dc.contributor.author | Kamińska-Jatczak, Izabela | |
dc.contributor.editor | Kafar, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2021-09-29T15:13:35Z | |
dc.date.available | 2021-09-29T15:13:35Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Kamińska I., O (nie)udanej próbie odnalezienia się w roli praktykującego badacza. Refleksje z pola praktyki, [w:] Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 256-269, DOI: 10.18778/8088-222-5.12 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-222-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39242 | |
dc.description.abstract | This is a self-reflexive text that relates to the considerations on the difficulties/paradoxes that I faced when I started the process of self-analysis in the action research stream. The aim of the action research was studying myself as family assistant in the daily practice environment. It was a biographical period in my research life in which I found myself in the dual role of the practitioner, and also a practicing researcher. The article presents the difficulties in the research process, which made it impossible for me to realize myself as researcher practitioner. I built my considerations on the basis of a conception of a man capable of action (homme capable) coined by Paul Ricoeur. It relates to the work area on the identity, which proved to be crucial in the process of self-analysis. The text discusses the epistemological position of a participating researcher. In my view, the epistemological position of the researcher is dependent on the adopted research-action concept. The concept of research “in” the action or investigation “by” action designs different epistemological planes of researcher’s participation in the studied reality. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kafar M. (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | Perspektywy Biograficzne;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | autorefleksja | pl_PL |
dc.subject | badanie w działaniu | pl_PL |
dc.subject | badanie przez działanie | pl_PL |
dc.subject | praca nad tożsamością | pl_PL |
dc.title | O (nie)udanej próbie odnalezienia się w roli praktykującego badacza. Refleksje z pola praktyki | pl_PL |
dc.title.alternative | On an (un)Successful Attempt to Find Oneself as a Researcher-Practitioner — Reflections from the Field of Practice | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 256-269 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Pedagogiki Społecznej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-223-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Pedagog społeczny, asystent w Katedrze Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół problematyki stawania się profesjonalistą w przestrzeni pracy socjalnej, tożsamości profesjonalnej, pracy z rodziną problemową, szczególnie asystentury rodzinnej, społecznego wymiaru choroby psychicznej. Jest zwolenniczką prowadzenia badań w duchu interpretatywnym, ze szczególnym uwzględnieniem metody wywiadu narracyjnego wg Fritza Schützego, teorii ugruntowanej wg Kathy Charmaz oraz badań autoetnograficznych. | pl_PL |
dc.references | Akurat, 2001, Droga długa jest, album Pomarańcza, Scena FM, Universal Music, Polska. | pl_PL |
dc.references | Cioran E., 2003, Święci i łzy, przeł. I. Kania, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ellis C., 2011, Mknący pociąg, czyli zmienne koleje kariery. Życie akademickie pod wysokim napięciem, przeł. M. Kafar, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Łódź, s. 67–84. | pl_PL |
dc.references | Hastrup K., 1998, Poza antropologią. Antropolog jako przedmiot przedstawienia dramatycznego, przeł. G. Godlewski, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 2, s. 20–28. | pl_PL |
dc.references | Holman Jones S., 2009, Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste, przeł. Maja Brzozowska-Brywczyńska, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, red. nauk. wyd. pol. K. Podemski, Warszawa, s. 175–218. | pl_PL |
dc.references | Granosik M., 2002, Kształcenie ― Tożsamość ― Działanie. O biograficznym wymiarze pracy socjalnej, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Badanie ― Działanie ― Kształcenie. Czyli o przydatności dyscyplin społecznych dla doskonalenia praktyki profesji społecznych w dziedzinie oświaty, kultury i pracy socjalnej, Łódź, s. 21–33. | pl_PL |
dc.references | Granosik M., 2006, Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Kacperczyk A., 2005, Zastosowanie koncepcji społecznych światów w badaniach empirycznych, [w:] E. Hałas, K. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, Warszawa, s. 167–189. | pl_PL |
dc.references | Kafar M., 2011a, Wprowadzenie, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Łódź, s. 7–11. | pl_PL |
dc.references | Kafar M., 2011b, Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Łódź, s. 37–66. | pl_PL |
dc.references | Kostrzyńska M., 2011, Historia każdego rozbitka jest zawsze moją historią. O współistnieniu biografii badanego i badacza [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Łódź, s. 165–186. | pl_PL |
dc.references | Kowalska M., 2003, Dialektyka bycia sobą (Ricoeura filozofia podmiotu), [w:] A. Grzegorczyk, M. Loby, R. Koschany (red.), Horyzonty interpretacji. Wokół myśli Paula Ricoeura, Poznań, s. 113–145. | pl_PL |
dc.references | Krzyszkowski J., 2005, Między Państwem Opiekuńczym a Opiekuńczym Społeczeństwem. Determinanty funkcjonowania środowiskowej pomocy społecznej na poziomie lokalnym, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Kwiecińska-Zdrenka M., 2000, Badacz w działaniu ― opisywać czy zrozumieć, czy też zmieniać zastaną rzeczywistość?, Acta Universitatis Nicolai Copernici, „Socjologia Wychowania”, z. 339, s. 63–78. | pl_PL |
dc.references | Marciniak Ł.T., 2008, Stawanie się nauczycielem akademickim. Analiza symboliczno-interakcjonistyczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 2, (tekst dostępny pod adresem http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume7/PSJ_monografie_3.pdf data dostępu: 09.05.2012). | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E., 2006, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. Wykład, t. 1, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E., 2008, W nawiązaniu do kategorii dwoistości ― analiza z punktu widzenia społeczno-pedagogicznego, [w:] Z. Kwieciński, M. Jaworska-Witkowska (red.), Ku integralności edukacji i humanistyki. Księga Jubileuszowa dla Lecha Witkowskiego, Toruń, s. 361–380. | pl_PL |
dc.references | Radlińska H., 1935, Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur P., 2003, O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur P., 2004 Parcours de la reconnaissance ― trois ètudes. Les essais, Paris. | pl_PL |
dc.references | Sikora S., 1995, Rosencrantz i Guildenstern nie żyją, czyli jak być. Shakespeare, antropologia i Toma Stopparda gra w teatr, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 2, s. 24–29. | pl_PL |
dc.references | Simons M., Masschelein J., Quaghebeur K., 2005, The ethos of critical research and the idea of coming research community, „Educational Philosophy and Theory”, t. 37, nr 6, s. 817–832. | pl_PL |
dc.references | Smolińska-Theiss B., 1990, Badanie przez działanie w pedagogice społecznej, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1, s. 213–222. | pl_PL |
dc.references | Theiss W., 1994/95, Heleny Radlińskiej koncepcja badania i działania, [w:] I. Lepalczyk, B. Wasilewska (red.), Helena Radlińska. Człowiek i wychowawca, Warszawa, s. 17–32. | pl_PL |
dc.references | Witkowski L., 2010, Praca socjalna i profesjonalizm pedagogiczny, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Wyka A., 1993, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Żukiewicz A., 2011, Koncepcja Action Research i jej zastosowanie w procesach poznawania i przetwarzania rzeczywistości życia ludzkiego. Rozważania z perspektywy pedagogiki społecznej, „Pedagogika Społeczna”, nr 2, s. 35–59. | pl_PL |
dc.references | Zeni J., 1998, A guide to ethical issues and action research, „Education Action Research”, t. 6, nr 1, s. 9–19. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | iza.kaminska8@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-222-5.12 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |