dc.contributor.author | Pawliszyn, Aleksandra | |
dc.date.accessioned | 2021-04-12T08:06:28Z | |
dc.date.available | 2021-04-12T08:06:28Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/35084 | |
dc.description.abstract | In polemics with the author of ‘Margins of philosophy’, our attitude —
in general — firstly stresses the transcendental aspects of European
philosophy, in the frame of which it is stated that the human being has
no power over that which is out of the possibility of his learning — and
in that way borders on the human world as it is comprehended and determined by the human learning endowment. The border comprehended as the above, is not a hard entity, but rather — trembling-vibrating,
as if a waving “tissue of corporeality” (M. Merleau-Ponty). Secondly,
based on the model laid out by phenomenological meditative learning
activity, we reveal that the topic of the margin deprives the center —
just as the margin is the center of Derrida’s considerations…
The poetical character of the note in the margins illustrates our presumption that philosophizing grows from the life and death world — on
the breach of which sometimes a scrambling-scoffing man is attached. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;22 | |
dc.title | Marchołt o filozoficznej marchii. Komentarz do marginesów filozofii J. Derridy | pl_PL |
dc.title.alternative | Marcolphus on the Philosophical Margraviate. A Commentary on Derrida’s „Margins of Philosophy” | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 25-36 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.references | Derrida, Jacques, 2002, Marginesy filozofii, przeł. Janusz Margański, [w:] tenże, Marginesy filozofii, przeł. Adam Dziadek, Janusz Margański, Paweł Pieniążek, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Husserl, Edmund, 1993a, Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia, przeł. Janusz Sidorek, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Husserl, Edmund, 1993b, Zaprzeczenie możliwości filozofii naukowej — konieczność namysłu — namysł historyczny — jak potrzeba historii?, [w:] tenże, Kryzys…, Dodatki, s. 73–99. | pl_PL |
dc.references | Husserl, Edmund, 1999, Kryzys nauk europejskich a fenomenologia transcendentalna, przeł. Sławomira Walczewska, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński, Władysław, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. | pl_PL |
dc.references | Merleau-Ponty, Maurice, 1996, Splot — chiazma, przeł. Małgorzata Kowalska, [w:] tenże, Widzialne i niewidzialne, przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński, Renata Lis, Iwona Lorenc, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Merleau-Ponty, Maurice, 1996, Widzialne i niewidzialne, przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński, Renata Lis, Iwona Lorenc, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pawliszyn, Aleksandra, 1993, Skryte podstawy rozumienia. Hermeneutyka a psychoanaliza, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Pawliszyn, Aleksandra, 2009, Ontologiczne studium metafory, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Pawliszyn, Aleksandra, 2011, Transcendentality as an Ontic Transgression, [w:] Anna-Teresa Tymieniecka (red.), Transcendentalism Overturned. From Absolute Power of Consciousness Until the Forces of Cosmic Architectonics, “Analecta Husserliana”, Dordrecht, Heidelberg, London, New York, s. 103–111. | pl_PL |
dc.references | Pawliszyn, Aleksandra, 2011b, Rap — opowieść kusząca umykającym sensem. Filozoficzna tkanka rapu, tekst nagrany i dołączony do płyty grupy WszyscySpięci, pt.: Uwieść filozofię rapem. Oświecenia dreszcze pieszczą mnie jeszcze, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur, Paul, 1985, „Symbol daje do myślenia”, przeł. Stanisław Cichowicz, [w:] tenże, Egzystencja i hermeneutyka, Warszawa. | pl_PL |
dc.relation.volume | 3 | pl_PL |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |