Wie das Absolute ich Dazu Führt, Dass Eine Quae Quaestum Corpore Exercent ihr Gewerbe Nicht für Ihren Eigenen Genuss, Sondern Lediglich für den Gewinn Betreiben Kann. J. G. Fichtes Überlegungen zur Ontologie der Weiblichkeit
Streszczenie
Perspektywa historii seksualności — jak sugeruje M. Foucault —
wydaje się użyteczna także do rozpoznania roli Erosa w filozofii
Fichtego jako przykładu rozpowszechnionego w wieku XVIII szerokiego
zainteresowania ludzką seksualnością. Zainteresowania, które w
przypadku Fichtego miało szczególny cel. Jeśli bowiem przyjrzymy się
jego przemyśleniom na temat miłości trudno będzie tam szukać czegoś,
co wykraczałoby poza uprawomocnienie racjonalności natury. Miłość
nie nadchodzi tutaj nieoczekiwanie, nie wyraża się we własnym języku,
zaś czułość i zmysłowość erosa wyrastają raczej z odpowiedzialności i
służby samopoświęcenia. Także w kwestii przezwyciężenia
oświeceniowego paradygmatu myślenia o kobiecie Fichte zawodzi.
Choć należałoby być może unikać takiej jednoznaczności, biorąc pod
uwagę szczególny charakter niektórych jego dzieł, jak wczesnych i mało
znanych prób poetyckich, czy noweli Dolina kochanków pisanej
niewątpliwie w duchu romantyzmu. Nie może zatem zaskakiwać, że J.
W. Goethe nie tylko nazywał Fichtego filozofem-artystą, lecz także
istotną inspiracją dla tak zwanego "romantyzmu jenajskiego". The perspective of the history of sexuality, as suggested by M. Foucault,
seems to be useful for the recognition of Eros in Fichte's philosophy as
an element of the 18th Century widespread interest in human sexuality.
An interest which, however, had a specific purpose. If one looks at the
shape of his own thoughts about love, it is still difficult to find any
motives that go beyond the legislation of the rational nature. Love did
not come here to the people unexpected, it does not have any separate
dialect here, and the sensitivity and sensuality of Eros are based more
on the responsibility and the duty of self-sacrifice. Fichte also failed to
overcome the Enlightenment paradigm in thinking about the woman.
However, this review should not be definitive, in view of the peculiar
character of Fichte's work, like his little-known early poetic attempts or
the novella The Lovers’ Valley, certainly written in the spirit of
Romanticism. It should therefore come as no surprise that for J. W. von
Goethe Fichte not only rapidly becomes an artist-philosopher, but in
particular a great inspiration behind the so-called "Jena Romanticism".
Collections