dc.contributor.author | Urbaniak-Zając, Danuta | |
dc.contributor.editor | Kafar, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2021-09-29T12:30:16Z | |
dc.date.available | 2021-09-29T12:30:16Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Urbaniak-Zając D., Refleksja. Metodologiczno-biograficzna, [w:] Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 49-61, DOI: 10.18778/8088-222-5.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-222-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39232 | |
dc.description.abstract | Based on her own biographical experience, the author presents the process of thoughtless accepting by a young scientist a certain “thought collective” (theoretical category introduced by Ludwik Fleck) that dominates in the practised discipline, namely pedagogy. A chosen object of that style of thinking is the way of conducting empirical research. The young researcher did not behold its limitations although they have been pointed out by a representative of another discipline (a psychologist). Beholding these limitations and the convention of all kind of research models has become possible only as a result of group studies on methodology of social research. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kafar M. (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | pedagogika społeczna | pl_PL |
dc.subject | badania empiryczne | pl_PL |
dc.subject | niejednorodność stylu myślowego | pl_PL |
dc.subject | model pozytywistyczny | pl_PL |
dc.subject | studium indywidualnego przypadku | pl_PL |
dc.subject | Aleksander Kamiński | pl_PL |
dc.title | Refleksja metodologiczno-biograficzna | pl_PL |
dc.title.alternative | Methodological-Biographical Reflection | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 49-61 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnych, Zakład Metod Badań Jakościowych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-223-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dr hab., prof. Uniwersytetu Łódzkiego. Pracownik Katedry Badań Edukacyjnych Wydziału Nauk o Wychowaniu. Kieruje Zakładem Metod Badań Jakościowych. Główne zainteresowania badawcze: metodologia badań empirycznych, teoria pedagogiki społecznej, profesjonalizacja działań zawodowych pedagogów. Wybrane publikacje: Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki (Łódź 2003, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego); Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa 2013, PWN (wspólnie z E. Kos); red. wspólnie z J. Piekarskim, Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany. Perspektywy teoretyczne i doświadczenia absolwentów, Impuls 2015. | pl_PL |
dc.references | Bohnsack R., 2004, Metoda dokumentarna ― od koniunktywnego zrozumienia do socjogenetycznej interpretacji, [w:] S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia, Wrocław, s. 17–35. | pl_PL |
dc.references | Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), 2009, Metody badań jakościowych, t. 2, red. nauk. wyd. pol. K. Podemski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Glinka H.J., 2003, Narrative interview. Eine einführung für sozialpädagogen, Weinheim. | pl_PL |
dc.references | Giza-Poleszczuk A., 1990, Teoretyczna krytyka badan empirycznych, [w:] A. Giza-Poleszczuk, E. Mokrzycki (red.), Teoria i praktyka socjologii empirycznej, Warszawa, s. 33–55. | pl_PL |
dc.references | Kamiński A., 1974, Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Wrocław, s. 49–80. | pl_PL |
dc.references | Kuhn T., 2001, Struktura rewolucji naukowych, przeł. H. Ostromęcka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lepalczyk I., Marynowicz-Hetka E. (red.), 1989, Rodzina z problemem alkoholowym: pomoc, profilaktyka, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Lepalczyk I., Badura J. (red.), 1987, Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Łobocki M., 2005, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Oevermann U., 1993, Die objektive hermeneutik als unverzichtbare methodologische grundlage für die analyse von subjektivität, [w:] T. Jung, S. Müller-Doohm (red.), Jenseits der utopie, Frankfurt a.M., s. 106–189. | pl_PL |
dc.references | Pilch T., 1974, Organizacja procesu badawczego w pedagogicznych badaniach środowiskowych, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Wrocław, s. 97–132. | pl_PL |
dc.references | Sady W., 2000, Fleck. O społecznej naturze poznania, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., 2003, Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., 2009, O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych, „Teraźniejszość ― Człowiek ― Edukacja”, nr 1(45), s. 7–28. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., Kos E., 2013, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wroczyński R., 1974, O niektórych właściwościach badań pedagogicznych, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Wrocław, s. 11–30. | pl_PL |
dc.references | Zaborowski Z., 1973, Wstęp do metodologii badań pedagogicznych, Wrocław. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | urbaniak@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-222-5.03 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |