dc.contributor.author | Florczak, Jacek | |
dc.date.accessioned | 2022-02-01T07:27:24Z | |
dc.date.available | 2022-02-01T07:27:24Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Florczak J., Językoznawcze aspekty modelu kształtowania kompetencji języka obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, https://doi.org/10.18778/7525-426-6 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-426-6 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40541 | |
dc.description | Czytelnik tomu odnajdzie w toku jego lektury wiele cennych informacji o poszczególnych utworach literatury włoskiej, a (…) nie jest ona zbyt dobrze w Polsce znana. Odnajdzie też wielce interesujące zarówno dla dzieł literackich, jak i filmowych konteksty natury historycznej, politycznej i stricte kulturowej, co wzbogaca sposób widzenia i interpretacji poszczególnych tekstów.
Pragnę także podkreślić bardzo dobrą kompozycję tomu. Jego tytuł wskazuje, iż książka będzie ciekawym przewodnikiem nie tylko po obszarze literatury włoskiej od romantyzmu po współczesność. Zwraca także uwagę na te momenty historii Włoch i ich kultury, w których sztuka kina – zwracając się ku literaturze – poszukuje swojej intelektualnej i estetycznej świadomości. Prof. zw. dr hab. Ewelina Nurczyńska-Fidelska; Rozprawa habilitacyjna wykonana w Katedrze Filologii Romańskiej Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Rozprawy Habilitacyjne Uniwersytetu Łódzkiego; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | nauka języka | pl_PL |
dc.subject | język obcy | pl_PL |
dc.subject | językoznawstwo | pl_PL |
dc.subject | kompetencje semantyczne | pl_PL |
dc.title | Językoznawcze aspekty modelu kształtowania kompetencji języka obcego | pl_PL |
dc.title.alternative | Aspects linguistiques du modèle d’acquisition de la compétence en langue étrangère | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Jacek Florczak, 2010 | pl_PL |
dc.page.number | 419 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Romańskiej | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Doktor Jacek Florczak ukończył studia magisterskie w Polsce (Uniwersytet Łódzki) i we Francji (Université de Nancy II) ze specjalizacji językoznawstwa. Od 1998 roku jest adiunktem w Katedrze Filologii Romańskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Językoznawczego i Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego. Współpracuje z Ministerstwem Sprawiedliwości jako konsultant w Państwowej Komisji Egzaminacyjnej dla tłumaczy przysięgłych. Jest autorem ponad dwudziestu artykułów i redaktorem dwóch tomów pokonferencyjnych. Bierze aktywny udział w życiu naukowym, przedstawiając referaty na licznych konferencjach naukowych o charakterze krajowym i międzynarodowym. Jego badania idą w dwóch kierunkach: szeroko pojętej analizy zjawisk dyskursywnych oraz komparatystyki języka francuskiego i polskiego. W ramach pierwszej dziedziny zajmuje się badaniami semantycznymi nad interpretacją znaczenia w kontekście oraz różnymi zjawiskami z zakresu pragmatyki, a szczególnie perswazji i manipulacji językowej. W ramach drugiej, szuka sposobów przełożenia zdobyczy lingwistyki na potrzeby dydaktyki języka francuskiego jako obcego. Analizując wybrane aspekty różnych podsystemów języka francuskiego, wykazuje, w jaki sposób zastosowanie językoznawstwa może ułatwić pozyskiwanie kompetencji języka francuskiego na poziomie zaawansowanym. Niniejsza praca wpisuje się właśnie w ten drugi nurt badań. | pl_PL |
dc.references | Aitchison J., 2002, Ziarna mowy. Początki i rozwój języka, PIW, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Altenberg B., 1998, On the phraseology of spoken English: the evidence of recurrent Word-combinations, w: (red. A. Cowie) Phraseology: Theory, Analysis and Applications (Oxford Studies in Lexicography and Lexicology), Oxford University Press, Oxford, ss. 101-122 | pl_PL |
dc.references | Anusiewicz J., 1999, Problematyka językowego obrazu świata w poglądach niektórych językoznawców i filozofów niemieckich XX wieku, w: (red. J. Bartmiński) „Czerwona seria” t.12: Językowy obraz świata, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 261-289 | pl_PL |
dc.references | Apresjan J., 1974, Leksičeskaja semantika. Sinonimičeskie sredstva jazyka, Izdatel’stwo Nauka, Moskwa (tłum. polskie: Kozłowska E., Janus E., 2000, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków) | pl_PL |
dc.references | Arbib A.M., Rizzolatti G., 1999, Neural expectations: a possible evolutionary path from manual skills to language, w: (red. Ph. Van Locke) The Nature of Concepts. Evolution, Structure and Representations, Routledge, London-New-York, ss. 128-154 | pl_PL |
dc.references | Attal P., 1976, A propos de l’indéfini « des » : problèmes de représentation sémantique, w: Le Français moderne 44/2, CILF, Paris, ss. 126-142 | pl_PL |
dc.references | Augustyn D., 2008, Nauczanie o zasadach stosowania rodzajnika włoskiego inspirowane kognitywnym podejściem do języka, w: (red. J. Florczak, M. Gajos) Językoznawstwo a dydaktyka języków obcych. Teoria i Praktyka, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Wyd. Biblioteka, Warszawa, ss. 167-180 | pl_PL |
dc.references | Austin J.L., 1962, How to do things with Words, Oxford University Press, Oxford (tłum. polskie: Chwedeńczuk B., 1993, Jak działać słowami, w: John L. Austin. Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, PWN, Warszawa, ss. 545-713) | pl_PL |
dc.references | Awdiejew A., 1992, Składnik wyjściowy w gramatyce komunikacyjnej, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a kultura t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 157-188 | pl_PL |
dc.references | Baldinger K., 1984, Vers une sémantique moderne, Klincksieck, Paris | pl_PL |
dc.references | Bally Ch., 1965 (4e wyd.), Linguistique générale et linguistique française, A. Francke, Berne | pl_PL |
dc.references | Bange P., Carol R., Griggs P., 2002, Genèse du système d’opposition présent / passé (sous-système du parfait) en allemand chez une apprenante francophone en immersion, w: Marges linguistiques 4: Enjeux des acquisitions grammaticales et discursives en langue étrangère t.1, M.L.M.S., Saint-Chamas, ss. 123-147 | pl_PL |
dc.references | Banyś W., 2000, Système de « si » en français moderne. Esquisse d’une approche cognitive, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice | pl_PL |
dc.references | Bartmiński J., 1988, Kryteria ilościowe w badaniu stereotypów językowych, w: (red. K. Polański) Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego XLI, Ossolineum, Wrocław, ss. 91-104 | pl_PL |
dc.references | Bauche H., 1951, Le langage populaire, Payot, Paris | pl_PL |
dc.references | Beaugrande (de) R.A., Dressler W.U., 1990, (tłum. Szwedek A.) Wstęp do lingwistyki tekstu, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Benvéniste E., 1966-1974, Problèmes de linguistique générale, Gallimard, Paris | pl_PL |
dc.references | Bickerton D., 1981, Roots of Language, Karoma, Ann Arbor | pl_PL |
dc.references | Biedroń A., 2009, Zdolność językowa z perspektywy neurolingwistycznej: mózg osoby uzdolnionej językowo, w: (red. J. Nijakowska) Język, poznanie, zachowanie. Perspektywy i wyzwania w studiach nad przyswajaniem języka obcego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 13-32 | pl_PL |
dc.references | Bielajew B., 1969, (tłum. Mirecki L.) Zarys psychologii nauczania języków obcych, PZWS, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Bierwiaczonek B., 2008, Czy językoznawstwo kognitywne jest autonomiczne?, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 120-131 | pl_PL |
dc.references | Bierwisch M., 1969, Hasło Strukturelle Semantik, w: Kleine Enzyklopädie. Die Deutsche Sprache, Bd. I, Leipzig VEB Bibliographisches Institut, Leipzig, ss.562-567 (tłum. polskie fragm.: Niklas D., 1991, Semantyka strukturalna, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Wrocław, Ossolineum, ss. 396-401) | pl_PL |
dc.references | Bierwisch M., 1970, Semantics, w: (red. J. Lyons) New Horizons in Linguistics, Middlesex, Penguin, Harmondsworth, ss. 166-184 | pl_PL |
dc.references | Bley-Vroman, 1989, What is the logical problem of foreign language learning, w: (red W. Rutherford, J. Schachter) Linguistic Perspectives on Second Language Acquisition, Cambridge University Press, Cambridge, ss. 41-46 | pl_PL |
dc.references | Bloomfield L., 1933, Language, Allen and Unwin, New York | pl_PL |
dc.references | Bobrowski I., 1993, Językoznawstwo racjonalne. Z zagadnień teorii językoznawczej i metodologii opisów gramatycznych, IJP PAN, Kraków | pl_PL |
dc.references | Bobrowski I., 2006, Problemy gramatyki generatywnej języka polskiego, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 108-130 | pl_PL |
dc.references | Bogacki K., 2002, Le traitement de l’aspect dans les traducteurs automatiques de Systran, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 7-15 | pl_PL |
dc.references | Bogacki K., Karolak S., 1992, Założenia gramatyki o podstawach semantycznych, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a kultura t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 157-188 | pl_PL |
dc.references | Borawski G., 2005, Genealogia i ideologia Sztucznej Inteligencji http://www.kognitywistyka.net/artykuly/gb_genealogia-si.pdf | pl_PL |
dc.references | Borawski S., 2000, Wprowadzenie do historii języka polskiego, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Bréal M., 1897, Essai de sémantique : science des significations, Hachette, Paris | pl_PL |
dc.references | Breton M., 2001, Le problème des articles défini et indéfini chez les apprenants dont la langue maternelle ne possède pas le système de l’article, raport ze stażu magisterskiego, ze zbioru prywatnego | pl_PL |
dc.references | Budohoska W., Włodarski Z., 1972, Psychologia uczenia się, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Buyssens E., 1970, Tautologies, w: La Linguistique 6/2, PUF, Paris, ss. 37-45 | pl_PL |
dc.references | Buzan T., 2008 (wyd. 2e zmienione, dodruk), Mapy twoich myśli, Wydawnictwo JK, Łódź | pl_PL |
dc.references | Carroll J.B., 1965, The Contribution of Psychological Theory and Educational Research to the Teaching of Foreign Languages, w: Moderne Language Journal 49, ss. 273-281 | pl_PL |
dc.references | Changeux J.P., 1997, Neuronal Man: the Biology of Mind, Princeton University Press, Princeton | pl_PL |
dc.references | Chomsky N., 1965, Aspects of the Theory of Syntax, The MIT Press, Cambridge (tłum. polskie: Jakubczak I., 1982, Zagadnienia teorii składni, Ossolineum, Wrocław) | pl_PL |
dc.references | Chomsky N., 2002, On Nature and Language, Cambridge University Press, Cambridge (tłum. polskie: Lang J., 2005, O naturze i języku, Axis, Poznań) | pl_PL |
dc.references | Christiansen M.H., Kirby S., 2003, Language Evolution: the Hardest Problem in Science?, w: (red. M.H. Christiansen, S. Kirby) Language Evolution, Oxford University Press, Oxford, ss. 1-15 | pl_PL |
dc.references | Corder S.P., 1971, Idiosyncratic Dialects and Error Analysis, w: International Review of Applied Linguistics 10, ss. 147-160 | pl_PL |
dc.references | Coseriu E., 1967, Lexikalische Solidaritäten, w: Poetica 1, ss. 293-303 | pl_PL |
dc.references | Croft W., 1996, What’s a Head?, w: (red. J. Rooryck, L.A. Zaring) Phrase, Structure and the Lexicon. Studies in Natural Language and Linguistic Theory 33, Kluwer, Dordrecht, ss. 35-75 | pl_PL |
dc.references | Cruse A.D., 1986, Lexical Semantics, Cambridge University Press, Cambridge | pl_PL |
dc.references | Cummins J., 1984, Bilingualism and Special Education: Issues in Assessment and Pedagogy, Multilingual Matters Ltd., Clevedon | pl_PL |
dc.references | Czukowski K., 1962, Od dwóch do pięciu, Nasza Księgarnia, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Davidson D., 1978, What metaphors mean, w: Critical Inquiry, Autumn, 5, ss. 31-47; przedruk w: (red. Sh. Sacks) On Metaphor, University of Chicago Press, Chicago, ss. 29-46 | pl_PL |
dc.references | Deacon T.W., 1999, Language evolution and neuromechanisms, w: (red. W. Bechtel, G. Graham) A Companion to the Cognitive Science, Blackwell Publishers Inc., Oxford, ss. 212-225 | pl_PL |
dc.references | DeKeyser R.M., 2005, Implicit and Explicit Learning, w: (red. C.J. Doughty, M.H. Long) The Handbook of Second Language Acquisition, Blackwell, Oxford, ss. 313-348 | pl_PL |
dc.references | Denis M., 1989, Image et cognition, PUF, Paris | pl_PL |
dc.references | Donald M., 1998, Mimesis and the executive suite: missing links in language evolution, w: (red. J.R. Hurford, M. Studdert-Kennedy, Ch. Knight) Approaches to the Evolution of Language. Social and Cognitive Bases, Cambridge University Press, Cambridge, ss. 44-67 | pl_PL |
dc.references | Dubois D., 1982, Lexique et représentations préalables dans la compréhension des phrases, w: Bulletin de psychologie XXXV/356, ss. 601-606 | pl_PL |
dc.references | Dubois J. et al., 1991, Dictionnaire de linguistique, Larousse, Paris | pl_PL |
dc.references | Dubois J., 1969, Grammaire structurale du français : la phrase et les transformations, Larousse, Paris | pl_PL |
dc.references | Ducrot O., 1972, Dire et ne pas dire, Hermann, Paris | pl_PL |
dc.references | Ducrot O., Schaeffer J.M., 1995, Nouveau dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, Editions du Seuil, Paris | pl_PL |
dc.references | Dzierżanowska H., 1990, Przekład tekstów nieliterackich. Na przykładzie języka angielskiego, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Ellis R., 1993, The structural syllabus and Second Language Acquisition, w: TESOL 27/1, ss. 91-113. | pl_PL |
dc.references | Ellis R., 1997, Second Language Acquisition Research and Language Teaching, Oxford University Press, Oxford | pl_PL |
dc.references | Ellis R., 2002, Frequency effects in language processing: A review with implications for theories of implicit and explicit language acquisition, w: Studies in Second Language Acquisitions 24, ss. 143-188 | pl_PL |
dc.references | Everett D.L., 2005, Cultural constraints on grammar and cognition in Pirahã: another look at the design features of human language, w: Current Anthropology 46/4, ss. 621-646 | pl_PL |
dc.references | Fillmore Ch.J., 1969, Types of lexical informations, w: (red. F. Kiefer) Studies in syntax and semantics, Reidel, Dordrecht, ss.109-137 (tłum. polskie fragm.: Hołówka T., 1991, Znaczenie a presupozycja, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Ossolineum, Wrocław, ss. 393-395) | pl_PL |
dc.references | Fillmore Ch.J., 1970, Verbes de jugement, w: Langages 17, Larousse, Paris, ss. 56-72 | pl_PL |
dc.references | Fillmore Ch.J., 1977, Scenes-and-frames semantics, w: Linguistic Structures Processing, North Holland, Amsterdam | pl_PL |
dc.references | Firth J.R., 1957, Papers in Linguistics 1934-51, Oxford University Press, London | pl_PL |
dc.references | Fisiak J., 1985, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, WSiP, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Foth R., Dewaele J.-M., 2002, The computational model of L2 acquisition and its implications for second language instruction, w: Marges Linguistiques 4: Enjeux des acquisitions grammaticales et discursives en langue étrangère t.1, M.L.M.S., Saint-Chamas, ss. 175-187 | pl_PL |
dc.references | Frege G., 1892, Über Sinn und Bedeutung, w: Zeitschrift für Philosophie und philosophische Kritik, NF 100, ss.25-50 (tłum. polskie, np. Wolniewicz B., 2009, Sens i znaczenie, w: (red. L. Jasiński) Język, dyskurs, społeczeństwo, PWN, Warszawa, ss. 227-243) | pl_PL |
dc.references | Freyd J., Finke R., 1984, Representational momentum, w: Journal of Experimental Psychology 10: Learning, Memory and Cognition, ss. 126-132 | pl_PL |
dc.references | Fuchs C., Le Goffic P., 1975, Initiation aux problèmes des linguistiques contemporaines, Hachette, Paris | pl_PL |
dc.references | Furdal A., 2000, Językoznawstwo otwarte, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków | pl_PL |
dc.references | Gaatone D., 1998, Le passif en français, Duculot, Paris-Bruxelles | pl_PL |
dc.references | Gabryś-Barker D., 2005, Aspects of Multilingual Storage. Processing and Retrieval, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice | pl_PL |
dc.references | Gak V.G., 1975, Ruskij jazyk v sopostavlieni z francuskom, Ruskij Jazyk, Moskwa | pl_PL |
dc.references | Gak V.G., 1983, Sravnitielnaja tipologija francuskogo i ruskogo jazykov, Prosveščenie, Moskwa | pl_PL |
dc.references | Galisson R., 1987, Accéder à la culture partagée par l’entremise des mots à CCP w: Etudes de Linguistique Appliquée 67, Didier, Paris, ss. 119-140 | pl_PL |
dc.references | Galisson R., 1991, De la langue à la culture par les mots, Clé International, Paris | pl_PL |
dc.references | Gałkowski B., 2006, Kompetencja formuliczna a problem kultury i tożsamości w nauczaniu języków obcych, w: Kwartalnik Pedagogiczny 4/202, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, ss. 163-180 | pl_PL |
dc.references | Gawełko M., 1989, Remarques sur l’économie de l’expression linguistique romane, artykuł nieopublikowany, ze zbioru prywatnego | pl_PL |
dc.references | Gipper H., 1978, Sprachliches Weltbild, wissenschaftliches Weltbild und ideologische Weltanschauung, w: (red Zimmermann J.) Sprache une Welterfahrung, München | pl_PL |
dc.references | Girodet J., 1981, Pièges et difficultés de la langue française, Bordas, Paris | pl_PL |
dc.references | Gniadek S., 1979, Grammaire contrastive franco-polonaise, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Goldberg A.E., 2006, Constructions at work. The nature of generalization in language, Oxford University Press, Oxford | pl_PL |
dc.references | Gołod V.I., Szachnarowicz A.M., 1982, Semantičeskie aspekty poroždenija reči. Semantika v ontogeneze rečevoj, w: Izviestija AN SSSR, serija literatury i jazyka 40/3, ss. 259-265 | pl_PL |
dc.references | Gozdawa-Gołębiewski R., 2006, Do errors reveal anything about Universal Grammar involvement in foreign language learning?, w: (red. J. Zybert) Issues in Foreign Language Learning and Teaching, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, ss. 89-110 | pl_PL |
dc.references | Graaf (De) R., 1997, Differential Effects of Explicit Instruction on Second Language Acquisition, Holland Institute of Generative Linguistics, The Hague | pl_PL |
dc.references | Greimas A.J., 1966 (1986 2e wyd.), Sémantique structurale, PUF, Paris | pl_PL |
dc.references | Greimas A.J., 1970, Du sens, PUF, Paris | pl_PL |
dc.references | Grevisse M., 1991, Le Bon Usage. Grammaire française, Duculot, Paris | pl_PL |
dc.references | Grice P.H., 1975, Logic and conversation, w: Syntax and semantics, Academic Press, New York, ss.41-58 (tłum. polskie: Stanosz B., 1980, Logika a konwersacja, w: (red. B. Stanosz) Język w świetle nauki, Czytelnik, Warszawa, ss. 91-114) | pl_PL |
dc.references | Grobelak L., 1990, Dictionnaire collocationnel du français général, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Gross G., 2002, Recherches théoriques et enseignement des langues, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 88-101 | pl_PL |
dc.references | Gross M., 1975, Méthodes en syntaxe, Hermann, Paris | pl_PL |
dc.references | Grucza F., 1979, Rozwój i stan glottodydaktyki w latach 1945-1975, w: (red. F. Grucza) Polska myśl glottodydaktyczna 1945-1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Gruszyński W., 1990, Zbiór zadań z językoznawstwa, WSiP, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Grzegorczykowa R., 1995, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Grzegorczykowa R., 1998, Profilowanie a inne pojęcia opisujące hierarchiczną strukturę znaczenia w: (red. J. Bartmiński, R. Tokarski) „Czerwona seria” t.9: Profilowanie w języku i w tekście, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 9-17 | pl_PL |
dc.references | Grzegorczykowa R., 1999, Pojęcie językowego obrazu świata, w: (red. J. Bartmiński) „Czerwona seria” t.12: Językowy obraz świata, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 39-46 | pl_PL |
dc.references | Guillaume G., 1964, Langage et science du langage, Presses de l’Université Laval, Paris-Québec | pl_PL |
dc.references | Guiraud P., 1975, La Sémantique, PUF (Que sais-je), Paris | pl_PL |
dc.references | Halliday M.A.K., 1968, The Users and Uses of Language, w: (red. J.A. Fishman) Readings in Sociology of Language, Mouton, The Hague–Paris, ss. 139–169 | pl_PL |
dc.references | Harley B., 1984, Mais apprennent-ils vraiment le français ?, w: Langue et Société 12, ss. 57-62 | pl_PL |
dc.references | Hill C., 1991, Recherches interlinguistiques en orientation spatiale, w: (red. C. Vandeloise) Communications 53 : Sémantique cognitive, Seuil, Paris, ss. 171-207 | pl_PL |
dc.references | Hjelmslev L., 1961, Prolegomena to a Theory of Language, The University of Wisconsin Press, Madison | pl_PL |
dc.references | Huot D., Schmidt R., 1996, Conscience et activité métalinguistique. Quelques points de rencontre, w: Acquisition et interaction en langue étrangère 8, ss. 89-127 | pl_PL |
dc.references | Huszcza R., 1990, Tematyczno-rematyczna struktura zdania w językach różnych typów, w: (red. T. Dobrzyńska) Tekst w kontekście, Ossolineum, Wrocław, ss. 55-96 | pl_PL |
dc.references | Hymes D., 1972, Models of Interaction of Language and Social Life, w: (red. J.J. Gumperz, D. Hymes) Directions in Sociolinguistics, Holt, Rinehart, Winston, ss. 35-71 | pl_PL |
dc.references | Jakobson R., 1989, W poszukiwaniu istoty języka t.1 i 2, PIW, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Jaspers K., 1990, Filozofia egzystencji. Wybór pism, PIW, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Jaszczołt K., 2006, Pomiędzy semantyką a pragmatyką, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 131-154 | pl_PL |
dc.references | Johnson M., 1987, The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, University of Chicago Press, Chicago | pl_PL |
dc.references | Johnson M., Hasher L., 1987, Human Learning and Memory, w: Annual Review of Psychology 38, ss. 631-668 | pl_PL |
dc.references | Johnson M., Lakoff G., 1980, Metaphors We Live by, The University of Chicago Press, Chicago (tłum. polskie: Krzeszowski T.P., 1988, Metafory w naszym życiu, PIW, Warszawa) | pl_PL |
dc.references | Johnson M., Lakoff G., 1999, Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought, Basic Books, New York | pl_PL |
dc.references | Kacprzak A., 2000, Terminologie médicale française et polonaise. Analyse formelle et sémantique, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź | pl_PL |
dc.references | Kacprzak A., 2002, Leksykografia kulturowa: « Dictionnaire de noms de marques courants », w (red. J. Wawrzyńczyk) Semiosis Lexicographica X, Uniwersytet Warszawski, Instytut Lingwistyki Stosowanej, Warszawa, ss. 17-25 | pl_PL |
dc.references | Kaczmarek B.L.J., 2003, Rodzaje kodów komunikacyjnych, w: (red. B. Kaczmarek, K.Markiewicz) Komunikowanie się we współczesnym świecie, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 11-25 | pl_PL |
dc.references | Kalisz R., 2006, Językoznawstwo kognitywne w analizie pragmatyki językoznawczej, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 235-250 | pl_PL |
dc.references | Kardela H., 1992, Gramatyka kognitywna jako globalna teoria języka, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a kultura t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 9-22 | pl_PL |
dc.references | Kardela H., 1999, Ogdena i Richardsa trójkąt uzupełniony, czyli co bada gramatyka kognitywna, w: (red. J. Bartmiński) „Czerwona seria” t.12: Językowy obraz świata, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 15-37 | pl_PL |
dc.references | Kardela H., 2006, Metodologia językoznawstwa kognitywnego, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 196-233 | pl_PL |
dc.references | Kardela H., 2008, Gramatyka kognitywna a gramatyka słowa i język formuliczny. Czy maksymalistyczne teorie lingwistyczne spełniają kryteria adekwatności wyjaśniającej?, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 132-157 | pl_PL |
dc.references | Karmiloff-Smith A., 2006, Ontogeny, genetics and evolution: A perspective from developmental cognitive neuroscience, w: Biological Theory, Integrating Development, Evolution and Cognition 1/1, ss. 44-51 | pl_PL |
dc.references | Karolak S., 1988, Remarques sur les théories sémantico-pragmatiques de l’article défini, w: (red. K. Polański) Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego XLI, Ossolineum, Wrocław, ss. 35-45 | pl_PL |
dc.references | Karolak S., 2001, Od semantyki do gramatyki. Wybór rozpraw, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Katerinov K., Boriosi M.C., 1985, La lingua italiana per stranieri con le 3000 parole più usate nell’italiano d’oggi, Edizioni Guerra, Perugia | pl_PL |
dc.references | Katz J.J., 1971, La philosophie du langage, Payot, Paris | pl_PL |
dc.references | Katz J.J., Postal P.M., 1964, An integrated theory of linguistic descriptions, The MIT Press, Cambridge | pl_PL |
dc.references | Kay P., 1997, Words and the Grammar of Context, CSLI Publications, Stanford | pl_PL |
dc.references | Kerbrat-Orecchioni C., 1979, De la sémantique lexicale à la sémantique de l’énonciation, Service de reproduction des thèses, Lille | pl_PL |
dc.references | Kida J., 2000, Lingwistyka stosowana i jej wpływ na modernizację dydaktyki języków obcych, w: (red. K. Polański) Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LV, Wyd. Energeia, Warszawa, ss. 93-106 | pl_PL |
dc.references | Kiefer F., 1974, Essais de sémantique générale, Maison Mame, Repères, Tours | pl_PL |
dc.references | Kielhöfer B., Börner W., 1979, Lernersprache Französisch: Psycholinguistitische Analyse des Fremdsprachenerwerbs, Niemeyer, Tübingen | pl_PL |
dc.references | Kielski B., 1957-1960, Struktura języków francuskiego i polskiego w świetle analizy porównawczej, Ossolineum, Łódź-Wrocław | pl_PL |
dc.references | Kim Jin-Ok, 2002, Modes d’apprentissage de phénomènes d’aspect par des apprenants de français langue étrangère, w: Marges Linguistiques 4: Enjeux des acquisitions grammaticales et discursives en langue étrangère t.1, M.L.M.S., Saint-Chamas, ss. 101-122 | pl_PL |
dc.references | Kleiber G., 1990, La sémantique du prototype. Catégories et sens lexical, PUF, Paris (tłum. polskie: Ligara B., 2003, Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenie leksykalne, Universitas, Kraków) | pl_PL |
dc.references | Klinkenberg J.M., 1998, Rhétorique de l’argumentation et rhétorique des figures : soeurs et ennemies w: Studia Romanica Posnaniensia 23, Wyd. UAM, Poznań, ss. 61-86 | pl_PL |
dc.references | Kłys-Wojtasińska T., 1981, Gdy Sokrates ma 5 lat, Nasza Księgarnia, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Kocourek R., 1982, La langue française de la technique et de la science, Brandstetter, Wiesbaden | pl_PL |
dc.references | Koczy K., Grochowski Z., 1984, Metodyka nauczania języka niemieckiego, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., Metody badań empirycznych w glottodydaktyce, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Korzeniowska-Nalepińska J., Sobczyk A., 1974, Krótki słownik polsko-rosyjski terminologii glottodydaktycznej, WSP, Kraków | pl_PL |
dc.references | Krashen S.D., 1981, Second Language Acquistion and Second Language Learning, Pergamon Press, Oxford | pl_PL |
dc.references | Kripke S., 1972, Naming and Necessity, w: (red. D. Davidson, G. Harman) Semantics of Natural Language, D. Reidel Publishing Company, Dordrecht (tłum. polskie: Chwedeńczuk B.,1988, Nazywanie a konieczność, Pax, Warszawa) | pl_PL |
dc.references | Kristeva J., 1974, La révolution du langage poétique, Seuil, Paris | pl_PL |
dc.references | Kuhn T.S., 2001, (tłum. Ostromęcka H.) Struktura rewolucji naukowych, Aletheia, Warszawa (1e wyd., 1962, The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, Chicago) | pl_PL |
dc.references | Kwapisz-Osadnik K., 2002, Les schémas sémantico-cognitifs et l’apprentissage des langues étrangères, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 148-155 | pl_PL |
dc.references | Labov W., 1972, Some Principles of Linguistics Methodology, w: Language in Society 1, ss. 97-120 | pl_PL |
dc.references | Lakoff G., 1987, Women, Fire and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind, The University of Chicago Press, Chicago-London | pl_PL |
dc.references | Lakoff, G., 1970, Linguistic and Natural Logic w: Synthese 22, ss. 151-271 (tłum. franc.: Milner J., 1976, Linguistique et logique naturelle, Paris, Klincksieck) | pl_PL |
dc.references | Langacker R.W., 1987, Foundations of Cognitive Grammar, Stanford University Press, Stanford | pl_PL |
dc.references | Langacker R.W., 1988, A View of Linguictic Semantics, w: (red. B. Rudzka-Ostyn) Topics in Cognitive Linguistics, Benjamins, Amsterdam, ss. 49-90 | pl_PL |
dc.references | Langacker R.W., 1991, Noms et verbes (tłum. franc.: C. Vandeloise), w: (red. C. Vandeloise) Communication 53: Sémantique cognitive, Seuil, Paris, ss. 103-154 | pl_PL |
dc.references | Langacker R.W., 1995, Wykłady z gramatyki kognitywnej — Kazimierz nad Wisłą, grudzień 1993, UMCS, Lublin | pl_PL |
dc.references | Langacker R.W., 2000, A Dynamic Usage-Based Model, w: (red. M. Barlow, S. Kemmer) Usage-Based Models of Language, CSLI Publications, Stanford (tłum. polskie: Kubiński W., 2003, Model dynamiczny oparty na uzusie językowym, w: (red. E. Dąbrowska, W. Kubiński) Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Universitas, Kraków, ss. 30-117) | pl_PL |
dc.references | Larsson-Ringqvist E., 2002, Caractéristiques de l’interrogation chez les apprenants suédois de français langue seconde, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 156-164 | pl_PL |
dc.references | Larsson-Ringqvist E., 2005, Temps et aspect : représentations métalinguistiques d’apprenants de français langue seconde, w: (red. J. Florczak) Techniques linguistiques dans la didactique du français langue étrangère, Wyd. Biblioteka, Łódź-Płock, ss. 95-103 | pl_PL |
dc.references | Lerat P., 1983, Sémantique descriptive, Hachette, Paris | pl_PL |
dc.references | Lerat P., 1995, Les langues spécialisées, PUF, Paris | pl_PL |
dc.references | Levelt W., 1989, Speaking. From Intention to Articulation, The MIT Press, Cambridge | pl_PL |
dc.references | Lewandowska-Tomaszczyk B., 2006, Metody empiryczne i korpusowe w językoznawstwie kognitywnym, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 251-281 | pl_PL |
dc.references | Lewandowska-Tomaszczyk B., 2008, Czym jest język? Dzisiejsze kontrowersje w paradygmatach generatywnych i kognitywnych, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 9-26 | pl_PL |
dc.references | Lieb H.H., 1991, Putnama teoria znaczenia wyrazu, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Ossolineum, Wrocław, ss. 43-48 | pl_PL |
dc.references | Lieberman P., 2002, On the Nature and Evolution of the Neural Bases of Human Language, w: Yearbook of Physical Anthropology 45, ss. 35-62 | pl_PL |
dc.references | Linde-Usienkiewicz J., 1998, Określanie wielkości przedmiotów. Synonimia składniowa a profile i profilowanie, w: (red. J. Bartmiński, R. Tokarski) „Czerwona seria” t.9: Profilowanie w języku i tekście, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 91-103 | pl_PL |
dc.references | Linde-Usienkiewicz J., 2008, Semantyka strukturalna XXI wieku?, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 158-173 | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków | pl_PL |
dc.references | Lyons J., 1975, (tłum. Bogacki K.) Wstęp do językoznawstwa, PWN, Warszawa (1e wyd., 1968, Introduction to Theoretical Linguistics, Cambridge University Press, Cambridge) | pl_PL |
dc.references | Lyons J., 1984-1989, (tłum. Weinsberg A.) Semantyka t.1 i 2, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Łozińska M., Przestaszewski L., 1988, O francuskim rodzajniku i jego ekwiwalentach, Wiedza Powszechna, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Mac Iver, 1936, Demonstratives and Proper Names, w: Analysis, Nowy Jork vol.3, nr 6 | pl_PL |
dc.references | Maciaszek J., 2006, Filozoficzne i logiczne podstawy językoznawstwa (wybrane zagadnienia), w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 9-37 | pl_PL |
dc.references | Mańczak W., 1970, Z zagadnień językoznawstwa ogólnego, Ossolineum, Wrocław-Warszaw-Kraków | pl_PL |
dc.references | Mańczak W., 2001, Etyczny aspekt badań nad etnogenezą Słowian, w: (red. K. Polański) Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LVII, Wyd. Energeia, Warszawa, ss. 67-76 | pl_PL |
dc.references | Mańczyk A., 1982, Wspólnota językowa i jej obraz świata. Krytyczne uwagi do teorii językowej Leo Weisgerbera, WSP, Zielona Góra | pl_PL |
dc.references | Martin R.M., 1991, O metaforze i formie logicznej, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Ossolineum, Wrocław, ss. 49-62 | pl_PL |
dc.references | Martinet A., 1991 (3e wyd.), Eléments de linguistique générale, A. Colin, Paris | pl_PL |
dc.references | Mayr E., 1985, Sprachwerb und Fehleranalyse: Theorie und Empirie am Beispiel des Französischen, Bern-Frankfurt am Mein — New York | pl_PL |
dc.references | McCawley J.D., 1968, Concerning the Base Component of a Transformational Grammar, Foundations of Language 4, ss. 243-269 | pl_PL |
dc.references | Michoński C., 1992, Kognitywne aspekty przekładu na podstawie tłumaczenia neologizmów w powieści Anthony Burgessa „Mechaniczna pomarańcza”, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a kultura t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 261-278 | pl_PL |
dc.references | Miller G., 1990, Linguists, psychologists and the cognitive sciences, w: Language 60, ss. 317-322 | pl_PL |
dc.references | Minsky M., 1980, K-lines: A theory of Memory, w: Cognitive Science 4, ss. 117-133 | pl_PL |
dc.references | Mioduszewska E., 2006, Teoria relewancji, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 155-173 | pl_PL |
dc.references | Mounin G., 1968, Clefs pour la linguistique, Seghers, Paris | pl_PL |
dc.references | Muszyński Z., 1992, Odnoszenie się wyrażeń w świetle procesu porozumiewania się, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a klutura, t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 23-36 | pl_PL |
dc.references | Myczko K., 2004, Kognitywna teoria uczenia się i rozwijanie autonomii ucznia w dydaktyce języków obcych, w: (red. M. Pawlak) Autonomia w nauce języka obcego, Wyd. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, Uniwersytet UAM, Poznań-Kalisz, ss. 19-30 | pl_PL |
dc.references | Nadel L., Samsonovich A., Ryan L., Moscovitch M., 2000, Multiple trace theory of human memory: Computational neuroimaging and neuropsychological results, w: Hippacampus 10, ss. 352-368 | pl_PL |
dc.references | Nemser W., 1971, Approximative Systems of Foreign Language Learners, w: International Review of Applied Linguistics 9/2, ss. 115-123 | pl_PL |
dc.references | Norris J.M., Ortega L., 2000, Effectiveness of L2 instruction: A research synthesis and quantitative meta-analysis, w: Language Learning 50, ss. 417-528 | pl_PL |
dc.references | Nowakowska-Kempna I., 1992, Aproksymacja semantycznego kontinuum, w: (red. I. Nowakowska-Kempna) Język a kultura t.8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław, ss. 125-156 | pl_PL |
dc.references | Nowakowska-Kempna I., 1995, Konceptualizacja uczuć w języku polskim, WSP, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Nowikow W., 2004, Sobre el status gramatical del aspecto y sus relaciones con las propriedades temporales y accionales, w: Studia Romanica Posnaniensia: El verbo y su entorno: gramática, léxico, texto, Wyd. UAM, Poznań, ss. 407-415 | pl_PL |
dc.references | O’Connor J., Seymour J., 2008, NLP. Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań | pl_PL |
dc.references | Ogden Ch.-K., Richards I.-A., 1923, The Meaning of Meaning, P. Kegan, London | pl_PL |
dc.references | Palek B., Interpretant znaku kartograficznego, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Ossolineum, Wrocław, ss. 190-192 | pl_PL |
dc.references | Paradis M., 2007, Why single-word experiments do not address language representation, w: (red. J. Arabski) Challenging Tasks for Psycholinguistics in the New Century, Oficyna Wydawnicza WW, Katowice, ss. 11-21 | pl_PL |
dc.references | Pawelec A., 2008, Mentalizm w badaniach nad językiem, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 105-119 | pl_PL |
dc.references | Pawlak M. (red.), 2004, Autonomia w nauce języka obcego, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu, Poznań-Kalisz | pl_PL |
dc.references | Pawley A.K., Syder F., 1983, Two puzzles for linguistic theory: nativelike selection and nativelike fluency, w: (red. R. Richards, W. Schmidt) Language and Communication, Longman, London, ss. 191-227 | pl_PL |
dc.references | Peirce Ch.-S., 1931-58, (red. Ch. Hartshorne, P. Weiss) Collected Papers of Ch. S. Peirce, Harward University Press, Cambridge | pl_PL |
dc.references | Peraya D., Meunier J.P., 1999, Vers une sémantique cognitive, Congrès As Ciêncas da Communicacãna Viragèm do Século, Lisbonne | pl_PL |
dc.references | Pfeiffer W., 2000, Referat otwierający Krajową Konferencję Naukową PTN pt. Specyfika nauczania / uczenia się języków obcych na poszczególnych poziomach zaawansowania i specjalizacji. Debaty glottodydaktyczne i przekładoznawcze, Częstochowa, 6-7 października | pl_PL |
dc.references | Pieńkos J., 1999, Podstawy juryslingwistyki. Język w prawie — Prawo w języku, Wyd. Muza S.A., Warszawa | pl_PL |
dc.references | Pinker S., 1994, The Language Instinct: How the Mind Creates Language, Penguin Books, London | pl_PL |
dc.references | Pinker S., 2002, (tłum. Koraszewska M.) Jak działa umysł, Książka i Wiedza, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Pisowicz A., 2001, Jadwiga Strusińska: „Old Celtic Cultures from the Hindukusz Perspective”, Universitas, Kraków 1999, w: (red. K. Polański) Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LVII, Wyd. Energeia, Warszawa, ss. 219-228 | pl_PL |
dc.references | Polański K. (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków | pl_PL |
dc.references | Popper K.S., 2002, (tłum. Niklas U.) Logika odkrycia naukowego, Aletheia, Warszawa (1e wyd. ang., 1959, The Logic of Scientific Discovery (tłum. z niem., 1934, Logik der Forschung), Hutchinson, London) | pl_PL |
dc.references | Porquier R., Frauenfelder U., 1980, Enseignants et apprenants face à l’erreur ou de l’autre côté du mirroir, w: Le Français dans le monde 154, ss. 29-36 | pl_PL |
dc.references | Posner R., 1991, Semantyka i pragmatyka spójników zdaniowych w języku naturalnym, w: (red. J. Pelc, L. Koj) Biblioteka Myśli Semiotycznej t.10: Semiotyka dziś i wczoraj, Ossolineum, Wrocław, ss. 63-92 | pl_PL |
dc.references | Pottier B., 1964, Vers une sémantique moderne, Travaux de linguistique et de philologie t.2, Université de Strasbourg | pl_PL |
dc.references | Pottier B., 1992, Sémantique générale, PUF, Paris | pl_PL |
dc.references | Prieto L.J., 1964, Principes de noologie, Mouton, Paris | pl_PL |
dc.references | Prieto L.J., 1975, Pertinence et pratique, essai de sémiotique, Minuit, Paris | pl_PL |
dc.references | Puren Ch., 1994, La didactique des langues étrangères à la croisée des méthodes. Essais sur l’eclectisme, Didier, Paris | pl_PL |
dc.references | Putnam H., 1975, Meaning of „Meaning”, w: (red. H. Putnam) Mind, Language and Reality. Philosophical Papers t.2, Cambridge University Press, Cambridge, ss. 215-271 | pl_PL |
dc.references | Putnam H., 1988, Representation and Reality, A Bradford Books, The MIT Press, Cambridge | pl_PL |
dc.references | Putzer O., 1994, Fehleranalyse une Sprachvergleich: linguistische Methoden im Fremdsprachenunterricht am Beispiel Italienisch-Deutsch, Hueber, Ismaning | pl_PL |
dc.references | Quine W.V.O., 1964, Meaning and Translation, w: (red. J.A. Fodor, J.J. Katz) The structure of Language, Englewood Cliffs, N.J.: Printice-Hall, ss. 460-478 | pl_PL |
dc.references | Rastier F., 1987, Sémantique interprétative, PUF, Paris | pl_PL |
dc.references | Rączaszek-Leonardi J., 2008, Metodologiczne podstawy współczesnej lingwistyki, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 236-251 | pl_PL |
dc.references | Reber A.S., 1993, Implicit Learning and Tacit Knowledge: An Essay on the Cognitive Unconscious, Clarendon Press, Oxford | pl_PL |
dc.references | Reichler-Béguelin M.J., Denervaud M., Jespersen J., 1988, Ecrire en français. Cohésion textuelle et apprentissage de l’expression écrite, Delachaux et Niestlé, Neuchâtel | pl_PL |
dc.references | Richards J.C. (red.), 1974, Error Analysis. Perspectives on Second Language Acquisition, Longman, London | pl_PL |
dc.references | Rittaud-Hutinet Ch., 2002, La pragmatique au service de la glottodidactique, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 215-229 | pl_PL |
dc.references | Robinson P., 2005, Attention and memory during SLA, w: (red. C.J. Doughty, M.H. Long) The Handbook of Second Language Acquisition, Blackwell, Oxford, ss. 631-678 | pl_PL |
dc.references | Robinson P., 2007, Aptitudes, abilities, contexts and practice, w: (red. R.M. DeKeyser), Practice in Second Language, Cambridge University Press, Cambridge, ss. 256-286 | pl_PL |
dc.references | Rondeau G., 1984, Introduction à la terminologie, Gaëtan Morin, Québec | pl_PL |
dc.references | Rosch E., 1973a, On the Internal Structure of Perceptual and Semantic Categories, w: (red. T. Moore) Cognitive Development and the Acquisition of Language, Academic Press, New Jork, ss. 111-144 | pl_PL |
dc.references | Rosch E., 1973b, Natural Categories, w: Cognitive Psychology 4, ss. 328-350 | pl_PL |
dc.references | Rosch E., 1978, Principles of Categorization, w: (red. E. Rosch, B. Lloyd) Cognition and Categorization, Hillsdale, Laurence Erlbaum Ass., New Jork, ss. 27-48 | pl_PL |
dc.references | Rouveret A., Schlenker D., 1998, La grammaire générative entre comparatisme et cognition, w: Langages 129, Diversité de la (des) science(s) du langage aujourd’hui. Figures, modèles et concepts épistémologiques, Larousse, Paris, ss. 9-23 | pl_PL |
dc.references | Rutkowski P., Małpa w Internecie, w: Wiedza i człowiek 7(89)/2001; na podstawie: Karen Steffen http://linguistlist.org | pl_PL |
dc.references | Ruwet N., 1972, Théorie syntaxique et syntaxe du français, Seuil, Paris | pl_PL |
dc.references | Ryle G., 1970, Czym jest umysł?, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Sapir E.,1921, Language, Thought and Reality, Harcourt, Brace & Co., New York | pl_PL |
dc.references | Saussure (de) F., 1916, Cours de linguisitique générale, Lausanne, Payot (tłum. polskie: Kasprzyk K., 2002, Kurs językoznawstwa ogólnego, PWN, Warszawa) | pl_PL |
dc.references | Schank R., Abelson R., 1977, Scripts, Plans, Goals and Understanding, L. Erlbaum, Hillsdale N.J. | pl_PL |
dc.references | Schloter, 1992, Interferenzfehler beim Erwerb des Englischen als Fremdsprache: ein empirischer Beitrag zur Fehlerursachenerforschung, Tuduv, München | pl_PL |
dc.references | Schmidt R.W., 1990, The Role of consciousness in Second Language Learning, w: Applied linguistics 11/2, ss. 129-158 | pl_PL |
dc.references | Schmidt R.W., 1994, Implicit Learning and the Cognitive Unconscious: Of Artificial Grammars and SLA, w: (red. N. Ellis) Implicit and Explicit Language Learning, Academic Press, London, San Diego, New York, ss. 165-209 | pl_PL |
dc.references | Schuchert S.A., 2004, The neurobiology of attention, w: (red. J.H. Schumann) The Neurobiology of Learning: Perspectives from Second Language Learning, LEA, Mahwah, ss. 143-175 | pl_PL |
dc.references | Searle J.R., 1969, Speech Acts: An essay in the Philosophy of Language, Cambridge University Press, London (tłum. polskie: Chwedeńczuk B., 1987, Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka, Pax, Warszawa) | pl_PL |
dc.references | Searle J.R., 1995, (tłum. Bobryk J.) Umysł, mózg i nauka, PWN-Logos, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Seleskovitch D., Lederer M., 1984, Interpréter pour traduire, Dider Erudition, Paris | pl_PL |
dc.references | Selinker L., 1972, Interlanguage, w: International Review of Applied Linguistics 10/3, ss. 209-231 | pl_PL |
dc.references | Shwartz B.D., Sprouse R.A., 1996, L2 cognitive states and the Full Transfer / Full Access model, w: Second Language Research 12, ss. 40-72 | pl_PL |
dc.references | Skehan P., 1998, A Cognitive Approach to Language Learning, Oxford University Press, Oxford | pl_PL |
dc.references | Skoyles J.R., Mirror Neurons and the Motor Theory of Speech http://www2.psy.uq.edu.au/CogPsych/Noetica/OpenForumIssue9/ | pl_PL |
dc.references | Sperber D., Wilson D., 1986, Relevance: Communication and Cognition, Blackwell, Oxford | pl_PL |
dc.references | Sperber D., Wilson D., 2003, Relevance theory, w: (red. G. Ward, L. Horn) Handbook of Pragmatics, Blackwell, Oxford | pl_PL |
dc.references | Stalmaszczyk P., 2008, Językoznawcze i dydaktyczne aspekty uświadomionej wiedzy językowej, w: (red. J. Florczak, M. Gajos) Językoznawstwo a dydaktyka języków obcych. Teoria i Praktyka, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Wyd. Biblioteka, Warszawa, ss. 13-21 | pl_PL |
dc.references | Stati S., 1979, La sémantique des adjectifs en langues romanes. Essai d’analyse componentielle appliquée aux langues romanes, w: Documents de linguistique quantitative 39, St-Sulpice-de-Favières, ss. 1-144 | pl_PL |
dc.references | Štichauer, J., 2002, Aspect verbal — une approche contrastive est-elle pertinente ?, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique. Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 269-274 | pl_PL |
dc.references | Strawson P.F., 1994, Analiza i metafizyka. Wstęp do filozofii, Wydawnictwo Znak, Kraków | pl_PL |
dc.references | Swan M., Houdart F., 1983, Pratique de l’anglais de A à Z, Hatier, Paris | pl_PL |
dc.references | Sweetser E., 1990, From Etymology to Pragmatics, Metaphorical and Cultural Aspects of Semantic Structure, Cambridge University Press, Cambridge | pl_PL |
dc.references | Sypnicki J., 2002, Des recherches confrontatives au niveau lexical : domaine français / polonais, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 248-255 | pl_PL |
dc.references | Szubko-Sitarek, 2009, Świadomość metajęzykowa u osób trójjęzycznych — psycholingwistyczne aspekty przyswajania drugiego języka obcego, w: (red. J. Nijakowska) Język, poznanie, zachowanie. Perspektywy i wyzwania w studiach nad przyswajaniem języka obcego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 33-46 | pl_PL |
dc.references | Szulc A., 1994, Słownik dydaktyki języków obcych, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Szymańska I., 2010, Semantyka ram: rozwój koncepcji i kierunki zastosowań, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Filozoficzne i empiryczne problemy w analizie języka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 91-108 | pl_PL |
dc.references | Szymańska I., Śpiewak G., 2006, Gramatyka konstrukcji — założenia teoretyczne i pytania metodologiczne, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 175-195 | pl_PL |
dc.references | Tabakowska E. (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Universitas, Kraków | pl_PL |
dc.references | Tarone E., 1988, Variation in Interlanguage, Edward Arnold, London | pl_PL |
dc.references | Tatarkiewicz W., 1988, Historia filozofii, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Taylor J., 1995, Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory, Oxford University Press, Oxford (tłum. polskie: Skucińska A., 2001, Kategoryzacja w języku. Protorypy w teorii językoznawczej, Universitas, Kraków). | pl_PL |
dc.references | Tesnière L., 1959, Eléments de syntaxe structurale, Klincksieck, Paris | pl_PL |
dc.references | Thornbury S., 1997, About Language. Tasks for teachers of English, Cambridge University Press, Cambridge | pl_PL |
dc.references | Tokarz M., 1993, Elementy pragmatyki logicznej, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Tomasello M, Brooks P.J., 1998, Young children’s earliest transitive and intransitive constructions, w: Cognitive Linguistics 9/4, ss. 379-395 | pl_PL |
dc.references | Tomasello M., 1998, The Return of Constructions [recenzja Goldberg 1995], w: Journal of Child Language 25, ss. 431-442 | pl_PL |
dc.references | Tomasello M., 2000, First steps toward a usage-based theory of language acquisition, w: Cognitive Linguistics 11, ss. 61-82 | pl_PL |
dc.references | Tomasello M., 2003, Czy małe dzieci posiadają składniową kompetencję osób dorosłych?, w: (red. E. Dąbrowska, W. Kubiński) Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Universitas, Kraków, ss. 144-222 | pl_PL |
dc.references | Tomaszkiewicz T., 2002, Traductions conversationnelles : une méthodologie d’analyse et ses perspectives, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 285-296 | pl_PL |
dc.references | Trier J., 1934, Das sprachliche Feld. Eine Auseinandersetzung, w: Neue Jahrbücher für Wissenschaft und Jugendbildung 10, ss. 428-449 | pl_PL |
dc.references | Trocmé-Fabre H., 1994, J’apprends, donc je suis, Les éd. d’Organisation, Paris | pl_PL |
dc.references | Turewicz K., 1998, Profil a kategorie gramatyczne, w: (red. J. Bartmiński, R. Tokarski) „Czerwona seria” t.9: Profilowanie w języku i tekście, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 63-77 | pl_PL |
dc.references | Ullmann S., 1951, Words and Their Use, Philosophical Library Inc., New York | pl_PL |
dc.references | Ullmann S., 1952, Précis de sémantique française, Francke, Bern | pl_PL |
dc.references | Ullmann S., 1957 (2e wyd.), The principles of Semantics, Oxford, Jackson, Blackwell-Glasgow | pl_PL |
dc.references | Van Patten B., 1996, Input Processing and Grammar Instruction, Albex, New York | pl_PL |
dc.references | Wacewicz S., 2008, Ewolucja języka: horyzont metodologiczny, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 27-42 | pl_PL |
dc.references | Wagner R.L., Pinchon J., 1962, Grammaire du français classique et moderne, Hachette, Paris | pl_PL |
dc.references | Weinreich U., 1966, Explorations in Semantic Theory, w: Current Trends in Linguistics t.3, Mouton, Den Haag, ss. 395-477 | pl_PL |
dc.references | Weinrich R., 1989, Grammaire textuelle du français, Hatier, Paris | pl_PL |
dc.references | Weinsberg A., 1983, Językoznawstwo ogólne, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Weisgerber J.-L., 1963, Die vier Stufen in der Erforschung der Sprachen, Düsseldorf, Schwann | pl_PL |
dc.references | Whorf B.L., 1956, Language, Mind and Reality w: Language Tought and Reality, The MIT Press, New York (tłum. polskie: Hołówka T., 1982, Język myśl i rzeczywistość, PIW, Warszawa) | pl_PL |
dc.references | Widdowson H.G., 1989, Knowledge of language and ability for use, w: Applied Linguistics 10/2, ss. 128-137 | pl_PL |
dc.references | Widła H., 1999, Influence de la langue seconde sur la langue maternelle. Les traces du français dans le polonais des résidents polonais en France. Approche statistique, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice | pl_PL |
dc.references | Wiertlewski S., Sposoby wyróżniania pytań, w: (red. J. Pogonowski, T. Zgółka) Przyczynki do metodologii lingwistyki, Wyd. UAM, Poznań, ss. 121-140 | pl_PL |
dc.references | Wierzbicka A., 1972, Semantic primitives, Athenäum, Francfort | pl_PL |
dc.references | Wierzbicka A., 1988, The Semantics of Grammar, Benjamins, Amsterdam | pl_PL |
dc.references | Wierzbicka A., 1993, La quête des primitifs sémantiques: 1965-1992, w: Langue Française 98, Larousse, Paris, ss. 9-24 | pl_PL |
dc.references | Więckowski P., 2008, Młot na językoznawców, czyli o metodologii generatywizmu Chomsky’ego, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Lexis, Kraków, ss. 43-104 | pl_PL |
dc.references | Wilczyńska W., 1986, La spécificité conceptuelle en français langue etrangère, UAM, Poznań | pl_PL |
dc.references | Wilczyńska W., 1989, Apprivoiser les articles et les temps, UAM, Poznań | pl_PL |
dc.references | Wilczyńska W., 2005, Introduction à la didactique du français langue étrangère, Flair, Kraków | pl_PL |
dc.references | Wille L., 2002, Le statut de la faute en glottodidactique et en traductologie, w: (red. A. Kacprzak) Points communs : linguistique, traductologie, glottodidactique, Wyd. Biblioteka, Łódź, ss. 330-337 | pl_PL |
dc.references | Wittgenstein L., 1922, Tractatus logico-philosophicus, Routledge, London-New York (tłum. polskie: Wolniewicz B, 2004, Tractatus logico-philosophicus, PWN, Warszawa) | pl_PL |
dc.references | Woźniak O., 2008, Gen języka? Nie ma mowy! w: Gazeta wyborcza, 2008-08-26 | pl_PL |
dc.references | Wray A., 2005, Formulaic Language and the Lexicon, Cambridge University Press, Cambridge | pl_PL |
dc.references | Wróbel A., 2008, Rola formulaiczności w nauczaniu języków obcych w: (red. J. Florczak, M. Gajos) Językoznawstwo a dydaktyka języków obcych. Teoria i Praktyka, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Wyd. Biblioteka, Warszawa, ss. 109-119 | pl_PL |
dc.references | Wróbel H., 1984, Słowotwórstwo czasowników, w: Gramatyka współczesnego języka polskiego — Morfologia, ss. 467-501, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Wróbel Sz., 2005, Bezgłośne rewolucje, w: (red. H. Kardela, Z. Muszyński, M. Rajewski) Kognitywistyka. Problemy i perspektywy, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 265-278 | pl_PL |
dc.references | Yorio C.A., 1980, Conventionalized language forms and the development of communicative competence, w: TESOL Quarterly 14/4, ss. 433-442 | pl_PL |
dc.references | Zabrocki L., 1966, Językoznawcze podstawy metodyki nauczania języków obcych, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Zawadowski L., 1966, Lingwistyczna teoria języka, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Zipf G.K., 1949, Human Behavior and The Principles of Least Effort, Addison-Wesley, Cambridge, Massachusetts | pl_PL |
dc.references | Zwicky A., Sadock J., 1975, Ambiguity tests and how to fail them, w: (red. J. Kimball) Syntax and Semantics 4, Academic Press, New York, ss. 1-36 | pl_PL |
dc.references | Żmigrodzki P., 2006, Metalingwistyka, w: (red. P. Stalmaszczyk) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 56-73 | pl_PL |
dc.references | Żyżyński J., 2003, Proces uczenia się jako podstawa mechanizmu rozwoju systemu, w: Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Studia i materiały 74/15, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, ss. 279-291 | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-426-6 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |