Show simple item record

dc.contributor.authorSłapek, Daniel
dc.contributor.editorGałkowski, Artur
dc.contributor.editorOzimska, Joanna
dc.contributor.editorCola, Ilario
dc.date.accessioned2021-08-06T11:16:37Z
dc.date.available2021-08-06T11:16:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSłapek D., Ile „włoskości” w tekstach polskich italianistów? Uwagi bibliometryczne, [in] Sperimentare ed esprimere l’Italianità. Aspetti linguistici e glottodidattici, A. Gałkowski, J. Ozimska, I. Cola (red.), WUŁ–Agent PR, Łódź–Kraków 2021, https://doi.org/10.18778/8220-506-0.18pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-506-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38438
dc.description.abstractHow much “Italianity” in the texts of Polish Italians? Bibliometric notes. The sociology of science treats scientific activity as a given system of relations and social processes. The specific goals of this meta‑scientific discipline include the analysis of grant/funding policy, the bibliometric analysis of academic output, the designation of authorities in a given field, the study of conference/doctoral dissertation topics, etc. In today’s academic reality, representatives of foreign language and literature studies, belonging to different schools and scientific paradigms, constitute a special group. Their research work is difficult because – in practice – they often must reconcile two scientific perspectives/traditions, and their belonging, so to speak, to different scientific paradigms makes the circle of their potential discussants quite limited. In this chapter, I attempt to carry out a bibliometric analysis of the scientific publications written by Polish Italianists in 2019, in terms of their “Italianity”, i.e., belonging to the Italian academic tradition. In the general section, we will see statistics on the language and place of publication, the affiliation of the author in relation to the place of publication, and the cooperation of the authors/editors. The detailed section presents an analysis of the bibliographic references published in the journal articles in terms of the type of publications cited, their language, and their place of publication.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSperimentare ed esprimere l’Italianità. Aspetti linguistici e glottodidattici;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbibliometricspl_PL
dc.subjectscientific publicationspl_PL
dc.subjectbibliographiespl_PL
dc.subjectmeta‑sciencepl_PL
dc.subjectacademic identitypl_PL
dc.subjectItalian studies in Polandpl_PL
dc.titleIle „włoskości” w tekstach polskich italianistów? Uwagi bibliometrycznepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number255-275pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-507-7
dc.referencesBaccini, Alberto (2010). Valutare la ricerca scientifica. Uso e abuso degli indicatori bibliometrici, Bologna, il Mulino.pl_PL
dc.referencesBiardzka, Elżbieta (2018). „E tre chercheur en linguistique française en Pologne. Quelques remarques sur l’identité scientifique”, Romanica Wratislaviensa, 65, s. 25–38.pl_PL
dc.referencesBobrowski, Ireneusz, 2005, O współistnieniu odmiennych dyskursów lingwistycznych, „Polonica”, 24–25, s. 5–19.pl_PL
dc.referencesDomańska, Ewa (2017). Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej, „Teksty Drugie”, s. 41–59.pl_PL
dc.referencesDrabek, Aneta (2012). Wykorzystanie bibliometrii w polityce naukowej, „Biuletyn EBIB” [on-line], 3(130), s. 1–7.pl_PL
dc.referencesGałkowski, Artur (2014). “L’insegnamento dell’italiano in Polonia: stato attuale, motivazioni, percezione, difficoltà, tipologia degli studenti”, [w] Anna Kucharska (red.), Nauczanie i uczenie się języka hiszpańskiego i włoskiego, Lublin, Werset, s. 9–21.pl_PL
dc.referencesGile, Daniel (2015). Analyzing Translation studies with scientometric data: from CIRIN to citation analysis, „Perspectives: Studies in Tranlatology”, 23(2), s. 240–248.pl_PL
dc.referencesGUS = Gówny Urząd Startystyczny (1999). Definicje pojęć z zakresu statystyki, nauki i techniki, Warszawa, GUS, Departament Produkcji i Usług. Dostępny on line: https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/15,pojecie.html.pl_PL
dc.referencesHood, William W., i Wilson, Concepción S. (2001). The literature of bibliometrics, scientometrics, and informetrics, „Scientometrics”, 52/2, s. 291–314.pl_PL
dc.referencesIvanovska‑Naskova, Ruska (2019). Gli studi contrastivi dell’italianistica macedone: sviluppi e recenti prospettive, „Italica Wratislaviensia”, 10(1), s. 59–76.pl_PL
dc.referencesJamrozik, Elżbieta (2014). Zarys historii nauczania języka włoskiego w Polsce, „Języki obce w szkole”, 3, s. 23–30.pl_PL
dc.referencesKaliska, Marta (2018). Model uczenia języków obcych w szkole wyższej na przykładzie języka włoskiego: Założenia teoretyczne, metodologia nauczania i zintegrowany rozwój kompetencji, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej, Uniwersytet Warszawski.pl_PL
dc.referencesKorzen, Iørn (red.). (2018). Studi Italiani di Linguistica Teorica e Applicata, No. 1/2018, Vol. XLVII: „La linguistica italiana nei Paesi nordici”, Pisa, Pacini Editore.pl_PL
dc.referencesMartínez‑Gómez, Aída (2015). Bibliometrics as a tool to map uncharted territory: A study on non‑professional interpreting, „Perspectives: Studies in Tranlatology”, 23(2), s. 205–222.pl_PL
dc.referencesPalmarini, Luca (2015). „Gli albori dell’insegnamento della lingua italiana presso l’Università Jagellonica di Cracovia”, [in] Anna Klimkiewicz, Maria Malinowska, Alicja Paleta i Magdalena Wrana (red.), L’Italia e la cultura europea, Firenze, Franco Cesati, s. 29–37.pl_PL
dc.referencesPopper, Karl Raimund (1997). Mit schematu pojęciowego. W obronie nauki i racjonalności, Warszawa, Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesStefaniak, Barbara (1998). „Badania bibliometryczne, informetryczne, naukometryczne”, [in] Eugeniusz Ścibor (red.), Informacja naukowa w Polsce: tradycja i nowoczesność, Olsztyn, Wydawnictwo WSP, s. 197–220.pl_PL
dc.referencesVan Raan, Anthony F.J. (2003). The use of bibliometric analysis in research performance assessment and monitoring of interdisciplinary scientific developments, „Technikfolgenabschätzung – Theorie und Praxis”, 12/1, s. 20–29.pl_PL
dc.referencesWidłak, Stanisław (1991). “Insegnamento dell’italiano in Polonia. Approccio storico”, [in] Ignazio Baldelli i Bianca Maria Da Rif (red.), Lingua e letteratura italiana nel mondo oggi. Atti del XIII Congresso dell’Associazione internazionale per gli studi di lingua e letteratura italiana (Perugia, 30 maggio – 3 giugno 1988), Firenze, Olschki, s. 703–709.pl_PL
dc.referencesWidłak, Stanisław (2015). “Dalla preistoria e dalla storia degli studi italiani a Cracovia”, [in] Anna Klimkiewicz, Maria Malinowska, Alicja Paleta i Magdalena Wrana (red.), L’Italia e la cultura europea, Firenze, Franco Cesati, s. 17–28.pl_PL
dc.referencesŻaboklicki, Krzysztof (2012). “Un po’ di storia e qualche ricordo personale”, [w] Hanna Serkowska (red.), Italianistica ieri e oggi: trentesimo anniversario del Dipartimento di Italianistica all’Università di Varsavia, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Semper, s. 10–13.pl_PL
dc.referencesŻylicz, Maciej (2020, 3 lutego). Uwagi Zespołu ds. monitorowania wdrażania reformy szkolnictwa wyższego i nauki dotyczące statutów uczelni i oceny indywidualnej nauczycieli akademickich, Warszawa, MNiSW. Dostęp online: https://www.gov.pl/web/nauka/zespol-do-spraw-monitorowania-wdrazania-reformy-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki.pl_PL
dc.referencesSłapek, Daniel (red.). (2020). Bibliografia dell’italianistica polacca del 2019, „Italica Wratislaviensia”, 11/1, s. 253–274.pl_PL
dc.referencesBaldacci, Alessandro, Porczyk, Anna i Skocki, Tomasz (red.). (2019). Nuova corrente. Rivista di letteratura e filosofia, n 163: „Il futuro della fine. Narrazioni e rappresentazioni dell’apocalisse dal Novecento a oggi”, Novara, Interlinea [konferencja „Il futuro della fine. Narrazioni e rappresentazioni dell’apocalisse dal Novecento a oggi”, 4–5.12.2017, Uniwersytet Warszawski, Katedra Italianistyki].pl_PL
dc.referencesBalducci, Marino Alberto (red.). (2019). Intersezioni dantesche 2016/2018. Ricerche ermeneutiche per il programma universitario “Conoscersi per ritrovarsi” del Soroptimist International d’Italia Club Pistoia‑Montecatini Terme & Carla Rossi Academy International Institute of Italian Studies, Pistoia, Carla Rossi Academy Press [seminarium „Ermeneutica Dantesca”, 2016 i 2018 r., Carla Rossi Academy, Pistoia].pl_PL
dc.referencesDella Corte, Federico, Masi, Leonardo i Ślarzyńska, Małgorzata (red.). (2019). Il secolo di Franco Fortini. Studi nel centenario della nascita, Roma, Artemide [konferencja “Il secolo Di Franco Fortini. Conversazioni nel centenario della nascita”, 19–20.05.2017, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie].pl_PL
dc.referencesGałkowski, Artur (2019a). Development of International Works on Onomastic Terminology: Review of Slavic Approaches, „Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska, section FF – Philologiae”, 37/1, s. 61–81.pl_PL
dc.referencesGałkowski, Artur (2019b). [recenzja czasopisma:] Rivista Italiana di Onomastica RION, vol. XXIV, Anno XXIV, no 1–2, primo – secondo semestre 2018, s. 1190, direttore Enzo Caffarelli, „ Onomastica”, 69, ss. 333–336.pl_PL
dc.referencesGrochowska‑Reiter, Anna i Słapek, Daniel (2019). Discordanze teorico‑pratiche nella presentazione di alcune norme grammaticali al livello A1/A2 nelle grammatiche di italiano LS/L2, „Italica Belgradensia”, s. 7–24.pl_PL
dc.referencesGurgul, Monika, Surma‑Gawłowska, Monika i Megale Teresa (red.). (2019). Italica Wratislaviensa, 10/2: „Donne del/nel teatro italiano: nodi storici, pratiche d’arte e di vita”, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek [konferencja „Donne del/nel teatro italiano: nodi storici, pratiche d’arte e di vita”, 16–17.11.2018, Uniwersytet Jagielloński].pl_PL
dc.referencesIvanovska‑Naskova, Ruska i Słapek, Daniel (red.). (2019). Italica Wratislaviensa, 10/1: „Italiano e lingue slave: problemi di grammatica contrastiva konferencja”, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek [konferencja „Italiano e lingue slave: problemi di grammatica contrastiva”, 30.11–1.12.2018, Uniwersytet Wrocławski].pl_PL
dc.referencesJamrozik, Elżbieta i Prola, Dario (red.). (2019). Kwartalnik Neofilologiczny, 66/2, Warszawa, Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN [konferencja „Dal monologo al polilogo: l’Italia nel mondo. Lingue, letterature e culture in contatto”, 6–8.04.2017, Uniwersytet Warszawski, IKSI].pl_PL
dc.referencesLatos, Agnieszka i Pronińska, Aleksandra (2019). Il sistema nominale italiano e polacco a confronto: riflessioni sulle categorie grammaticali di genere e caso, „Italica Wratislaviensia”, 10/1, ss. 111–131.pl_PL
dc.referencesMaślanka‑Soro, Maria we spółpracy z Pifko‑Wadowska, Anna (red.). (2019). “Vedi lo sol che‘n fronte ti riluce”. La vista e gli altri sensi in Dante e nella ricezione artistico‑letteraria delle sue opere, Canterano, Aracne [konferencja Northern European Dante Network “Vedi lo sol che ‘n fronte ti riluce. La vista e gli altri sensi in Dantee nella ricezione artistico‑letteraria delle sue opere”, 19–21.04.2017, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie].pl_PL
dc.referencesMiszalska, Jagwiga (2019). [recenzja książki] Apologia kobiecego ducha. Sibilla Aleramo i jej związki z polską, Anita Kłos, Lublin, UMCS, „La Rassegna della letteratura italiana”, s. 515–516.pl_PL
dc.referencesMiziołek, Jerzy we współpracy z Cincotta, Roberto i Rejmak, Barbara (red.). (2019). Italia e Polonia (1919–2019). Un meraviglioso viaggio insieme lungo cento anni / Włochy i Polska (1919–2019). Sto lat wspólnej fascynującej podróży, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesPorczyk, Anna (2019). Erri De Luca e la Bibbia. Un autore formatosi sulle Sacre Scritture, Napoli, Dante & Descartes.pl_PL
dc.referencesProla, Dario i Rosatti, Stefano (2019a). “Un’Italia storico‑letteraria fra nazionalismi e transnazionalità”, [in] Dario Prola, Stefano Rosatti (red.), Sponde, confini, trincee: l’Italia nell’Europa post-1918, Warszawa, DiG, s. 9–14.pl_PL
dc.referencesProla, Dario i Rosatti, Stefano (red.). (2019b). Sponde, confini, trincee: l’Italia nell’Europa post-1918, Warszawa, DiG [konferencja „Sponde, confini, trincee: l’Italia nell’Europa post 1918”, 7–8.06.2018, Uniwersytet Islandzki].pl_PL
dc.referencesRella, Angelo, Sánchez, Jorge Diego i Cerrato, Daniele (red.). (2019). Querelle des Femmes: Thoughts, Voices and Actions, Sevilla, Benilde [konferencja „Voces masculinas y voces femeninas en la querelle des femmes en Italia y Europa”, 12.11.2018, Uniwersytet w Sewilli].pl_PL
dc.referencesSosnowski, Roman (2019). “L’italiano dell’economia in diacronia: l’inquadramento della lingua dell’economia preilluministica e i contatti con altre lingue”, [in] Jacqueline Visconti (red.), Parole nostre. Le diverse voci dell’italiano specialistico e settoriale, Bologna, il Mulino, s. 141–150.pl_PL
dc.referencesTylusińska‑Kowalska, Anna, Lipszyc, Dominika i Cilloni‑Gaździńska, Giulia (red). (2019). Altre. Il doppio e le alterità femminili nella cultura italiana ed europea, Warszawa, Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej, Uniwersytet Warszawski. [konferencja „Altre. Il doppio e le alterità femminili nella cultura italiana ed europea”, 19–20.04.2018, Uniwersytet Warszawski, IKSI].pl_PL
dc.referencesWojtkowska‑Maksymik, Marta (red.). (2019). L’epica cavalleresca dell’età moderna: un modello europeo. Atti del convegno, Roma, 20–21 settembre 2018, Roma, Accademia Polacca delle Scienze.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-506-0.18


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe