Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPawliszyn, Aleksandra
dc.date.accessioned2021-04-12T08:06:28Z
dc.date.available2021-04-12T08:06:28Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35084
dc.description.abstractIn polemics with the author of ‘Margins of philosophy’, our attitude — in general — firstly stresses the transcendental aspects of European philosophy, in the frame of which it is stated that the human being has no power over that which is out of the possibility of his learning — and in that way borders on the human world as it is comprehended and determined by the human learning endowment. The border comprehended as the above, is not a hard entity, but rather — trembling-vibrating, as if a waving “tissue of corporeality” (M. Merleau-Ponty). Secondly, based on the model laid out by phenomenological meditative learning activity, we reveal that the topic of the margin deprives the center — just as the margin is the center of Derrida’s considerations… The poetical character of the note in the margins illustrates our presumption that philosophizing grows from the life and death world — on the breach of which sometimes a scrambling-scoffing man is attached.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;22
dc.titleMarchołt o filozoficznej marchii. Komentarz do marginesów filozofii J. Derridypl_PL
dc.title.alternativeMarcolphus on the Philosophical Margraviate. A Commentary on Derrida’s „Margins of Philosophy”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number25-36pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.referencesDerrida, Jacques, 2002, Marginesy filozofii, przeł. Janusz Margański, [w:] tenże, Marginesy filozofii, przeł. Adam Dziadek, Janusz Margański, Paweł Pieniążek, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHusserl, Edmund, 1993a, Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia, przeł. Janusz Sidorek, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHusserl, Edmund, 1993b, Zaprzeczenie możliwości filozofii naukowej — konieczność namysłu — namysł historyczny — jak potrzeba historii?, [w:] tenże, Kryzys…, Dodatki, s. 73–99.pl_PL
dc.referencesHusserl, Edmund, 1999, Kryzys nauk europejskich a fenomenologia transcendentalna, przeł. Sławomira Walczewska, Toruń.pl_PL
dc.referencesKopaliński, Władysław, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych.pl_PL
dc.referencesMerleau-Ponty, Maurice, 1996, Splot — chiazma, przeł. Małgorzata Kowalska, [w:] tenże, Widzialne i niewidzialne, przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński, Renata Lis, Iwona Lorenc, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMerleau-Ponty, Maurice, 1996, Widzialne i niewidzialne, przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński, Renata Lis, Iwona Lorenc, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPawliszyn, Aleksandra, 1993, Skryte podstawy rozumienia. Hermeneutyka a psychoanaliza, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesPawliszyn, Aleksandra, 2009, Ontologiczne studium metafory, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesPawliszyn, Aleksandra, 2011, Transcendentality as an Ontic Transgression, [w:] Anna-Teresa Tymieniecka (red.), Transcendentalism Overturned. From Absolute Power of Consciousness Until the Forces of Cosmic Architectonics, “Analecta Husserliana”, Dordrecht, Heidelberg, London, New York, s. 103–111.pl_PL
dc.referencesPawliszyn, Aleksandra, 2011b, Rap — opowieść kusząca umykającym sensem. Filozoficzna tkanka rapu, tekst nagrany i dołączony do płyty grupy WszyscySpięci, pt.: Uwieść filozofię rapem. Oświecenia dreszcze pieszczą mnie jeszcze, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesRicoeur, Paul, 1985, „Symbol daje do myślenia”, przeł. Stanisław Cichowicz, [w:] tenże, Egzystencja i hermeneutyka, Warszawa.pl_PL
dc.relation.volume3pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord