Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTabakowska, Elżbieta
dc.contributor.editorBartosiak, Mariusz
dc.date.accessioned2022-01-19T11:19:59Z
dc.date.available2022-01-19T11:19:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationTabakowska E., Poetyka widzenia Joanny Ślósarskiej, teoria widzenia Władysława Strzemińskiego, teoria języka Ronalda W. Langackera, [w:] Strategie komunikacyjne i procesy twórcze, Red. M. Bartosiak, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-762.0.02pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40456
dc.description.abstractThe paper deals with the relation between seeing a picture and talking about a picture. Selected poems by Joanna Ślósarska are juxtaposed with theses put forward by Władysław Strzemiński in his theory of vision and by Ronald Langacker’s in his cognitive theory of language and grammar. In the analytic part of the article, the author discusses fragments of Ślósarska’s poems and extracts from Strzeminski’s monograph on theory of vision and Langacker’s introduction to cognitive grammar. For Strzemiński, a “single look” of the painter, which implies not more than a single point of view, cannot objectively reflect the essence of an object, because this is impossible. The art of painting – like the art of language – describes the world not as it is but as it seems to be to an observing eye of a particular viewer in a particular context; it is determined by spatial, temporal, cultural and pragmatic parameters. Hence, realism of the object is a fiction: the object viewed is irrevocably determined by the subjective, phenomenological “human factor”. What brings Strzeminski’s theory of vision close to Langacker’s theory of language and the dimensions of imagery, which Langacker considers to be crucial as linguistic parameters that determine choices made by speakers in view of the nature of the images transmitted in communication: the perspective, the arrangement of figure and ground, the level of salience and the specification. When analysed in the context of cognitive grammar, Ślósarska’s poems become a bridge joining the theories of viewing as proposed by a painter and a linguist and reveal important analogies between the ways that the painter (and the viewer of the painting), a poet (and the reader of poetry) and the theorist of language look at their worlds.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofStrategie komunikacyjne i procesy twórcze;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectconceptualizationpl_PL
dc.subjectdimensions of imagerypl_PL
dc.subjectperspective of moving visionpl_PL
dc.subjectrealism of the objectpl_PL
dc.subjectsubjectivitypl_PL
dc.titlePoetyka widzenia Joanny Ślósarskiej, teoria widzenia Władysława Strzemińskiego, teoria języka Ronalda W. Langackerapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number10-20pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-762-0
dc.referencesLakoff G. (1989), The Invariance Hypothesis: Do Metaphors Preserve Cognitive Typology?, Duisburg: Linguistic Agency University of Duisburg. Series A., no. 266.pl_PL
dc.referencesLangacker R.W. (1991), Concept, Image and Symbol, Berlin: Mouton de Gruyter.pl_PL
dc.referencesLangacker R.W. (2009), Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, przeł. zespół, Kraków: Wydawnictwo Universitas.pl_PL
dc.referencesPrzyboś J. (2016), Przedmowa, [w:] W. Strzemiński, Teoria widzenia, Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, s. 43–50.pl_PL
dc.referencesStrzemiński W. (2016), Teoria widzenia, Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi.pl_PL
dc.referencesŚlósarska J. (1996), Geo-metria, Łódź: Wydawnictwo Biblioteka.pl_PL
dc.referencesŚlósarska J. (1999), Czekanie na schodach, Łódź: Stowarzyszenie Literackie im. K.K. Baczyńskiego.pl_PL
dc.referencesŚlósarska J. (2016a), Lśnienie dźwięków, Łódź: Wydawnictwo Primum Verbum.pl_PL
dc.referencesŚlósarska J. (2016b), Rebis. Wiersze wybrane, Łódź: Wydawnictwo Primum Verbum.pl_PL
dc.referencesTabakowska E. (2018), Bez czasowników: starsza pani od gramatyki czyta poezję Joanny Ślósarskiej, [w:] M. Bartosiak, G. Habrajska (red.), Nauka (płynąca ze) sztuki – sztuka (uprawiania) nauki, Łódź: Wydawnictwo Primum Verbum, s. 39–46.pl_PL
dc.referencesTabakowska E., Komunikat jako obraz rzeczywistości w jej momentalnych, znikliwych przejawach [w druku].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-762.0.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe