dc.contributor.author | Zając, Ewelina | |
dc.contributor.editor | Jaros, Irena | |
dc.contributor.editor | Gliwa, Renata | |
dc.date.accessioned | 2021-10-28T06:53:47Z | |
dc.date.available | 2021-10-28T06:53:47Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Zając E., Badania kompetencji komunikacyjnej uczniów klas I–III z wykorzystaniem „Logopedycznego testu przesiewowego dla dzieci w wieku szkolnym” S. Grabiasa, Z.M. Kurkowskiego i T. Woźniaka, [w:] Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, Jaros I., Gliwa R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 143-153, DOI: 10.18778/8088-476-2.14 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-476-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39632 | |
dc.description.abstract | The aim of this article is to study features of language at children starting to learn at school or being at the first educational stage. From the synthetical perspective there have been presented language features at six‑, seven‑, eight‑ and nine‑year old children understood as characteristic features of a child, in other words its language differs from the language of other children. The age of examined children is particularly interesting because the results of the test provide us with some knowledge both, when it comes to the language efficiency of children starting school as well as those who have already been students for some time and are on the verge of the programme leap. The research shows that the students dispose of the wide range of vocabulary but they are not always able to use it properly while building an utterance what can be connected with the so‑called school maturity. In the regard of sound analysis of an utterance, it is necessary to point out the knowledge of language competence consistent with operative phonetic language norm, however there often appears simplifying of the consonantal groups, distortion of numerous words as well as replacing the most difficult sounds with the easier ones. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Jaros I., Gliwa R. (red.), Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | kompetencja komunikacyjna | pl_PL |
dc.subject | dyslalia | pl_PL |
dc.subject | rozwój mowy dziecka | pl_PL |
dc.subject | communicational ability | pl_PL |
dc.subject | dyslalia | pl_PL |
dc.subject | speech development at children | pl_PL |
dc.title | Badania kompetencji komunikacyjnej uczniów klas I–III z wykorzystaniem „Logopedycznego testu przesiewowego dla dzieci w wieku szkolnym” S. Grabiasa, Z.M. Kurkowskiego i T. Woźniaka | pl_PL |
dc.title.alternative | A study of communicative competence in students of classes I‑III using “Speech therapy screening test for school children” by S. Grabias, Z.M. Kurkowski and T. Wozniak | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 143-153 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dialektologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-477-9 | |
dc.references | Bieńkowska Katarzyna, 2012, Jak dzieci uczą się mówić, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Borawska Katarzyna, 2002, Rozwijanie umiejętności narracyjnych dziecka w edukacji wczesnoszkolnej, w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 237–250. | pl_PL |
dc.references | Borowiec Helena, 2001, Sprawność semantyczna dzieci w wieku przedszkolnym, w: Stanisław Grabias (red.), Zaburzenia mowy. Mowa, teoria, praktyka, Lublin, s. 151–158. | pl_PL |
dc.references | Filipiak Ewa, 2002a, Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Filipiak Ewa, 2002b, Metody i techniki stymulowania aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 191–206. | pl_PL |
dc.references | Grabias Stanisław, 2001, Perspektywy opisu zaburzeń mowy, w: tenże (red.), Zaburzenia mowy. Mowa, teoria, praktyka, Lublin, s. 11–43. | pl_PL |
dc.references | Grabias Stanisław, Kurkowski Zdzisław M., Woźniak Tomasz, 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Jakubowicz‑Bryx Anna, 2002, Słownictwo wypowiedzi pisemnych uczniów klas początkowych (z badań nad opowiadaniem i opisem), w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 73–84. | pl_PL |
dc.references | Lipowska Małgorzata, 2001, Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Mielech Alina, 1996, Doskonalenie języka mówionego uczniów w okresie wczesnoszkolnym, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Mystkowska Halina, 1970, Właściwości mowy dziecka sześcio‑ i siedmioletniego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rostańska Eugenia, 2002, Determinanty kształcenia językowego w klasach początkowych, w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 51–56. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2014, poz. 803). | pl_PL |
dc.references | Shugar Grace, Smoczyńska Magdalena (red.), 1980, Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór prac, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Skorek Ewa Małgorzata, 2001, Oblicza wad wymowy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Stawinoga Renata, 2002, Twórcze przyswajanie i używanie języka przez dziecko, w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 163–170. | pl_PL |
dc.references | Walencik‑Topiłko Anna, 2002, Stymulacja sprawności językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym, w: Maria Teresa Michalewska, Mirosław Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie, t. 1: Kształcenie języka ojczystego dziecka, Kraków, s. 173–179. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-476-2.14 | |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |