Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorProkopczyk, Beata
dc.contributor.editorKuran, Michał
dc.date.accessioned2021-11-08T17:43:17Z
dc.date.available2021-11-08T17:43:17Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationProkopczyk B., Umizgi staruszka — o sielance „Chloe i Likas” Franciszka Zabłockiego, [w:] Starość i młodość w literaturze i kulturze, Kuran M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 155-162, DOI: 10.18778/7969-662-8.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-662-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39739
dc.description.abstractThis article is about rococo realisation of the motif of old age in one of the idyll, written by Franciszek Zabłocki (1752–1821), which appeared in print in the volume “Zabawy Przyjemne i Pożyteczne” at the beginning of April 1775. The analysed work, en titled “Chloe and Likas”, is about an old man who makes advances to young and beautiful girl and he must compete with younger rival. This idyll is based on dialogue, in which main characters deliberate on relationships between love and age, rule of the human life and attributes of old age and youth. I will analyse the way of writing about old age and youth and perceiving this two stages in of life by the Enlightenment poet.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKuran M. (red.), Starość i młodość w literaturze i kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.relation.ispartofseriesAnalecta Literackie i Językowe;5
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectstarośćpl_PL
dc.subjectmłodośćpl_PL
dc.subjectzalotypl_PL
dc.subjectsielankapl_PL
dc.subjectrokokopl_PL
dc.subjectold agepl_PL
dc.subjectyouthpl_PL
dc.subjectcourtshippl_PL
dc.subjectidyllpl_PL
dc.subjectRococopl_PL
dc.titleUmizgi staruszka — o sielance „Chloe i Likas” Franciszka Zabłockiegopl_PL
dc.title.alternativeThe Old Man’s Advances — about Idyll “Chloe and Likas” Written by Franciszek Zabłockipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number155-162pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-953-7
dc.contributor.authorBiographicalnoteBeata Prokopczyk — doktorantka w Katedrze Edytorstwa Uniwersytetu Łódzkiego, sekretarz Koła Naukowego Edytorów UŁ, redaktor, korektor, autorka artykułów dotyczących twórczości Franciszka Dionizego Kniaźnina oraz Franciszka Zabłockiego (m.in. „Relacja między poetą a tekstem — o wierszach funeralnych Franciszka Dionizego Kniaźnina zawartych w zbiorze „Erotyki”; Komedie Franciszka Zabłockiego jako przykład szerzenia myśli oświeceniowej, podejmowania polemiki z sarmatyzmem oraz kształtowania nowego wzorca osobowego wśród Polaków; O życiu pasterzy w sielankach Franciszka Zabłockiego; Odmiany tekstu i problemy edycji wybranych sielanek Franciszka Dionizego Kniaźnina; Ten, który żył miłością — droga życia i twórczości Franciszka Dionizego Kniaźnina”). Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół edytorstwa naukowego oraz zagadnień związanych z analizą i interpretacją dzieł literackich końca XVIII wieku.pl_PL
dc.referencesZabłocki F., Ludzkość, „Zabawy Przyjemne i Pożyteczne” 1775, t. 11, cz. 2, s. 260–264.pl_PL
dc.referencesTenże, Wybór poezji, oprac. tekstów M. Szymor-Rólczak i B. Wolska, Łódź 2010, „Prace Katedry Edytorstwa Wydziału Filologicznego UŁ” t. IV.pl_PL
dc.referencesAleksandrowska E., „Zabawy Przyjemne i Pożyteczne” 1770–1777. Monografia bibliograficzna, wyd. 2 zmien. i popr., Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesDobak A., Sielanka, [w:] Słownik literatury polskiego Oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 2006, s. 574–580.pl_PL
dc.referencesGrzenia J., Kwitnąca Chloe, [online], dostęp: 2 stycznia 2013, dostępny <http://nasze-imiona.pl/2011/07/30/kwitnaca-chloe/>pl_PL
dc.referencesKopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesTenże, Słownik symboli, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesŁukaszewicz J., Dramaty Franciszka Zabłockiego jako przekłady i adaptacje, Wrocław 2006.pl_PL
dc.referencesNowa księga przysłów i wyrażeń przysłowiowych polskich, red. t. 1–3 J. Krzyżanowski, t. 4 St. Świrko, Warszawa 1969–1978.pl_PL
dc.referencesProkopczyk B., O życiu pasterzy w sielankach Franciszka Zabłockiego, [w:] Codzienność i niecodzienność oświeconych, cz. 1: Przyjemności, pasje i upodobania, red. B. Mazurkowa i inni, Katowice 2013 , s. 179–190.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego, red. W. Doroszewski, [online], dostęp: 27.09.2014, dostępny <http://sjp.pwn.pl/doroszewski/tatareczka;5506901.html>pl_PL
dc.referencesSzymor M., Realizacje paremiograficznych zainteresowań Franciszka Zabłockiego w jego utworach lirycznych, „Literaturoznawstwo. Historia — Teoria — Metodologia — Krytyka” 2009, nr 1(3).pl_PL
dc.referencesWolska B., Skarga porzuconej kobiety. „Pasterka” („Siedząc Halina nad brzegiem Wisły…”), [w:] Czytanie Kniaźnina, red. B. Mazurkowa i T. Chachulski, Warszawa 2010, s. 29–46.pl_PL
dc.referencesWolska B., Wprowadzenie do lektury, [w:] A. Naruszewicz, Sielanki, wstęp B. Wolska, oprac. Tekstów studenci filologii polskiej Wydziału Filologicznego UŁ, uczestnicy specjalizacji edytorskiej pod kierunkiem tejże i A. Petlak, Łódź 2007, s. 7–43.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-662-8.13
dc.disciplinefilozofiapl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe