dc.contributor.author | Żywczok, Alicja | |
dc.contributor.editor | Sztobryn, Sławomir | |
dc.contributor.editor | Wasilewski, Marcin | |
dc.contributor.editor | Rojek, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2021-07-29T11:21:59Z | |
dc.date.available | 2021-07-29T11:21:59Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Żywczok A., Rozum, rozsądek i intuicja w nauce – zastosowanie teorii kultury Bogdana Nawroczyńskiego w dyscyplinach pedagogicznych, [w:] Pedagogika Filozoficzna. T. IV. Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 307-322, DOI: 10.18778/7525-690-1.26 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-690-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38302 | |
dc.description | Niniejsza analiza jest próbą ponownego sprecyzowania takich kategorii językowych, jak rozum, rozsądek i intuicja, przemyślenia relacji między nimi, a także określenia ich znaczenia w kulturze. W szerokim kontekście teorii kultury Bogdana Nawroczyńskiego autorka stawia pytanie: kim współcześnie jest uczony i jakie są jego zadania? Intryguje również kolejny problem, a mianowicie jakie istnieją powiązania między głównymi intelektualnymi i pozaintelektualnymi aktywatorami rozwoju naukowego? Wysunięta zostaje teza, że rozum, rozsądek i intuicja silnie kształtują naukę, ale równocześnie aktywność naukowa wzmacnia powyższe dyspozycje ludzkiej psychiki, zwrotnie oddziałując pozytywnie na stan kultury umysłowej. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego oraz Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej im. B. F. Trentowskiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (red.), Pedagogika Filozoficzna. T. IV. Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Bogdan Nawroczyński | pl_PL |
dc.subject | rozum | pl_PL |
dc.subject | rozumność | pl_PL |
dc.subject | myślenie | pl_PL |
dc.subject | indywidualność | pl_PL |
dc.title | Rozum, rozsądek i intuicja w nauce – zastosowanie teorii kultury Bogdana Nawroczyńskiego w dyscyplinach pedagogicznych | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 307-322 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-690-1.26 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |