Show simple item record

dc.contributor.authorKępa, Ewa
dc.contributor.editorBartosiak, Mariusz
dc.date.accessioned2022-01-19T12:51:42Z
dc.date.available2022-01-19T12:51:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKępa E., Szorstkość lnu i zapach wełny. Wykonywanie ściegu za ściegiem jako forma dialogu z naturą, [w:] Strategie komunikacyjne i procesy twórcze, Red. M. Bartosiak, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-762.0.12pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40466
dc.description.abstractMaking traditional handicraft is a process of creative construction and deconstruction of the meanings from the past in current socio-cultural contexts. It is also a form of exploring the world, the way of human participation in the 'world-in-formation'. In the presented article I treat hand-made textiles as a dialogical process of creating knowledge, creating reality and communicating with the past. I am focus on the work of the hands of those who process organic materials in the bosom of nature. I weave autoethnographic threads into the presented text. Threads which are experiences accompanying me in the process of recreating the stitches of an old linen tablecloth made at the beginning of the 20th century.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofStrategie komunikacyjne i procesy twórcze;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecttextile craftpl_PL
dc.subjectanthropology of the linepl_PL
dc.subjectautoethnographypl_PL
dc.subjectdialogue with naturepl_PL
dc.subjecteveryday creativitypl_PL
dc.titleSzorstkość lnu i zapach wełny. Wykonywanie ściegu za ściegiem jako forma dialogu z naturąpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number147-161pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Instytut Studiów Kulturowychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-762-0
dc.referencesAdams T.E., Holman Jones S., Ellis C. (2015), Autoethongraphy. Understanding Qualitative Research, New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesAktaş B., Mäkelä M. (2019), Negotiation between the Maker and Material: Observations on Material Interactions in Felting Studio, „International Journal of Design”, vol. 13(2), s. 55–67.pl_PL
dc.referencesCampbell L.H., Dalton J. (2019), Researching Contemporary Handwork: Stitching as Renewal, Remembrance, and Revolution, „Art Education”, vol. 4(72), s. 29–35, https://doi.org/10.1080/00043125.2019.1602500pl_PL
dc.referencesCerteau M. de. (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesClaßen-Büttner U. (2015), Nalbinding – What in the World Is That? History and Technique of an Almost Forgotten Handicratf, Norderstedt: Books on Demand.pl_PL
dc.referencesCzaja D. (2019), Gdzieś dalej, gdzie indziej, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl_PL
dc.referencesDerry R. (2011), Knitting Together the Strands of My Life: The Secret Pleasure That Frans/in/forms My Work, „Organization Management Journal”, no. 8, s. 182–190.pl_PL
dc.referencesGarber E. (2013), Craft as Activism, „The Journal of Social Theory in Art Education”, vol. 33, s. 53–66.pl_PL
dc.referencesGiard L. (2011), Gotować, cz. II, [w:] M. de Certeau, L. Giard, P. Mayol, Wynaleźć codzienność. 2. Mieszkać, gotować, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 139–259.pl_PL
dc.referencesGraves C.M. Jr. (2008), „Early Nalbinding: Stitches of the Tarim Mummies” Workshop Given at Kings College 2008, http://www.geocities.ws/ld_tadhg/Classes/BasicNaalbinding01.pdf (dostęp: 26.06.2020).pl_PL
dc.referencesGroth C. (2017), Making Sense Through Hands: Design and Craft Practice Analysed as Embodied Cognition, Helsinki: Aalto University, https:// aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/24839/isbn9789526071305.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp: 3.07.2020).pl_PL
dc.referencesGroth C., Mäkelä M., Seitamaa-Hakkarainen P., Kosonen K. (2014), Tactile Augmentation: Reaching for Tacit Knowledge, [w:] K. Niedderer, Y. Lim, E. Stolterman, J. Redström (red.), Proceedings of DRS 2014: Design’s Big Debates. Design Research Society Biennial International Conference 16–19 June 2014, Umeå, Sweden, Umeå: Umeå University, s. 1638–1654.pl_PL
dc.referencesHaveri M. (2013), Urban knitting – the soft side of street art, „Synnyt/Orygins”, no. 2, s. 1–19, https://wiki.aalto.fi/download/attachments/79989026/Minna%20Haveri.pdf?version=1&modificationDate=1369646570000&api=v2 (dostęp: 15.07.2020).pl_PL
dc.referencesHélène Magnússon, Icelandic Knitter, https://icelandicknitter.com/category/knitting-tours/all-the-tours (dostęp: 12.08.2020).pl_PL
dc.referencesHolman Jones S. (2005), Autoethnography: Making the Personal Political, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), The Sage Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage, s. 763–792.pl_PL
dc.referencesIngold T. (2009), Point, Line and Counterpoint: From Environment to Fluid Space, [w:] A. Berthoz, Y. Christen (red.), Neurobiology of ‘Umwelt’. How Living Beings Perceive the World. Research and Perspectives in Neurosciences, Berlin–Heidelberg: Springer-Verlag, s. 141–155.pl_PL
dc.referencesIngold T. (2010), The Textility of Making, „Cambridge Journal of Economics”, vol. 1(34), s. 91–102.pl_PL
dc.referencesIngold T. (2018), Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design, wybór i oprac. E. Klekot, Kraków: Instytut Architektury.pl_PL
dc.referencesJaffe N. (2014), Introduction, [w:] C.L. Weida (red.), Crafting Creativity and Creating Craft: Craftivism, Art Education, and Contemporary Craft Culture, Rotterdam–Boston–Taipei: Sense Publishers, s. 1–4.pl_PL
dc.referencesKenning G. (2015), ‘Fiddling with Threads’: Craft-based Textile Activities and Positive Well-being, „Textile The Journal of Cloth and Culture”, vol. 1(13), s. 50–65.pl_PL
dc.referencesKępa E. (2017), Dzierganie alternatywne. Knitting graffiti jako twórcza praktyka konstruowania rzeczywistości społecznej, „Kultura Współczesna”, nr 4(97), s. 151–165.pl_PL
dc.referencesKępa E. (2019), Knitting – (Wo)Men’s Occupation, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 70, s. 71–83.pl_PL
dc.referencesKępa E. (2020), Stąpanie po śladach – metafizyka ekotonu, „Czas Kultury”, nr 2(205), s. 55–61.pl_PL
dc.referencesKlekot E. (2018), Linia biegnąca do przodu, [w:] T. Ingold, Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design, wybór i oprac. E. Klekot, Kraków: Instytut Architektury, s. 145–157.pl_PL
dc.referencesKnitography Farm, https://www.knitographyfarm.com (dostęp: 20.07.2020).pl_PL
dc.referencesLeslie C.A. (2007), Needlework Through History: an Encyclopedia, Westport–London: Greenwood Press.pl_PL
dc.referencesMann J. (2018), Knitting the Archive: Shetland Lace and Ecologies of Skilled Practice, „Cultural Geographies”, vol. 1(25), s. 91–106.pl_PL
dc.referencesManning T.J. (2004), Mindful Knitting: Inviting Contemplative Practice to the Craft, Boston–Rutland–Tokyo: Tuttle Publishing.pl_PL
dc.referencesMäkelä M. (2017), Matter that Matters: Creativity and Materiality, Department of Design, School of Arts, Design and Architecture, Aalto University, https://www.youtube.com/watch?v=eheQ_tZTBOk (dostęp: 21.06.2020).pl_PL
dc.referencesMendecka G. (2010), Wprowadzenie, [w:] G. Mendecka (red.), Oblicza twórczości, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 7–12.pl_PL
dc.referencesMerleau-Ponty M. (2001), Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa: Fundacja „Aletheia”.pl_PL
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M. (2009), Badanie twórczości codziennej – perspektywa biograficzna, [w:] K.J. Szmidt (red.), Metody badań pedagogicznych nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.pl_PL
dc.referencesMurawska M. (2008), Tajemnica żywej cielesności: fenomenologia ciała w ujęciu Maurice’a Merleau-Ponty’ego i Michela Henry’ego, „Sztuka i Filozofia”, t. 33, s. 127–144.pl_PL
dc.referencesNinja Chickens, https://ninjachickens.org (dostęp: 20.07.2020).pl_PL
dc.referencesParker R. (2010), Subversive Stitch. Embroidery and the Making of the Feminine, London–New York: I.B. Tauris.pl_PL
dc.referencesPatreon, https://www.patreon.com (dostęp: 12.08.2020).pl_PL
dc.referencesPavko-Čuden A. (2017), Multiple faces of contemporary hand knitting, „IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering”, vol. 19(254), s. 1–6, https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/254/19/192014/pdf (dostęp: 23.06.2020).pl_PL
dc.referencesRichards R. (2010), Everyday Creativity: Process and Way of Life – Four Key Issue, [w:] J.C. Kaufman, R.J. Sternberg (red.), The Cambridge Handbook of Creativity, Cambridge: Cambridge University Press, s. 189–215.pl_PL
dc.referencesRippin A. (2020), Foreword, [w:] J. Ward, H. Shortt (red.), Using Arts-based Research Methods: Creative Approaches for Researching, Business, Organisation and Humanities, Cham: Palgrave Macmillan, s. V–IX.pl_PL
dc.referencesSagona C. (2018), Two-Needle Knitting and Cross-Knit Looping: Early Bronze Age Pottery Imprints From Anatolia And The Caucasus, „Oxford Journal of Archaeology”, vol. 3(37), s. 283–297.pl_PL
dc.referencesSennett R. (2008), The Craftsman, London: Allen Lane.pl_PL
dc.referencesSteed J. (2016), Hand-knitting in a Digital Era, [w:] N. Nimkulrat, F. Kane, K. Walton (red.), Crafting Textiles in the Digital Age, London: Bloomsbury Publishing, s. 139–152.pl_PL
dc.referencesTurnau I. (1979), Historia dziewiarstwa europejskiego do początku XIX wieku, Wrocław: Polska Akademia Nauk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesTurney J. (2004), Here’s One I Made Earlier: Making and Living with Home Craft in Contemporary Britain, „Journal of Design History”, vol. 3(17) s. 267–281.pl_PL
dc.referencesVajanto K. (2014), Nålbinding in Prehistoric Burials – Reinterpreting Finnish 11th–14th-century AD Textile Fragments, [w:] J. Ikäheimo, A.-K. Salmi, T. Äikäs (red.), Sounds Like Theory. XII Nordic Theoretical Archaeology Group Meeting in Oulu 25–28.4.2012. „Monographs of the Archaeological Society of Finland”, vol. 2, s. 21–33, http://www.sarks.fi/masf/masf_2/SLT_02_Vajanto.pdf (dostęp: 1.07.2020).pl_PL
dc.referencesWala K. (2016), Ułożyć świat na nowo. Rekonstrukcja koncepcji Tima Ingolda (cz. I), „Etnografia. Praktyki, Teorie, Doświadczenia”, nr 2, s. 189–209, https://www.ejournals.eu/Etnografia/2017/3-2016/art/12442/ (dostęp: 20.07.2020).pl_PL
dc.referencesWellesley-Smith C. (2015), Slow Stitch: Mindful and Contemplative Textile Art, London: Batsford.pl_PL
dc.referencesWolf N. (2014), Mit urody, przeł. M. Rogowska-Stangret, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.pl_PL
dc.referencesYouTube, Kammebornia, https://www.youtube.com/channel/UC2Bz2BLhQJ-nf8XoDjnZI-A/videos (dostęp: 20.07.2020).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-762.0.12


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe