dc.contributor.author | Mikinka, Aleksandra | |
dc.date.accessioned | 2021-12-15T14:48:55Z | |
dc.date.available | 2021-12-15T14:48:55Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | 1427-549X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40060 | |
dc.description.abstract | Aleksander Karol Groza (1807–1875) był jednym z pomniejszych twórców tzw. „szkoły ukraińskiej” w poezji polskiej. Inspirując się rodzimym folklorem i eksplorując najbliższe miejscu zamieszkania tereny – zgodnie z zaleceniem swojego przyjaciela i mistrza, Michała Grabowskiego – Groza stworzył zarówno sugestywne i krwawe powieści poetyckie z silnie zarysowaną postacią Kozaka (Starosta kaniowski, Hryć), jak i przepełnione malowniczym krajobrazem stepów dumy, będące często autorską „wariacją na temat” bajek ukraińskich. Mówiono, że „przyswoił sobie świat tak zwanej wiary w duchy żywiołowe (...), na wierze, czyli jak dziś mówimy, na zabobonie gminu oparte”. Najbardziej znanym tekstem poety pozostaje do dziś powieść poetycka Starosta kaniowski. W artykule analizuje się utwór pod kątem obrazu Ukrainy wyłaniającego się z tekstu, by odpowiedzieć na pytanie, jakie były Kresy Aleksandra Grozy oraz czy jego twórczość może być dowodem na to, że Ukraina polskich poetów to sztuczny, fałszywy, zmyślony konstrukt. | pl_PL |
dc.description.abstract | Aleksander Karol Groza (1807–1875) was one of the minor authors of the
so-called “Ukrainian school” in Polish poetry. Inspired by native folklore and exploring
the areas closest to his place of residence – in accordance with the recommendation
of his friend and mentor, Michał Grabowski – Groza created both suggestive and bloody
poetic novels with a strongly outlined figure of a Cossack (Starosta kaniowski, Hryć), and
dumy, poems filled with a picturesque landscape of pride steppes, often offering an original
“variation on” Ukrainian fairy tales. It was argued that “he assimilated the world of the
so-called belief in elemental spirits (...), on faith, that is, as we say today, on the common
people’s superstitions”. The poet’s best-known text is still the verse novel Starosta kaniowski.
The article analyses the work in terms of the image of Ukraine emerging from the text.
What was the Ukraine of Aleksander Groza like? Can his works prove that the Ukraine
of Polish poets is an artificial, false, made-up construct, or maybe, on the contrary, the poet tried to faithfully reflect all the richness of the customs of this land and its inhabitants,
among whom he grew up? | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Polono-Ruthenica;XXVI | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ukrainian school | pl_PL |
dc.subject | romanticism | pl_PL |
dc.subject | poetry | pl_PL |
dc.subject | Ukraine | pl_PL |
dc.subject | Cossack | pl_PL |
dc.title | Ukraina i stosunki polsko-ukraińskie w twórczości Aleksandra Grozy (1807–1875) na przykładzie Starosty Kaniowskiego | pl_PL |
dc.title.alternative | Ukraine And Polish-Ukrainian Relations In The Works of Aleksander Groza (1807–1875) Based on the Example of Starosta Kaniowski | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 39–52 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.references | Bracka Marija. 2012. Kozak i Lach w twórczości Aleksandra Karola Grozy. W: Szkoła ukraińska w romantyzmie polskim. Szkice polsko-ukraińskie. Red. Makowski S. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego: 443–468. | pl_PL |
dc.references | Grabowski Michał. 1840. Pisma Michała Grabowskiego. T. 1: Literatura i krytyka. Wilno: Wydawnictwo Teofila Glücksberga. | pl_PL |
dc.references | Grabowski Michał. 1843. Korespondencja literacka. T. 2. Wilno: Wydawnictwo Teofila Glücksberga. | pl_PL |
dc.references | Groza Aleksander Karol. 1836. Poezje Aleksandra Grozy. Wilno: Drukiem Józefa Zawadzkiego. | pl_PL |
dc.references | Klepaczko Agata. 2012. Dwugłos w sprawie ukrainomanii. W: Szkoła ukraińska w romantyzmie polskim. Szkice polsko-ukraińskie. Red. Makowski S. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego: 539–548. | pl_PL |
dc.references | Kraszewski Józef Ignacy. 1839. Choroby moralne XIX wieku. Ukrainomania. „Tygodnik Petersburski” nr 17: 97. | pl_PL |
dc.references | Lasecka-Zielak Janina. 1986. Dla współczesnych i potomnych: historia w polskiej powieści poetyckie. „Prace Polonistyczne” nr 42: 69–107. | pl_PL |
dc.references | Lasecka-Zielakowa Janina. 1990. Powieść poetycka w Polsce w okresie romantyzmu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl_PL |
dc.references | Mickiewicz Adam. 1927. Poezje. T. 2: Wiersze z lat 1825–1855. Pieśni – sonety – poezje patriotyczne, religijne i filozoficzne – wiersze okolicznościowe – bajki. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza. | pl_PL |
dc.references | Siemieński Lucjan. 1859. Kilka rysów z literatury i społeczeństwa od roku 1848–1858. T. 2. Warszawa: Gebethner i Spółka. | pl_PL |
dc.references | Sosnowska Danuta. 1991. Przesianie Wernyhory. O romantycznej fascynacji Ukrainą. „Przegląd Wschodni” z. 4: 737–754. | pl_PL |
dc.references | Szyjewski Andrzej. 2004. Religia Słowian. Kraków: Wydawnictwo WAM. | pl_PL |
dc.references | Wierciński Adam. 2014. Zdziwienia i sprzeciwy. W Ameryce o Kresach. „Pamiętnik Literacki” (Londyn), z. II: 75–77. | pl_PL |
dc.references | Zdziarski Stanisław. 1901. Pierwiastek ludowy w poezji polskiej XIX wieku. Studia porównawczo-literackie. Warszawa: Księgarnia E. Wende i Spółka. | pl_PL |
dc.references | Zych Paweł, Vargas Witold. 2012. Bestiariusz słowiański. Olszanica: Wydawnictwo Bosz. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | aleksandra.mikinka@filologia.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.31648/apr.6958 | |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |