Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZając, Ewelina
dc.contributor.editorJaros, Irena
dc.contributor.editorGliwa, Renata
dc.date.accessioned2021-10-28T06:53:47Z
dc.date.available2021-10-28T06:53:47Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationZając E., Badania kompetencji komunikacyjnej uczniów klas I–III z wykorzystaniem „Logopedycznego testu przesiewowego dla dzieci w wieku szkolnym” S. Grabiasa, Z.M. Kurkowskiego i T. Woźniaka, [w:] Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, Jaros I., Gliwa R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 143-153, DOI: 10.18778/8088-476-2.14pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-476-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39632
dc.description.abstractThe aim of this article is to study features of language at children starting to learn at school or being at the first educational stage. From the synthetical perspective there have been presented language features at six‑, seven‑, eight‑ and nine‑year old children understood as characteristic features of a child, in other words its language differs from the language of other children. The age of examined children is particularly interesting because the results of the test provide us with some knowledge both, when it comes to the language efficiency of children starting school as well as those who have already been students for some time and are on the verge of the programme leap. The research shows that the students dispose of the wide range of vocabulary but they are not always able to use it properly while building an utterance what can be connected with the so‑called school maturity. In the regard of sound analysis of an utterance, it is necessary to point out the knowledge of language competence consistent with operative phonetic language norm, however there often appears simplifying of the consonantal groups, distortion of numerous words as well as replacing the most difficult sounds with the easier ones.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJaros I., Gliwa R. (red.), Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkompetencja komunikacyjnapl_PL
dc.subjectdyslaliapl_PL
dc.subjectrozwój mowy dzieckapl_PL
dc.subjectcommunicational abilitypl_PL
dc.subjectdyslaliapl_PL
dc.subjectspeech development at childrenpl_PL
dc.titleBadania kompetencji komunikacyjnej uczniów klas I–III z wykorzystaniem „Logopedycznego testu przesiewowego dla dzieci w wieku szkolnym” S. Grabiasa, Z.M. Kurkowskiego i T. Woźniakapl_PL
dc.title.alternativeA study of communicative competence in students of classes I‑III using “Speech therapy screening test for school children” by S. Grabias, Z.M. Kurkowski and T. Wozniakpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number143-153pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dialektologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-477-9
dc.referencesBieńkowska Katarzyna, 2012, Jak dzieci uczą się mówić, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBorawska Katarzyna, 2002, Rozwijanie umiejętności narracyjnych dziecka w edukacji wczesnoszkolnej, w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 237–250.pl_PL
dc.referencesBorowiec Helena, 2001, Sprawność semantyczna dzieci w wieku przedszkolnym, w: Stanisław Grabias (red.), Zaburzenia mowy. Mowa, teoria, praktyka, Lublin, s. 151–158.pl_PL
dc.referencesFilipiak Ewa, 2002a, Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesFilipiak Ewa, 2002b, Metody i techniki stymulowania aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 191–206.pl_PL
dc.referencesGrabias Stanisław, 2001, Perspektywy opisu zaburzeń mowy, w: tenże (red.), Zaburzenia mowy. Mowa, teoria, praktyka, Lublin, s. 11–43.pl_PL
dc.referencesGrabias Stanisław, Kurkowski Zdzisław M., Woźniak Tomasz, 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, Lublin.pl_PL
dc.referencesJakubowicz‑Bryx Anna, 2002, Słownictwo wypowiedzi pisemnych uczniów klas początkowych (z badań nad opowiadaniem i opisem), w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 73–84.pl_PL
dc.referencesLipowska Małgorzata, 2001, Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków.pl_PL
dc.referencesMielech Alina, 1996, Doskonalenie języka mówionego uczniów w okresie wczesnoszkolnym, Białystok.pl_PL
dc.referencesMystkowska Halina, 1970, Właściwości mowy dziecka sześcio‑ i siedmioletniego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRostańska Eugenia, 2002, Determinanty kształcenia językowego w klasach początkowych, w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 51–56.pl_PL
dc.referencesRozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2014, poz. 803).pl_PL
dc.referencesShugar Grace, Smoczyńska Magdalena (red.), 1980, Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór prac, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSkorek Ewa Małgorzata, 2001, Oblicza wad wymowy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStawinoga Renata, 2002, Twórcze przyswajanie i używanie języka przez dziecko, w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 163–170.pl_PL
dc.referencesWalencik‑Topiłko Anna, 2002, Stymulacja sprawności językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym, w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 173–179.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-476-2.14
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe