dc.contributor.author | Kurek, Artur | |
dc.contributor.editor | Makowska-Iskierka, Marzena | |
dc.contributor.editor | Wojciechowska, Jolanta | |
dc.date.accessioned | 2021-08-24T07:36:13Z | |
dc.date.available | 2021-08-24T07:36:13Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Kurek A., Możliwości wykorzystania metod andragogiki w krajoznawstwie turystycznym, [w:] Warsztaty z Geografii Turyzmu, Tom 11, Krajoznawstwo a turystyka, Makowska-Iskierka M., Wojciechowska J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 147-161, DOI: 10.18778/8220-576-3.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-576-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38815 | |
dc.description.abstract | Coraz więcej osób starszych bierze udział w turystyce poznawczej, co sprawia, że organizatorzy takich wyjazdów muszą dostosować sposób prezentacji walorów turystycznych do tej grupy odbiorców. Celem artykułu jest przeniesienie doświadczeń związanych z kształceniem dorosłych na grunt krajoznawstwa turystycznego. Całość została podzielona na cztery części, w których zgodnie z zasadą od ogółu do szczegółu, zajęto się andragogiką i jej metodami, modelem właściwego zachowania przewodnika w pracy z osobami dorosłymi oraz selekcją metod właściwych dla dorosłych turystów. Artykuł kończy podsumowanie, w którym jednoznacznie wskazuje się na potrzebę wykorzystania andragogiki w krajoznawstwie. | pl_PL |
dc.description.abstract | An increasing percentage of older people participating in cognitive tourism forces the organizers of such trips to adapt their way of presenting what is of tourist value. The article is an attempt to transfer experience related to adult education to the field of tourism. It is divided into four parts: the first describes andragogy and its methods, the next focuses on the model of behavior for a guide while working with adults, followed by one describing the selection methods appropriate for this group of tourists. The article ends with an epilogue that clearly indicates the need to use andragogy in preparing sightseeing. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Makowska-Iskierka M., Wojciechowska J. (red.), Warsztaty z Geografii Turyzmu, Tom 11, Krajoznawstwo a turystyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | krajoznawstwo | pl_PL |
dc.subject | andragogika | pl_PL |
dc.subject | turystyka | pl_PL |
dc.subject | sightseeing | pl_PL |
dc.subject | andragogy | pl_PL |
dc.subject | tourism | pl_PL |
dc.title | Możliwości wykorzystania metod andragogiki w krajoznawstwie turystycznym | pl_PL |
dc.title.alternative | Opportunities for using the methods of andragogy in sightseeing | |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021 | pl_PL |
dc.page.number | 147-161 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | AWF Kraków | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-577-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Kurek Artur – dr, Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie. Zainteresowania: historia turystyki i rekreacji, metodyka turystyki poznawczej; dyscyplina: nauki o komunikacji społecznej i mediach. | pl_PL |
dc.references | Gołembski, G. (red.) (2003). Vademecum pilota grup turystycznych. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. | pl_PL |
dc.references | Kaczor, E. (2001). Metodyka organizowania, programowania oraz technika prowadzenia wycieczek. Lider, 7 (8), 14–15. | pl_PL |
dc.references | Kruczek, Z. (red.) (2014). Kompendium pilota wycieczek. Kraków: Proksenia. | pl_PL |
dc.references | Kruczek, Z., Kurek, A., Nowacki, M. (2012). Krajoznawstwo. Zarys teorii i metodyki. Kraków: Proksenia. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz, C. (1976). Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Meyer, B. (red.) (2006). Obsługa ruchu turystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Okoń, W. (1995). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Pięta, J. (2004). Pedagogika czasu wolnego. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna. | pl_PL |
dc.references | Półturzycki, J. (1991). Dydaktyka dorosłych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl_PL |
dc.references | Przecławski, K. (1996). Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki. Kraków: Albis. | pl_PL |
dc.references | Religa, J., Szpilska, M. (2006). Metody wizualizacji w kształceniu dorosłych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 68–72. | pl_PL |
dc.references | Sośnicki, K. (1959). Dydaktyka ogólna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl_PL |
dc.references | Thomson, P. (1998). Sposoby komunikacji interpersonalnej. Poznań: Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Turos, L. (2004). Andragogika ogólna. Warszawa: Żak. | pl_PL |
dc.references | Urbańczyk, F. (1973). Dydaktyka dorosłych. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl_PL |
dc.references | Wójcik, E. (2000). Metody aktywizujące w pedagogice grup. Kraków: Rubikon. | pl_PL |
dc.references | Wujek, T. (red.) (2006). Wprowadzenie do andragogiki. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji. | pl_PL |
dc.references | Zaorska, Z., Kędzior-Niczyporuk, E. (2000). Aktywność jako wartość – turystyka w starszym wieku. Grupa i Zabawa, 2, 2–6. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | artur.kurek@awf.krakow.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-576-3.08 | |
dc.discipline | geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna | pl_PL |