dc.contributor.author | Gajdamowicz, Halina | |
dc.contributor.editor | Sztobryn, Sławomir | |
dc.contributor.editor | Wasilewski, Marcin | |
dc.contributor.editor | Rojek, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2021-07-29T11:12:25Z | |
dc.date.available | 2021-07-29T11:12:25Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Gajdamowicz H., Bogdana Nawroczyńskiego świat wartości. Kontekst pedagogiczny, [w:] Pedagogika Filozoficzna. T. IV. Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 269-281, DOI: 10.18778/7525-690-1.23 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-690-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38299 | |
dc.description | Lektura dzieł Bogdana Nawroczyńskiego pozwala czytelnikowi zrekonstruować świat wartości widziany „oczyma Autora”. W jego pracach wątek ponadczasowości, uniwersalizmu wartości przeplata się z myślą o ich historycznym, zmiennym charakterze, uwikłanym w splot czynników historycznych, społeczno-politycznych, kulturowych i wielu innych. Jak się to dzieje, że człowiek żyje jakby w wielu wymiarach jednocześnie? Jest spadkobiercą wartości wypracowanych przez przeszłe pokolenia, jest w nich zakorzeniony, a równocześnie podlega czynnikowi czasu, miejsca, jest dzieckiem swej epoki? Wreszcie jakie jest źródło jego transgresji – jakbyśmy dzisiaj powiedzieli językiem współczesnej psychologii? Skąd czerpie siły, by przezwyciężać siebie, iść ciągle dalej, stawiać sobie cele przekraczające potrzeby dnia codziennego (potrzeby biologiczne), by sięgać w przyszłość, przekształcać rzeczywistość, zostawiając ślad swego bytowania na ziemi. Jak się to dzieje, że to, co stworzył człowiek w swoim społecznym istnieniu, przekazywane jest z pokolenia na pokolenie, żyje niejako własnym obiektywnym życiem, stanowi żywy świat kultury? Pytania te są aktualne dzisiaj i one też wyznaczały szlak poszukiwań pedagogów kultury, jej polskich przedstawicieli, wśród nich Bogdana Nawroczyńskiego. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego oraz Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej im. B. F. Trentowskiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (red.), Pedagogika Filozoficzna. T. IV. Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Bogdan Nawroczyński | pl_PL |
dc.subject | świat wartości | pl_PL |
dc.subject | pedagogika kultury | pl_PL |
dc.subject | wartości absolutne | pl_PL |
dc.subject | wartości związane | pl_PL |
dc.title | Bogdana Nawroczyńskiego świat wartości. Kontekst pedagogiczny | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 269-281 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-690-1.23 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |