum. z niem., 1934, Logik der Forschung), Hutchinson, London)pl_PL
dc.referencesPorquier R., Frauenfelder U., 1980, Enseignants et apprenants face à l’erreur ou de l’autre côté du mirroir, w: Le Français dans le monde 154, ss. 29-36pl_PL
dc.referencesPosner R., 1991, Semantyka i pragmatyka spójników zdaniowych w języku naturalnym, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Ossolineum, Wrocław, ss. 63-92pl_PL
dc.referencesPottier B., 1964, Vers une sémantique moderne, Travaux de linguistique et de philologie t.2, Université de Strasbourgpl_PL
dc.referencesPottier B., 1992, Sémantique générale, PUF, Parispl_PL
dc.referencesPrieto L.J., 1964, Principes de noologie, Mouton, Parispl_PL
dc.referencesPrieto L.J., 1975, Pertinence et pratique, essai de sémiotique, Minuit, Parispl_PL
dc.referencesPuren Ch., 1994, La didactique des langues étrangères à la croisée des méthodes. Essais sur l’eclectisme, Didier, Parispl_PL
dc.referencesPutnam H., 1975, Meaning of „Meaning”, w: (red. H. Putnam) Mind, Language and Reality. Philosophical Papers t.2, Cambridge University Press, Cambridge, ss. 215-271pl_PL
dc.referencesPutnam H., 1988, Representation and Reality, A Bradford Books, The MIT Press, Cambridgepl_PL
dc.referencesPutzer O., 1994, Fehleranalyse une Sprachvergleich: linguistische Methoden im Fremdsprachenunterricht am Beispiel Italienisch-Deutsch, Hueber, Ismaningpl_PL
dc.referencesQuine W.V.O., 1964, Meaning and Translation, w: (red. J.A. Fodor, J.J. Katz) The structure of Language, Englewood Cliffs, N.J.: Printice-Hall, ss. 460-478pl_PL
dc.referencesRastier F., 1987, Sémantique interprétative, PUF, Parispl_PL
dc.referencesRączaszek-Leonardi J., 2008, Metodologiczne podstawy współczesnej lingwistyki, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 236-251pl_PL
dc.referencesReber A.S., 1993, Implicit Learning and Tacit Knowledge: An Essay on the Cognitive Unconscious, Clarendon Press, Oxfordpl_PL
dc.referencesReichler-Béguelin M.J., Denervaud M., Jespersen J., 1988, Ecrire en français. Cohésion textuelle et apprentissage de l’expression écrite, Delachaux et Niestlé, Neuchâtelpl_PL
dc.referencesRichards J.C. (red.), 1974, Error Analysis. Perspectives on Second Language Acquisition, Longman, Londonpl_PL
dc.referencesRittaud-Hutinet Ch., 2002, La pragmatique au service de la glottodidactique, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 215-229pl_PL
dc.referencesRobinson P., 2005, Attention and memory during SLA, w: (red. C.J. Doughty, M.H. Long) The Handbook of Second Language Acquisition, Blackwell, Oxford, ss. 631-678pl_PL
dc.referencesRobinson P., 2007, Aptitudes, abilities, contexts and practice, w: (red. R.M. DeKeyser), Practice in Second Language, Cambridge University Press, Cambridge, ss. 256-286pl_PL
dc.referencesRondeau G., 1984, Introduction à la terminologie, Gaëtan Morin, Québecpl_PL
dc.referencesRosch E., 1973a, On the Internal Structure of Perceptual and Semantic Categories, w: (red. T. Moore) Cognitive Development and the Acquisition of Language, Academic Press, New Jork, ss. 111-144pl_PL
dc.referencesRosch E., 1973b, Natural Categories, w: Cognitive Psychology 4, ss. 328-350pl_PL
dc.referencesRosch E., 1978, Principles of Categorization, w: (red. E. Rosch, B. Lloyd) Cognition and Categorization, Hillsdale, Laurence Erlbaum Ass., New Jork, ss. 27-48pl_PL
dc.referencesRouveret A., Schlenker D., 1998, La grammaire générative entre comparatisme et cognition, w: Langages 129, Diversité de la (des) science(s) du langage aujourd’hui. Figures, modèles et concepts épistémologiques, Larousse, Paris, ss. 9-23pl_PL
dc.referencesRutkowski P., Małpa w Internecie, w: Wiedza i człowiek 7(89)/2001; na podstawie: Karen Steffen http://linguistlist.orgpl_PL
dc.referencesRuwet N., 1972, Théorie syntaxique et syntaxe du français, Seuil, Parispl_PL
dc.referencesRyle G., 1970, Czym jest umysł?, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesSapir E.,1921, Language, Thought and Reality, Harcourt, Brace & Co., New Yorkpl_PL
dc.referencesSaussure (de) F., 1916, Cours de linguisitique générale, Lausanne, Payot (tłum. polskie: Kasprzyk K., 2002, Kurs językoznawstwa ogólnego, PWN, Warszawa)pl_PL
dc.referencesSchank R., Abelson R., 1977, Scripts, Plans, Goals and Understanding, L. Erlbaum, Hillsdale N.J.pl_PL
dc.referencesSchloter, 1992, Interferenzfehler beim Erwerb des Englischen als Fremdsprache: ein empirischer Beitrag zur Fehlerursachenerforschung, Tuduv, Münchenpl_PL
dc.referencesSchmidt R.W., 1990, The Role of consciousness in Second Language Learning, w: Applied linguistics 11/2, ss. 129-158pl_PL
dc.referencesSchmidt R.W., 1994, Implicit Learning and the Cognitive Unconscious: Of Artificial Grammars and SLA, w: (red. N. Ellis) Implicit and Explicit Language Learning, Academic Press, London, San Diego, New York, ss. 165-209pl_PL
dc.referencesSchuchert S.A., 2004, The neurobiology of attention, w: (red. J.H. Schumann) The Neurobiology of Learning: Perspectives from Second Language Learning, LEA, Mahwah, ss. 143-175pl_PL
dc.referencesSearle J.R., 1969, Speech Acts: An essay in the Philosophy of Language, Cambridge University Press, London (tłum. polskie: Chwedeńczuk B., 1987, Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka, Pax, Warszawa)pl_PL
dc.referencesSearle J.R., 1995, (tłum. Bobryk J.) Umysł, mózg i nauka, PWN-Logos, Warszawapl_PL
dc.referencesSeleskovitch D., Lederer M., 1984, Interpréter pour traduire, Dider Erudition, Parispl_PL
dc.referencesSelinker L., 1972, Interlanguage, w: International Review of Applied Linguistics 10/3, ss. 209-231pl_PL
dc.referencesShwartz B.D., Sprouse R.A., 1996, L2 cognitive states and the Full Transfer / Full Access model, w: Second Language Research 12, ss. 40-72pl_PL
dc.referencesSkehan P., 1998, A Cognitive Approach to Language Learning, Oxford University Press, Oxfordpl_PL
dc.referencesSkoyles J.R., Mirror Neurons and the Motor Theory of Speech http://www2.psy.uq.edu.au/CogPsych/Noetica/OpenForumIssue9/pl_PL
dc.referencesSperber D., Wilson D., 1986, Relevance: Communication and Cognition, Blackwell, Oxfordpl_PL
dc.referencesSperber D., Wilson D., 2003, Relevance theory, w: (red. G. Ward, L. Horn) Handbook of Pragmatics, Blackwell, Oxfordpl_PL
dc.referencesStalmaszczyk P., 2008, Językoznawcze i dydaktyczne aspekty uświadomionej wiedzy językowej, w: (red. J. Florczak, M. Gajos) Językoznawstwo a dydaktyka języków obcych. Teoria i Praktyka, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Wyd. Biblioteka, Warszawa, ss. 13-21pl_PL
dc.referencesStati S., 1979, La sémantique des adjectifs en langues romanes. Essai d’analyse componentielle appliquée aux langues romanes, w: Documents de linguistique quantitative 39, St-Sulpice-de-Favières, ss. 1-144pl_PL
dc.referencesŠtichauer, J., 2002, Aspect verbal — une approche contrastive est-elle pertinente ?, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique. Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 269-274pl_PL
dc.referencesStrawson P.F., 1994, Analiza i metafizyka. Wstęp do filozofii, Wydawnictwo Znak, Krakówpl_PL
dc.referencesSwan M., Houdart F., 1983, Pratique de l’anglais de A à Z, Hatier, Parispl_PL
dc.referencesSweetser E., 1990, From Etymology to Pragmatics, Metaphorical and Cultural Aspects of Semantic Structure, Cambridge University Press, Cambridgepl_PL
dc.referencesSypnicki J., 2002, Des recherches confrontatives au niveau lexical : domaine français / polonais, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 248-255pl_PL
dc.referencesSzubko-Sitarek, 2009, Świadomość metajęzykowa u osób trójjęzycznych — psycholingwistyczne aspekty przyswajania drugiego języka obcego, w: (red. J. Nijakowska) Język, poznanie, zachowanie. Perspektywy i wyzwania w studiach nad przyswajaniem języka obcego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 33-46pl_PL
dc.referencesSzulc A., 1994, Słownik dydaktyki języków obcych, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesSzymańska I., 2010, Semantyka ram: rozwój koncepcji i kierunki zastosowań, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Filozoficzne i empiryczne problemy w analizie języka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 91-108pl_PL
dc.referencesSzymańska I., Śpiewak G., 2006, Gramatyka konstrukcji — założenia teoretyczne i pytania metodologiczne, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 175-195pl_PL
dc.referencesTabakowska E. (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Universitas, Krakówpl_PL
dc.referencesTarone E., 1988, Variation in Interlanguage, Edward Arnold, Londonpl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W., 1988, Historia filozofii, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesTaylor J., 1995, Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory, Oxford University Press, Oxford (tłum. polskie: Skucińska A., 2001, Kategoryzacja w języku. Protorypy w teorii językoznawczej, Universitas, Kraków).pl_PL
dc.referencesTesnière L., 1959, Eléments de syntaxe structurale, Klincksieck, Parispl_PL
dc.referencesThornbury S., 1997, About Language. Tasks for teachers of English, Cambridge University Press, Cambridgepl_PL
dc.referencesTokarz M., 1993, Elementy pragmatyki logicznej, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesTomasello M, Brooks P.J., 1998, Young children’s earliest transitive and intransitive constructions, w: Cognitive Linguistics 9/4, ss. 379-395pl_PL
dc.referencesTomasello M., 1998, The Return of Constructions [recenzja Goldberg 1995], w: Journal of Child Language 25, ss. 431-442pl_PL
dc.referencesTomasello M., 2000, First steps toward a usage-based theory of language acquisition, w: Cognitive Linguistics 11, ss. 61-82pl_PL
dc.referencesTomasello M., 2003, Czy małe dzieci posiadają składniową kompetencję osób dorosłych?, w: (red. E. Dąbrowska, W. Kubiński) Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Universitas, Kraków, ss. 144-222pl_PL
dc.referencesTomaszkiewicz T., 2002, Traductions conversationnelles : une méthodologie d’analyse et ses perspectives, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 285-296pl_PL
dc.referencesTrier J., 1934, Das sprachliche Feld. Eine Auseinandersetzung, w: Neue Jahrbücher für Wissenschaft und Jugendbildung 10, ss. 428-449pl_PL
dc.referencesTrocmé-Fabre H., 1994, J’apprends, donc je suis, Les éd. d’Organisation, Parispl_PL
dc.referencesTurewicz K., 1998, Profil a kategorie gramatyczne, w: (red. J. Bartmiński, R. Tokarski) „Czerwona seria” t.9: Profilowanie w języku i tekście, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 63-77pl_PL
dc.referencesUllmann S., 1951, Words and Their Use, Philosophical Library Inc., New Yorkpl_PL
dc.referencesUllmann S., 1952, Précis de sémantique française, Francke, Bernpl_PL
dc.referencesUllmann S., 1957 (2e wyd.), The principles of Semantics, Oxford, Jackson, Blackwell-Glasgowpl_PL
dc.referencesVan Patten B., 1996, Input Processing and Grammar Instruction, Albex, New Yorkpl_PL
dc.referencesWacewicz S., 2008, Ewolucja języka: horyzont metodologiczny, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 27-42pl_PL
dc.referencesWagner R.L., Pinchon J., 1962, Grammaire du français classique et moderne, Hachette, Parispl_PL
dc.referencesWeinreich U., 1966, Explorations in Semantic Theory, w: Current Trends in Linguistics t.3, Mouton, Den Haag, ss. 395-477pl_PL
dc.referencesWeinrich R., 1989, Grammaire textuelle du français, Hatier, Parispl_PL
dc.referencesWeinsberg A., 1983, Językoznawstwo ogólne, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesWeisgerber J.-L., 1963, Die vier Stufen in der Erforschung der Sprachen, Düsseldorf, Schwannpl_PL
