Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorUrbaniak-Zając, Danuta
dc.contributor.editorKafar, Marcin
dc.date.accessioned2021-09-29T12:30:16Z
dc.date.available2021-09-29T12:30:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationUrbaniak-Zając D., Refleksja. Metodologiczno-biograficzna, [w:] Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 49-61, DOI: 10.18778/8088-222-5.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-222-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39232
dc.description.abstractBased on her own biographical experience, the author presents the process of thoughtless accepting by a young scientist a certain “thought collective” (theoretical category introduced by Ludwik Fleck) that dominates in the practised discipline, namely pedagogy. A chosen object of that style of thinking is the way of conducting empirical research. The young researcher did not behold its limitations although they have been pointed out by a representative of another discipline (a psychologist). Beholding these limitations and the convention of all kind of research models has become possible only as a result of group studies on methodology of social research.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKafar M. (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpedagogika społecznapl_PL
dc.subjectbadania empirycznepl_PL
dc.subjectniejednorodność stylu myślowegopl_PL
dc.subjectmodel pozytywistycznypl_PL
dc.subjectstudium indywidualnego przypadkupl_PL
dc.subjectAleksander Kamińskipl_PL
dc.titleRefleksja metodologiczno-biograficznapl_PL
dc.title.alternativeMethodological-Biographical Reflectionpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number49-61pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnych, Zakład Metod Badań Jakościowychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-223-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr hab., prof. Uniwersytetu Łódzkiego. Pracownik Katedry Badań Edukacyjnych Wydziału Nauk o Wychowaniu. Kieruje Zakładem Metod Badań Jakościowych. Główne zainteresowania badawcze: metodologia badań empirycznych, teoria pedagogiki społecznej, profesjonalizacja działań zawodowych pedagogów. Wybrane publikacje: Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki (Łódź 2003, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego); Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa 2013, PWN (wspólnie z E. Kos); red. wspólnie z J. Piekarskim, Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany. Perspektywy teoretyczne i doświadczenia absolwentów, Impuls 2015.pl_PL
dc.referencesBohnsack R., 2004, Metoda dokumentarna ― od koniunktywnego zrozumienia do socjogenetycznej interpretacji, [w:] S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia, Wrocław, s. 17–35.pl_PL
dc.referencesDenzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), 2009, Metody badań jakościowych, t. 2, red. nauk. wyd. pol. K. Podemski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGlinka H.J., 2003, Narrative interview. Eine einführung für sozialpädagogen, Weinheim.pl_PL
dc.referencesGiza-Poleszczuk A., 1990, Teoretyczna krytyka badan empirycznych, [w:] A. Giza-Poleszczuk, E. Mokrzycki (red.), Teoria i praktyka socjologii empirycznej, Warszawa, s. 33–55.pl_PL
dc.referencesKamiński A., 1974, Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Wrocław, s. 49–80.pl_PL
dc.referencesKuhn T., 2001, Struktura rewolucji naukowych, przeł. H. Ostromęcka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLepalczyk I., Marynowicz-Hetka E. (red.), 1989, Rodzina z problemem alkoholowym: pomoc, profilaktyka, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLepalczyk I., Badura J. (red.), 1987, Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁobocki M., 2005, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków.pl_PL
dc.referencesOevermann U., 1993, Die objektive hermeneutik als unverzichtbare methodologische grundlage für die analyse von subjektivität, [w:] T. Jung, S. Müller-Doohm (red.), Jenseits der utopie, Frankfurt a.M., s. 106–189.pl_PL
dc.referencesPilch T., 1974, Organizacja procesu badawczego w pedagogicznych badaniach środowiskowych, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Wrocław, s. 97–132.pl_PL
dc.referencesSady W., 2000, Fleck. O społecznej naturze poznania, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., 2003, Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Łódź.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., 2009, O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych, „Teraźniejszość ― Człowiek ― Edukacja”, nr 1(45), s. 7–28.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., Kos E., 2013, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWroczyński R., 1974, O niektórych właściwościach badań pedagogicznych, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Wrocław, s. 11–30.pl_PL
dc.referencesZaborowski Z., 1973, Wstęp do metodologii badań pedagogicznych, Wrocław.pl_PL
dc.contributor.authorEmailurbaniak@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-222-5.03
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe