dc.contributor.author | Kępa, Ewa | |
dc.contributor.editor | Bartosiak, Mariusz | |
dc.date.accessioned | 2022-01-19T12:51:42Z | |
dc.date.available | 2022-01-19T12:51:42Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Kępa E., Szorstkość lnu i zapach wełny. Wykonywanie ściegu za ściegiem jako forma dialogu z naturą, [w:] Strategie komunikacyjne i procesy twórcze, Red. M. Bartosiak, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-762.0.12 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40466 | |
dc.description.abstract | Making traditional handicraft is a process of creative construction and deconstruction of the meanings from the past in current socio-cultural contexts. It is also a form of exploring the world, the way of human participation in the 'world-in-formation'. In the presented article I treat hand-made textiles as a dialogical process of creating knowledge, creating reality and communicating with the past. I am focus on the work of the hands of those who process organic materials in the bosom of nature. I weave autoethnographic threads into the presented text. Threads which are experiences accompanying me in the process of recreating the stitches of an old linen tablecloth made at the beginning of the 20th century. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Strategie komunikacyjne i procesy twórcze; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | textile craft | pl_PL |
dc.subject | anthropology of the line | pl_PL |
dc.subject | autoethnography | pl_PL |
dc.subject | dialogue with nature | pl_PL |
dc.subject | everyday creativity | pl_PL |
dc.title | Szorstkość lnu i zapach wełny. Wykonywanie ściegu za ściegiem jako forma dialogu z naturą | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 147-161 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Studiów Kulturowych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-762-0 | |
dc.references | Adams T.E., Holman Jones S., Ellis C. (2015), Autoethongraphy. Understanding Qualitative Research, New York: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Aktaş B., Mäkelä M. (2019), Negotiation between the Maker and Material: Observations on Material Interactions in Felting Studio, „International Journal of Design”, vol. 13(2), s. 55–67. | pl_PL |
dc.references | Campbell L.H., Dalton J. (2019), Researching Contemporary Handwork: Stitching as Renewal, Remembrance, and Revolution, „Art Education”, vol. 4(72), s. 29–35, https://doi.org/10.1080/00043125.2019.1602500 | pl_PL |
dc.references | Certeau M. de. (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Claßen-Büttner U. (2015), Nalbinding – What in the World Is That? History and Technique of an Almost Forgotten Handicratf, Norderstedt: Books on Demand. | pl_PL |
dc.references | Czaja D. (2019), Gdzieś dalej, gdzie indziej, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne. | pl_PL |
dc.references | Derry R. (2011), Knitting Together the Strands of My Life: The Secret Pleasure That Frans/in/forms My Work, „Organization Management Journal”, no. 8, s. 182–190. | pl_PL |
dc.references | Garber E. (2013), Craft as Activism, „The Journal of Social Theory in Art Education”, vol. 33, s. 53–66. | pl_PL |
dc.references | Giard L. (2011), Gotować, cz. II, [w:] M. de Certeau, L. Giard, P. Mayol, Wynaleźć codzienność. 2. Mieszkać, gotować, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 139–259. | pl_PL |
dc.references | Graves C.M. Jr. (2008), „Early Nalbinding: Stitches of the Tarim Mummies” Workshop Given at Kings College 2008, http://www.geocities.ws/ld_tadhg/Classes/BasicNaalbinding01.pdf (dostęp: 26.06.2020). | pl_PL |
dc.references | Groth C. (2017), Making Sense Through Hands: Design and Craft Practice Analysed as Embodied Cognition, Helsinki: Aalto University, https:// aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/24839/isbn9789526071305.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp: 3.07.2020). | pl_PL |
dc.references | Groth C., Mäkelä M., Seitamaa-Hakkarainen P., Kosonen K. (2014), Tactile Augmentation: Reaching for Tacit Knowledge, [w:] K. Niedderer, Y. Lim, E. Stolterman, J. Redström (red.), Proceedings of DRS 2014: Design’s Big Debates. Design Research Society Biennial International Conference 16–19 June 2014, Umeå, Sweden, Umeå: Umeå University, s. 1638–1654. | pl_PL |
dc.references | Haveri M. (2013), Urban knitting – the soft side of street art, „Synnyt/Orygins”, no. 2, s. 1–19, https://wiki.aalto.fi/download/attachments/79989026/Minna%20Haveri.pdf?version=1&modificationDate=1369646570000&api=v2 (dostęp: 15.07.2020). | pl_PL |
dc.references | Hélène Magnússon, Icelandic Knitter, https://icelandicknitter.com/category/knitting-tours/all-the-tours (dostęp: 12.08.2020). | pl_PL |
dc.references | Holman Jones S. (2005), Autoethnography: Making the Personal Political, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), The Sage Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage, s. 763–792. | pl_PL |
dc.references | Ingold T. (2009), Point, Line and Counterpoint: From Environment to Fluid Space, [w:] A. Berthoz, Y. Christen (red.), Neurobiology of ‘Umwelt’. How Living Beings Perceive the World. Research and Perspectives in Neurosciences, Berlin–Heidelberg: Springer-Verlag, s. 141–155. | pl_PL |
dc.references | Ingold T. (2010), The Textility of Making, „Cambridge Journal of Economics”, vol. 1(34), s. 91–102. | pl_PL |
dc.references | Ingold T. (2018), Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design, wybór i oprac. E. Klekot, Kraków: Instytut Architektury. | pl_PL |
dc.references | Jaffe N. (2014), Introduction, [w:] C.L. Weida (red.), Crafting Creativity and Creating Craft: Craftivism, Art Education, and Contemporary Craft Culture, Rotterdam–Boston–Taipei: Sense Publishers, s. 1–4. | pl_PL |
dc.references | Kenning G. (2015), ‘Fiddling with Threads’: Craft-based Textile Activities and Positive Well-being, „Textile The Journal of Cloth and Culture”, vol. 1(13), s. 50–65. | pl_PL |
dc.references | Kępa E. (2017), Dzierganie alternatywne. Knitting graffiti jako twórcza praktyka konstruowania rzeczywistości społecznej, „Kultura Współczesna”, nr 4(97), s. 151–165. | pl_PL |
dc.references | Kępa E. (2019), Knitting – (Wo)Men’s Occupation, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 70, s. 71–83. | pl_PL |
dc.references | Kępa E. (2020), Stąpanie po śladach – metafizyka ekotonu, „Czas Kultury”, nr 2(205), s. 55–61. | pl_PL |
dc.references | Klekot E. (2018), Linia biegnąca do przodu, [w:] T. Ingold, Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design, wybór i oprac. E. Klekot, Kraków: Instytut Architektury, s. 145–157. | pl_PL |
dc.references | Knitography Farm, https://www.knitographyfarm.com (dostęp: 20.07.2020). | pl_PL |
dc.references | Leslie C.A. (2007), Needlework Through History: an Encyclopedia, Westport–London: Greenwood Press. | pl_PL |
dc.references | Mann J. (2018), Knitting the Archive: Shetland Lace and Ecologies of Skilled Practice, „Cultural Geographies”, vol. 1(25), s. 91–106. | pl_PL |
dc.references | Manning T.J. (2004), Mindful Knitting: Inviting Contemplative Practice to the Craft, Boston–Rutland–Tokyo: Tuttle Publishing. | pl_PL |
dc.references | Mäkelä M. (2017), Matter that Matters: Creativity and Materiality, Department of Design, School of Arts, Design and Architecture, Aalto University, https://www.youtube.com/watch?v=eheQ_tZTBOk (dostęp: 21.06.2020). | pl_PL |
dc.references | Mendecka G. (2010), Wprowadzenie, [w:] G. Mendecka (red.), Oblicza twórczości, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 7–12. | pl_PL |
dc.references | Merleau-Ponty M. (2001), Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa: Fundacja „Aletheia”. | pl_PL |
dc.references | Modrzejewska-Świgulska M. (2009), Badanie twórczości codziennej – perspektywa biograficzna, [w:] K.J. Szmidt (red.), Metody badań pedagogicznych nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. | pl_PL |
dc.references | Murawska M. (2008), Tajemnica żywej cielesności: fenomenologia ciała w ujęciu Maurice’a Merleau-Ponty’ego i Michela Henry’ego, „Sztuka i Filozofia”, t. 33, s. 127–144. | pl_PL |
dc.references | Ninja Chickens, https://ninjachickens.org (dostęp: 20.07.2020). | pl_PL |
dc.references | Parker R. (2010), Subversive Stitch. Embroidery and the Making of the Feminine, London–New York: I.B. Tauris. | pl_PL |
dc.references | Patreon, https://www.patreon.com (dostęp: 12.08.2020). | pl_PL |
dc.references | Pavko-Čuden A. (2017), Multiple faces of contemporary hand knitting, „IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering”, vol. 19(254), s. 1–6, https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/254/19/192014/pdf (dostęp: 23.06.2020). | pl_PL |
dc.references | Richards R. (2010), Everyday Creativity: Process and Way of Life – Four Key Issue, [w:] J.C. Kaufman, R.J. Sternberg (red.), The Cambridge Handbook of Creativity, Cambridge: Cambridge University Press, s. 189–215. | pl_PL |
dc.references | Rippin A. (2020), Foreword, [w:] J. Ward, H. Shortt (red.), Using Arts-based Research Methods: Creative Approaches for Researching, Business, Organisation and Humanities, Cham: Palgrave Macmillan, s. V–IX. | pl_PL |
dc.references | Sagona C. (2018), Two-Needle Knitting and Cross-Knit Looping: Early Bronze Age Pottery Imprints From Anatolia And The Caucasus, „Oxford Journal of Archaeology”, vol. 3(37), s. 283–297. | pl_PL |
dc.references | Sennett R. (2008), The Craftsman, London: Allen Lane. | pl_PL |
dc.references | Steed J. (2016), Hand-knitting in a Digital Era, [w:] N. Nimkulrat, F. Kane, K. Walton (red.), Crafting Textiles in the Digital Age, London: Bloomsbury Publishing, s. 139–152. | pl_PL |
dc.references | Turnau I. (1979), Historia dziewiarstwa europejskiego do początku XIX wieku, Wrocław: Polska Akademia Nauk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl_PL |
dc.references | Turney J. (2004), Here’s One I Made Earlier: Making and Living with Home Craft in Contemporary Britain, „Journal of Design History”, vol. 3(17) s. 267–281. | pl_PL |
dc.references | Vajanto K. (2014), Nålbinding in Prehistoric Burials – Reinterpreting Finnish 11th–14th-century AD Textile Fragments, [w:] J. Ikäheimo, A.-K. Salmi, T. Äikäs (red.), Sounds Like Theory. XII Nordic Theoretical Archaeology Group Meeting in Oulu 25–28.4.2012. „Monographs of the Archaeological Society of Finland”, vol. 2, s. 21–33, http://www.sarks.fi/masf/masf_2/SLT_02_Vajanto.pdf (dostęp: 1.07.2020). | pl_PL |
dc.references | Wala K. (2016), Ułożyć świat na nowo. Rekonstrukcja koncepcji Tima Ingolda (cz. I), „Etnografia. Praktyki, Teorie, Doświadczenia”, nr 2, s. 189–209, https://www.ejournals.eu/Etnografia/2017/3-2016/art/12442/ (dostęp: 20.07.2020). | pl_PL |
dc.references | Wellesley-Smith C. (2015), Slow Stitch: Mindful and Contemplative Textile Art, London: Batsford. | pl_PL |
dc.references | Wolf N. (2014), Mit urody, przeł. M. Rogowska-Stangret, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. | pl_PL |
dc.references | YouTube, Kammebornia, https://www.youtube.com/channel/UC2Bz2BLhQJ-nf8XoDjnZI-A/videos (dostęp: 20.07.2020). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-762.0.12 | |