dc.referencesWhorf B.L., 1956, Language, Mind and Reality w: Language Tought and Reality, The MIT Press, New York (tłum. polskie: Hołówka T., 1982, Język myśl i rzeczywistość, PIW, Warszawa)pl_PL
dc.referencesWiddowson H.G., 1989, Knowledge of language and ability for use, w: Applied Linguistics 10/2, ss. 128-137pl_PL
dc.referencesWidła H., 1999, Influence de la langue seconde sur la langue maternelle. Les traces du français dans le polonais des résidents polonais en France. Approche statistique, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowicepl_PL
dc.referencesWiertlewski S., Sposoby wyróżniania pytań, w: (red. J. Pogonowski, T. Zgółka) Przyczynki do metodologii lingwistyki, Wyd. UAM, Poznań, ss. 121-140pl_PL
dc.referencesWierzbicka A., 1972, Semantic primitives, Athenäum, Francfortpl_PL
dc.referencesWierzbicka A., 1988, The Semantics of Grammar, Benjamins, Amsterdampl_PL
dc.referencesWierzbicka A., 1993, La quête des primitifs sémantiques: 1965-1992, w: Langue Française 98, Larousse, Paris, ss. 9-24pl_PL
dc.referencesWięckowski P., 2008, Młot na językoznawców, czyli o metodologii generatywizmu Chomsky’ego, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 43-104pl_PL
dc.referencesWilczyńska W., 1986, La spécificité conceptuelle en français langue etrangère, UAM, Poznańpl_PL
dc.referencesWilczyńska W., 1989, Apprivoiser les articles et les temps, UAM, Poznańpl_PL
dc.referencesWilczyńska W., 2005, Introduction à la didactique du français langue étrangère, Flair, Krakówpl_PL
dc.referencesWille L., 2002, Le statut de la faute en glottodidactique et en traductologie, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 330-337pl_PL
dc.referencesWittgenstein L., 1922, Tractatus logico-philosophicus, Routledge, London-New York (tłum. polskie: Wolniewicz B, 2004, Tractatus logico-philosophicus, PWN, Warszawa)pl_PL
dc.referencesWoźniak O., 2008, Gen języka? Nie ma mowy! w: Gazeta wyborcza, 2008-08-26pl_PL
dc.referencesWray A., 2005, Formulaic Language and the Lexicon, Cambridge University Press, Cambridgepl_PL
dc.referencesWróbel A., 2008, Rola formulaiczności w nauczaniu języków obcych w: (red. J. Florczak, M. Gajos) Językoznawstwo a dydaktyka języków obcych. Teoria i Praktyka, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Wyd. Biblioteka, Warszawa, ss. 109-119pl_PL
dc.referencesWróbel H., 1984, Słowotwórstwo czasowników, w: Gramatyka współczesnego języka polskiego — Morfologia, ss. 467-501, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesWróbel Sz., 2005, Bezgłośne rewolucje, w: (red. H. Kardela, Z. Muszyński, M. Rajewski) Kognitywistyka. Problemy i perspektywy, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 265-278pl_PL
dc.referencesYorio C.A., 1980, Conventionalized language forms and the development of communicative competence, w: TESOL Quarterly 14/4, ss. 433-442pl_PL
dc.referencesZabrocki L., 1966, Językoznawcze podstawy metodyki nauczania języków obcych, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesZawadowski L., 1966, Lingwistyczna teoria języka, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesZipf G.K., 1949, Human Behavior and The Principles of Least Effort, Addison-Wesley, Cambridge, Massachusettspl_PL
dc.referencesZwicky A., Sadock J., 1975, Ambiguity tests and how to fail them, w: (red. J. Kimball) Syntax and Semantics 4, Academic Press, New York, ss. 1-36pl_PL
dc.referencesŻmigrodzki P., 2006, Metalingwistyka, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 56-73pl_PL
dc.referencesŻyżyński J., 2003, Proces uczenia się jako podstawa mechanizmu rozwoju systemu, w: Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Studia i materiały 74/15, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, ss. 279-291pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-426-6
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe