Show simple item record

dc.contributor.authorGajdamowicz, Halina
dc.contributor.editorSztobryn, Sławomir
dc.contributor.editorWasilewski, Marcin
dc.contributor.editorRojek, Marcin
dc.date.accessioned2021-07-29T11:12:25Z
dc.date.available2021-07-29T11:12:25Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationGajdamowicz H., Bogdana Nawroczyńskiego świat wartości. Kontekst pedagogiczny, [w:] Pedagogika Filozoficzna. T. IV. Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 269-281, DOI: 10.18778/7525-690-1.23pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-690-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38299
dc.descriptionLektura dzieł Bogdana Nawroczyńskiego pozwala czytelnikowi zrekonstruować świat wartości widziany „oczyma Autora”. W jego pracach wątek ponadczasowości, uniwersalizmu wartości przeplata się z myślą o ich historycznym, zmiennym charakterze, uwikłanym w splot czynników historycznych, społeczno-politycznych, kulturowych i wielu innych. Jak się to dzieje, że człowiek żyje jakby w wielu wymiarach jednocześnie? Jest spadkobiercą wartości wypracowanych przez przeszłe pokolenia, jest w nich zakorzeniony, a równocześnie podlega czynnikowi czasu, miejsca, jest dzieckiem swej epoki? Wreszcie jakie jest źródło jego transgresji – jakbyśmy dzisiaj powiedzieli językiem współczesnej psychologii? Skąd czerpie siły, by przezwyciężać siebie, iść ciągle dalej, stawiać sobie cele przekraczające potrzeby dnia codziennego (potrzeby biologiczne), by sięgać w przyszłość, przekształcać rzeczywistość, zostawiając ślad swego bytowania na ziemi. Jak się to dzieje, że to, co stworzył człowiek w swoim społecznym istnieniu, przekazywane jest z pokolenia na pokolenie, żyje niejako własnym obiektywnym życiem, stanowi żywy świat kultury? Pytania te są aktualne dzisiaj i one też wyznaczały szlak poszukiwań pedagogów kultury, jej polskich przedstawicieli, wśród nich Bogdana Nawroczyńskiego.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego oraz Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej im. B. F. Trentowskiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (red.), Pedagogika Filozoficzna. T. IV. Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectBogdan Nawroczyńskipl_PL
dc.subjectświat wartościpl_PL
dc.subjectpedagogika kulturypl_PL
dc.subjectwartości absolutnepl_PL
dc.subjectwartości związanepl_PL
dc.titleBogdana Nawroczyńskiego świat wartości. Kontekst pedagogicznypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2012pl_PL
dc.page.number269-281pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-690-1.23
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe