dc.contributor.author | Ejsmunt‑Wieczorek, Izabela | |
dc.contributor.editor | Jaros, Irena | |
dc.contributor.editor | Gliwa, Renata | |
dc.date.accessioned | 2021-10-28T06:31:14Z | |
dc.date.available | 2021-10-28T06:31:14Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Ejsmunt‑Wieczorek I., Verb wordbuilding in child’s speech development process, [in:] Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, Jaros I., Gliwa R. (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, p. 47-55, DOI: 10.18778/8088-476-2.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-476-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39628 | |
dc.description | Przedstawione w artykule zagadnienie koresponduje tematycznie z dotychczas publikowanymi pracami, podejmującymi problem rozwoju systemu słowotwórczego u dzieci w ontogenezie mowy. Badania nad zjawiskami słowotwórczymi w mowie dziecka, szczególnie w odniesieniu do czasownika, są wciąż jeszcze konsekwentnie pomijane i zajmują nieproporcjonalnie mniej miejsca w porównaniu do innych podsystemów języka: fonologicznego, fleksyjnego czy składniowego. Jeśli podejmowane są próby charakterystyki zjawisk słowotwórczych, zwykle ograniczają się one do rzeczowników i przymiotników, a do opisu czasownika podchodzi się z reguły na zasadzie pewnych statystyk procentowych lub opisuje się tzw. akwizycję wyrazów z określonych kręgów tematycznych. Tymczasem to właśnie za pomocą środków słowotwórczych nazywamy otaczający nas świat, wyrażamy swoiste, szczegółowe sensy znaczeniowe i doprecyzowujemy nasze wypowiedzi. Głównym założeniem artykułu jest uzupełnienie istniejących prac z zakresu przyswajania systemu słowotwórczego przez dzieci w ontogenezie mowy o słowotwórstwo werbalne, a przede wszystkim ukazanie mechanizmów tworzenia czasownikowych derywatów paradygmatycznych (niedokonanych, iteratywnych oraz perfektywnych), którym dotychczas poświęcono niewiele uwagi. Pozyskany materiał językowy, pochodzący od dzieci 3,5‑letnich, rozwijających się zgodnie z normą umysłową, stał się podstawą do zaobserwowania takich zjawisk językowych w zakresie werbalnego słowotwórstwa paradygmatycznego, jak: zastępowanie ogólnopolskiego wykładnika sufiksalnego innym, np.: lecić, siedzić, uprzyć (lecieć, siedzieć, uprać), dodawanie przyrostka do form bezsufiksalnych np.: obtnąć, pojdnąć, umiejnąć (obciąć, pójść, umieć), usuwanie formantu, np.: uklęc, wybuć (uklęknąć, wybuchnąć) oraz całkowita modyfikacja zarówno tematu słowotwórczego, jak i sufiksu, np.: poszuć, zbiąć (pójść, zebrać). | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Jaros I., Gliwa R. (red.), Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | child’s speech | pl_PL |
dc.subject | wordbuilding | pl_PL |
dc.subject | verb | pl_PL |
dc.subject | dialect | pl_PL |
dc.subject | mowa dziecka | pl_PL |
dc.subject | słowotwórstwo | pl_PL |
dc.subject | czasownik | pl_PL |
dc.subject | gwara | pl_PL |
dc.title | Verb wordbuilding in child’s speech development process | pl_PL |
dc.title.alternative | Słowotwórstwo czasownika w rozwoju mowy dziecka | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 47-55 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dialektologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-477-9 | |
dc.references | Aitchisson Jean, 1991, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Chmura‑Klekotowa Maria, 1971, Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci, „Prace Filologiczne”, XXI, p. 99–235. | pl_PL |
dc.references | Clark Eve Vivienne, 1980, Lexical innovations: How children learn to create new words, “Papers and Reports on Child Language Development”, 18, p. 1–20. | pl_PL |
dc.references | Clark Eve Vivienne, 1993, The lexicon in acquisition, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Dejna Karol, 1981, Atlas polskich innowacji dialektalnych, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Ejsmunt‑Wieczorek Izabela, 2011, Derywaty czasownikowe w gwarach południowomazowieckich na tle odpowiedników innogwarowych, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Górnowicz Hubert, 1973–1974, Dialekt malborski, t. 2, z. 1, 2, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Grabias Stanisław, Kurkowski Marek (eds.), 2014, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Grzegorczykowa Renata, Laskowski Roman, Wróbel Henryk (eds.), 1998, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Janowska Aleksandra, 2007, O swoistości derywacji na tle innych sposobów nominacji, in: Aleksandra Achtelik, Jolanta Tambor (eds.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, Katowice, p. 28–34. | pl_PL |
dc.references | Jaros Irena, 2016, „Trzi krziwe krziże” – cecha wymowy, błąd wymowy czy wada wymowy?, in: Danuta Pluta-Wojciechowska, Barbara Sambor (eds.) Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej, seria: Logopedia XXI wieku, Gdańsk [in print]. | pl_PL |
dc.references | Kaczmarek Leon, 1953, Kształtowanie się mowy dziecka, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Kurcz Ida, 2000, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Łuczyński Edward, 2002, Fleksja języka polskiego z punktu widzenia ontogenezy mowy, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językowego”, LVIII, p. 157–165. | pl_PL |
dc.references | Łuczyński Edward, 2004, Kategoria przypadka w ontogenezie języka polskiego, czyli o wchodzeniu dziecka w rzeczywistość gramatyczną, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Marciniak‑Firadza Renata, 2014, Diagnoza idiolektu pacjenta, czyli dlaczego logopedzie jest potrzebna wiedza o regionalnym zróżnicowaniu polszczyzny, in: Agnieszka Hamerlińska‑Latecka, Małgorzata Karwowska (eds.), Interdyscyplinarność w logopedii, Gliwice. | pl_PL |
dc.references | Muzyka‑Furtak Ewa, 2010, Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Porayski‑Pomsta Józef, 2009, Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka, „Logopeda”, 1 (7), Warszawa, p. 7–31. | pl_PL |
dc.references | Przetacznikowa Maria, 1968a, Rozwój i funkcje przymiotników w mowie dzieci do lat sześciu, in: Stefan Szuman (ed.), O rozwoju języka i myślenia dziecka, Warszawa, p. 97–147. | pl_PL |
dc.references | Przetacznikowa Maria, 1968b, Rozwój struktury i funkcji zdań w mowie dziecka, in: Stefan Szuman (ed.), O rozwoju języka i myślenia dziecka, Warszawa, s. 383–629. | pl_PL |
dc.references | Smoczyńska Magdalena, 1980, Badania nad rozwojem języka dziecka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Smoczyńska Magdalena, 1997, Przyswajanie systemu gramatycznego przez dziecko, in: Halina Mierzejewska, Maria Przybysz‑Piwkowa (eds.), Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej, Warszawa, p. 41–53. | pl_PL |
dc.references | Smoczyński Paweł, 1955, Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego, Łódź–Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Szuman Stefan (ed.), 1968, O rozwoju języka i myślenia dziecka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wyderka Bogusław (ed.), 2000–2012, Słownik gwar śląskich, Opole. | pl_PL |
dc.references | Zarębina Maria, 1965, Kształtowanie się systemu językowego dziecka, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Zarębina Maria, 1994, Rozwój semantyczny języka dziecka. Dyskusja nad teorią Chomskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Zgółkowa Halina, 1987, Ilościowa charakterystyka słownictwa współczesnej polszczyzny, Poznań. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-476-2.05 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | nauki medyczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |