Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSideł, Damian
dc.contributor.editorGrzelak-Krzymianowska, Adriana
dc.contributor.editorWoźniak, Maria Judyta
dc.date.accessioned2022-01-28T06:30:58Z
dc.date.available2022-01-28T06:30:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSideł D., Kult cesarski na obszarze prowincji hiszpańskich – rezultat polityki imperialnej Rzymu, czy oddolnej inicjatywy mieszkańców?, en: Rzym a Półwysep Iberyjski. Inspiracje i powiązania na przestrzeni dziejów / Roma y la Península Ibérica. Inspiracíones y vinculaciones a través de los siglos, A. Grzelak-Krzymianowska, M.J. Woźniak (ed.), https://doi.org/10.18778/8220-421-6.14pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-421-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40525
dc.description.abstractThis chapter discusses the issue of the imperial cult on the Iberian Peninsula at the beginnig of the principate. In the first part of the chapter, the stages of development of the imperial cult in the Iberian Peninsula are briefly described. Its main centre was located in Tarraco, the capital city of Hither Spain. Two other provinces – Baetica and Lusitania followed in its footsteps. In the second part, epigraphic and numismatic evidence showing the Iberians’ attitude towards emperor worship are analysed. The author tries to prove that the creation of emperor rituals in the whole Peninsula was dominated by the initiative of the Iberians themsleves.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofRzym a Półwysep Iberyjski. Inspiracje i powiązania na przestrzeni dziejów / Roma y la Península Ibérica. Inspiracíones y vinculaciones a través de los siglos;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectImperial Cultpl_PL
dc.subjectIberian Peninsulapl_PL
dc.subjectRoman religionpl_PL
dc.subjectJulio-Claudian dynastypl_PL
dc.subjectFlavianspl_PL
dc.titleKult cesarski na obszarze prowincji hiszpańskich – rezultat polityki imperialnej Rzymu, czy oddolnej inicjatywy mieszkańców?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number235-260pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Zakład Historii Starożytnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-422-3
dc.referencesAlföldy, G. (1975): Die Römischen Inschriften Von Tarraco. Berlin: W. de Greuter.pl_PL
dc.referencesBeard, M., North, J., Price, S. (2017): Religie Rzymu, Historia. Oświęcim: Napoleon V.pl_PL
dc.referencesBickermann, E. (1973): Consecratio, w: Le Culte Des Souverains Dans L’Empire Romain, ed. W. den Boer. Vandoeuvres–Geneva: Fondation-Hardt: 1–37.pl_PL
dc.referencesÉtienne, R. (1958): Le culte imperial dans la péninsule ibérique d’ Auguste a Dioclétien. Paris: E. De Boccard.pl_PL
dc.referencesFishwick, D. (1970): Flamen Augustorum. „Harvard Studies in Classical Philology” 74: 299–312.pl_PL
dc.referencesFishwick, D. (1972): Templum Divo Claudio Constitutum. „Britannia” 3: 164–181.pl_PL
dc.referencesFishwick, D. (1978): The Development of Provincial Ruler Worship in the Western Roman Empire. „Austieg und Niedergang der Römischen Welt” II 2.16.2: 1201–1254.pl_PL
dc.referencesFishwick, D. (1982): An Early Provincial Priest of Lusitania. „Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte” 31, Fasc. 2: 249–252.pl_PL
dc.referencesFishwick, D. (1987): The Imperial Cult in Latin West Vol. 1. Leiden: Brill.pl_PL
dc.referencesFishwick, D. (1991): Seneca and The Temple of Divus Claudius. „Britannia” 22: 137–141.pl_PL
dc.referencesFishwick, D. (1996): Four Temples at Tarraco, [w:] Subject and Ruler: The Cult of the Ruling Power in Classical Antiquity, ed. A. Small, Ann Arborn: University Press: 165–184.pl_PL
dc.referencesFishwick, D. (1999a): The «Temple of Augustus» at Tarraco. „Latomus” 58, Fasc. 1: 121–138.pl_PL
dc.referencesFishwick, D. (1999b): A Municipal Decree at Tarraco. „Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik” 126: 291–295.pl_PL
dc.referencesFishwick, D. (2004): The Imperial Cult in Latin West Vol. 3. Boston–Leiden: Brill.pl_PL
dc.referencesFishwick, D. (2014): The Status and Location of the Altar of Augustus at Tarraco. „Phoenix”: 68, nr 3–4: 350–358.pl_PL
dc.referencesFiske, G.C. (1900): Notes on the Worship of the Roman Emperors in Spain. „Harvard Studies in Classical Philology” 11: 101–139.pl_PL
dc.referencesHerz, P. (1988): Der römischer Kaiser und der Kaiserkult, Gott oder primus inter pares?, w: D. Zeller (red.), Menschwerdung Gottes – Vergöttlichung von Menschen. Göttingen: Vandenhoen & Ruprecht: 1988: 115–140.pl_PL
dc.referencesKeay, S. (2003): Recent Archaeological Work in Roman Iberia (1990–2002). „The Journal of Roman Studies” 93: 146–211.pl_PL
dc.referencesKopaliński, W. (1990): Słownik symboli. Warszawa: Wiedza Powszechna.pl_PL
dc.referencesMachcewicz, P., Miłkowski, T. (2009): Historia Hiszpanii. Wrocław: Ossolineum.pl_PL
dc.referencesMilczanowski, M. (2013): W cieniu boskiego Juliusza, imię Cezara w propagandzie schyłku republiki. Kraków: Historia Jagiellonica.pl_PL
dc.referencesOlszewski, L. (2010): „Religia” i „kult cesarski” w Starożytnym Rzymie – z życia pojęć, w: S. Olszaniec, P. Wojciechowski (red.), Społeczeństwo i religia w świecie antycznym. Toruń: Uniwersytet: 361–377.pl_PL
dc.referencesOxford Classical Dictionary (1970): Hammond N., Scullard H. (eds.). Oxford: University.pl_PL
dc.referencesSajkowski, R. (2004): Domus Augusta – domus divina, w: L. Morawiecki, et. al (red.), Ideologia i propaganda w starożytności, Materiały konferencji Komisji Historii Starożytnej PTH. Rzeszów 12–14 września 2000. Rzeszów: Fraza: 369–382.pl_PL
dc.referencesPrice S.R.F. (1984): Rituals and Power: The Roman Imperial Cult in Asia Minor, Cambridge: University Press.pl_PL
dc.referencesSutherland, C.H.V. (1934): Aspects of Imperialism in Roman Spain. „The Journal of Roman Studies” 24: 31–42.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-421-6.14


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe