Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPiotrowska, Anna
dc.date.accessioned2021-11-10T12:19:20Z
dc.date.available2021-11-10T12:19:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPiotrowska, A. (2019), Konkurencyjność przedsiębiorstw – główne aspekty i uwarunkowania, „Przegląd Nauk Ekonomicznych”, Nr 32, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Łodzi, Łódź, s. 9–21.pl_PL
dc.identifier.issn2544-221X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39752
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest przegląd literatury przedmiotu dotyczącej zagadnienia konkurencyjności przedsiębiorstwa i usystematyzowanie teoretycznej wiedzy w tym temacie. Ponadto w artykule tym podjęto próbę pogrupowania czynników wewnętrznych i zewnętrznych, determinujących budowanie przewagi konkurencyjnej. Prezentacja teorii i poglądów w oparciu o interpretację literatury w przedmiocie konkurencyjności. W tym artykule podkreśla się potrzebę kształtowania unikatowych zasobów w przedsiębiorstwie, które pozwolą na zbudowanie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej danego podmiotu. Konieczne jest wskazanie czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które mają decydujący wpływ na konkurencyjność rynkową przedsiębiorstwa oraz eliminacja lub ograniczenie elementów negatywnie wpływających na konkurencyjność. Właściwa ich analiza pozwoli na dobór optymalnych rozwiązań dotyczących procesów organizacyjnych, technologicznych czy produkcyjnych, co umożliwi osiągnięcie lepszych wyników i wyprzedzenie rywali, a w efekcie zdobycie i utrzymanie określonej pozycji konkurencyjnejpl_PL
dc.description.abstractThe purpose of this article is to review the literature on the subject of enterprise competitiveness and to systematize theoretical knowledge in this topic. Moreover, this article attempts to group internal and external factors determining the building of competitive advantage. Presentation of theories and views based on the interpretation of literature in the subject of competitiveness. It is emphasized that the need to shape unique resources in the company will allow to build and maintain a competitive advantage of a given entity. It is necessary to indicate internal and external factors that have a decisive impact on the market competitiveness of the company and the elimination or reduction of elements negatively affecting competitiveness. Proper analysis of conditions will allow for the selection of optimal solutions for organizational, technological or production processes, which will allow to achieve better results and overtake rivals, and as a result to gain and maintain a specific competitive position.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherPolskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Łodzipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Nauk Ekonomicznych;32
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkonkurencyjnośćpl_PL
dc.subjectprzewaga konkurencyjnapl_PL
dc.subjectpozycja konkurencyjnapl_PL
dc.subjectczynniki/determinanty konkurencyjnościpl_PL
dc.subjectcompetitivenesspl_PL
dc.subjectcompetitive advantagepl_PL
dc.subjectcompetitive positionpl_PL
dc.subjectcompetitiveness factors/determinantspl_PL
dc.titleKonkurencyjność przedsiębiorstw – główne aspekty i uwarunkowaniapl_PL
dc.title.alternativeCompetitiveness of enterprises - main aspects and determinantspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number9–21pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Przedsiębiorczości i Polityki Przemysłowej, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.referencesAdamik A. I. (2015), Dynamizowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw [w:] Bełz G., Głuszek E. (red.) Zmiana warunkiem sukcesu. W poszukiwaniu źródeł trwałej konkurencyjności, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 400, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015.pl_PL
dc.referencesAdamkiewicz H.G. (1998), Konkurencyjność przedsiębiorstwa na tle procesów globalizacji konkurencji [w:] Współdziałanie strategiczne w gospodarce, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 786, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesAndrzejczak D., Mikina A., Rzeźnik B., Wajgner M. (2010), Podstawy działalności handlowej, WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBorowski J. (2015), Koncepcje teoretyczne konkurencyjności międzynarodowej, Optimum. Studia Ekonomiczne Nr 4 (76) 2015.pl_PL
dc.referencesBrodowska-Szewczuk J. (2009), Konkurencyjność przedsiębiorstw i źródła przewagi konkurencyjnej, Zeszyty Naukowe Nr 80 Seria: Administracja i Zarządzanie (7)2009.pl_PL
dc.referencesBrzóska J. (2013), Zasoby informacji w innowacyjnych modelach biznesu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr 104, Europejska przestrzeń komunikacji elektronicznej, T. 1.pl_PL
dc.referencesCzarnota A. (2009), Wpływ innowacji na konkurencyjność przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin.pl_PL
dc.referencesDwyer L., Ch. Kim Ch. (2002), Destination Competitiveness: Determinants and Indicators, „Current Issues in Tourism”, Vol. 6, No. 5. http://dx.doi.org/10.1080/13683500308667962pl_PL
dc.referencesEncyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/wiedza.html (dostęp: 25-02-2019)pl_PL
dc.referencesEuropean Investment Bank (2016), Restoring EU competitiveness, January 2016, http://www.eib.org/attachments/efs/restoring_eu_competitiveness_en.pdf (dostęp: 20-11-2018).pl_PL
dc.references. Flak O., Głód G. (2014), Koncepcja i przykład metody badania konkurencyjności przedsiębiorstw [w:] Kos B. (red.) Transformacja współczesnej gospodarki jako przedmiot badań ekonomicznych, Studia Ekonomiczne nr 187/14, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice.pl_PL
dc.referencesGorynia M. (2000), Luka konkurencyjna w przedsiębiorstwach a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, Gospodarka Narodowa, nr 10.pl_PL
dc.referencesHoopes D.G., Madsen T.L., Walker G. (2003), Guest Editors’ Introduction to the Special Issue: Why is There a Resource-Based View? Toward a Theory of Competitive Heterogeneity, “Strategic Management Journal, no. 24”.pl_PL
dc.referencesKall J., Sojkin B. (red.) (2006), Zarządzanie produktem - wyzwania przyszłości, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesKalukiewicz D. (2005), Innowacje – istotny czynnik konkurencyjności współczesnej firmy, „Zagadnienia techniczno-ekonomiczne”, Nr. 2-3.pl_PL
dc.referencesKozioł K. (2010), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa na poziomie makrootoczenia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ”, nr 17.pl_PL
dc.referencesKrawczyk M. (2012), Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle uwarunkowań ekologicznych, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie, Szczecin, nr 25.pl_PL
dc.referencesLubiński M. (1995), Konkurencyjność gospodarki. Pojęcia i sposoby mierzenia, [w:] Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski - uwarunkowania i perspektywy. „Raporty. Studia nad konkurencyjnością”, IRiSS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁobejko S. (2004), Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacją w przedsiębiorstwie, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOECD, https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=3163 (dostęp: 18-11-2018).pl_PL
dc.referencesOwen J. (2003), Zarządzanie. Czego nie uczą w szkołach biznesu, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorter M. (1990), The Competitive Advantage of Nations, Macmillan, London.pl_PL
dc.referencesPorter M.E. (1994), Strategia konkurencji metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorter M.E. (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorter M.E., Sachs J.D., Mcarthur J.W. (2001), Executive summary: competitiveness and stages of economic development, http://www.sdnbd.org/sdi/issues/economy/ExecSummcompetitiveness-ranking-2001.pdf (dostęp: 20-11-2018).pl_PL
dc.referencesSkawińska E. (2002), Reakcje na zmiany a konkurencyjność przedsiębiorstw [w:] Skawińska E. (red.), Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście, PWN, Warszawa-Poznań.pl_PL
dc.referencesStabryła A. (2000), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.pl_PL
dc.referencesStankiewicz M.J. (2000), Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, Gospodarka Narodowa, nr 7-8.pl_PL
dc.referencesSzymanik E. (2016), Konkurencyjność przedsiębiorstwa – główne aspekty, Zeszyty Naukowe, nr 5 (953), Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.pl_PL
dc.referencesŚwitalski W. (2005), Innowacje i konkurencyjność, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUrbanowicz-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H. (2004), Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWalczak W. (2010), Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, „E-mentor”, nr 5, SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWattanapruttipaisan T. (2002), SME Subcontracting as Bridgehead to Competitiveness: an Assessment of Supply-side Capabilities and Demand-side Requirements, „Asia-Pacific Development Journal”, Vol. 9, No 1.pl_PL
dc.referencesWiggins R., Ruefli T.W. (2002), Sustained competitive advantage: temporal dynamics and the incidence and persistence of superior economic performance, “Organization Science”, no. 13 (1).pl_PL
dc.referencesŻabiński Ł. (red.) (2002), Marketing: koncepcje, badania, zarządzanie, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesŻukrowska K. (2002), Konkurencyjność systemowa w procesie transformacji. Przykład Polski [w:] Bossak J., Bieńkowski W. (red.), Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji, vol. I, Instytut Gospodarki Światowej, Kolegium Gospodarki Światowej SGH, Warszawa.pl_PL
dc.disciplineekonomia i finansepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe