Show simple item record

dc.contributor.authorMikinka, Aleksandra
dc.date.accessioned2021-12-15T14:48:55Z
dc.date.available2021-12-15T14:48:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn1427-549X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40060
dc.description.abstractAleksander Karol Groza (1807–1875) był jednym z pomniejszych twórców tzw. „szkoły ukraińskiej” w poezji polskiej. Inspirując się rodzimym folklorem i eksplorując najbliższe miejscu zamieszkania tereny – zgodnie z zaleceniem swojego przyjaciela i mistrza, Michała Grabowskiego – Groza stworzył zarówno sugestywne i krwawe powieści poetyckie z silnie zarysowaną postacią Kozaka (Starosta kaniowski, Hryć), jak i przepełnione malowniczym krajobrazem stepów dumy, będące często autorską „wariacją na temat” bajek ukraińskich. Mówiono, że „przyswoił sobie świat tak zwanej wiary w duchy żywiołowe (...), na wierze, czyli jak dziś mówimy, na zabobonie gminu oparte”. Najbardziej znanym tekstem poety pozostaje do dziś powieść poetycka Starosta kaniowski. W artykule analizuje się utwór pod kątem obrazu Ukrainy wyłaniającego się z tekstu, by odpowiedzieć na pytanie, jakie były Kresy Aleksandra Grozy oraz czy jego twórczość może być dowodem na to, że Ukraina polskich poetów to sztuczny, fałszywy, zmyślony konstrukt.pl_PL
dc.description.abstractAleksander Karol Groza (1807–1875) was one of the minor authors of the so-called “Ukrainian school” in Polish poetry. Inspired by native folklore and exploring the areas closest to his place of residence – in accordance with the recommendation of his friend and mentor, Michał Grabowski – Groza created both suggestive and bloody poetic novels with a strongly outlined figure of a Cossack (Starosta kaniowski, Hryć), and dumy, poems filled with a picturesque landscape of pride steppes, often offering an original “variation on” Ukrainian fairy tales. It was argued that “he assimilated the world of the so-called belief in elemental spirits (...), on faith, that is, as we say today, on the common people’s superstitions”. The poet’s best-known text is still the verse novel Starosta kaniowski. The article analyses the work in terms of the image of Ukraine emerging from the text. What was the Ukraine of Aleksander Groza like? Can his works prove that the Ukraine of Polish poets is an artificial, false, made-up construct, or maybe, on the contrary, the poet tried to faithfully reflect all the richness of the customs of this land and its inhabitants, among whom he grew up?pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztyniepl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Polono-Ruthenica;XXVI
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectUkrainian schoolpl_PL
dc.subjectromanticismpl_PL
dc.subjectpoetrypl_PL
dc.subjectUkrainepl_PL
dc.subjectCossackpl_PL
dc.titleUkraina i stosunki polsko-ukraińskie w twórczości Aleksandra Grozy (1807–1875) na przykładzie Starosty Kaniowskiegopl_PL
dc.title.alternativeUkraine And Polish-Ukrainian Relations In The Works of Aleksander Groza (1807–1875) Based on the Example of Starosta Kaniowskipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number39–52pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.referencesBracka Marija. 2012. Kozak i Lach w twórczości Aleksandra Karola Grozy. W: Szkoła ukraińska w romantyzmie polskim. Szkice polsko-ukraińskie. Red. Makowski S. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego: 443–468.pl_PL
dc.referencesGrabowski Michał. 1840. Pisma Michała Grabowskiego. T. 1: Literatura i krytyka. Wilno: Wydawnictwo Teofila Glücksberga.pl_PL
dc.referencesGrabowski Michał. 1843. Korespondencja literacka. T. 2. Wilno: Wydawnictwo Teofila Glücksberga.pl_PL
dc.referencesGroza Aleksander Karol. 1836. Poezje Aleksandra Grozy. Wilno: Drukiem Józefa Zawadzkiego.pl_PL
dc.referencesKlepaczko Agata. 2012. Dwugłos w sprawie ukrainomanii. W: Szkoła ukraińska w romantyzmie polskim. Szkice polsko-ukraińskie. Red. Makowski S. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego: 539–548.pl_PL
dc.referencesKraszewski Józef Ignacy. 1839. Choroby moralne XIX wieku. Ukrainomania. „Tygodnik Petersburski” nr 17: 97.pl_PL
dc.referencesLasecka-Zielak Janina. 1986. Dla współczesnych i potomnych: historia w polskiej powieści poetyckie. „Prace Polonistyczne” nr 42: 69–107.pl_PL
dc.referencesLasecka-Zielakowa Janina. 1990. Powieść poetycka w Polsce w okresie romantyzmu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesMickiewicz Adam. 1927. Poezje. T. 2: Wiersze z lat 1825–1855. Pieśni – sonety – poezje patriotyczne, religijne i filozoficzne – wiersze okolicznościowe – bajki. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza.pl_PL
dc.referencesSiemieński Lucjan. 1859. Kilka rysów z literatury i społeczeństwa od roku 1848–1858. T. 2. Warszawa: Gebethner i Spółka.pl_PL
dc.referencesSosnowska Danuta. 1991. Przesianie Wernyhory. O romantycznej fascynacji Ukrainą. „Przegląd Wschodni” z. 4: 737–754.pl_PL
dc.referencesSzyjewski Andrzej. 2004. Religia Słowian. Kraków: Wydawnictwo WAM.pl_PL
dc.referencesWierciński Adam. 2014. Zdziwienia i sprzeciwy. W Ameryce o Kresach. „Pamiętnik Literacki” (Londyn), z. II: 75–77.pl_PL
dc.referencesZdziarski Stanisław. 1901. Pierwiastek ludowy w poezji polskiej XIX wieku. Studia porównawczo-literackie. Warszawa: Księgarnia E. Wende i Spółka.pl_PL
dc.referencesZych Paweł, Vargas Witold. 2012. Bestiariusz słowiański. Olszanica: Wydawnictwo Bosz.pl_PL
dc.contributor.authorEmailaleksandra.mikinka@filologia.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.31648/apr.6958
dc.relation.volume2pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe