Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris 22 (3/2013)
Przeglądaj według
SPIS TREŚCI
-
"Wybaczanie" w filozofii spotkania Jacques’a Derridy, czyli o etyce jako funkcji języka
Michał Podstawski
-
Koniec nowoczesności, zmierzch sztuki. Gianni Vattimo i jego filozoficzne ścieżki
Jakub Górski
-
Marchołt o filozoficznej marchii. Komentarz do marginesów filozofii J. Derridy
Aleksandra Pawliszyn
-
Lekcja Alkibiadesa. Rzecz o platońskiej koncepcji umiarkowania
Misza Tomaszewski
-
Moralność jako źródło (banalnego) zła. Hannah Arendt czyta Kanta
Stanisław Łojek
-
O irracjonalizmie kognitywnym
Łukasz Remisiewicz
-
Natura uniwersum
Stanisław Buda
-
Śmierć i superbohater w refleksji filozoficznej Bolesława Micińskiego
Małgorzata Kasperska-Ścibior
-
W stronę wartości [Barbara Tuchańska, Dlaczego prawda? Prawda jako wartość w sztuce, nauce i codzienności, Poltext, Warszawa 2012]
Rafał Nahirny
-
Cyberphilosophy — Outsiders of Body and Thought [Nick Land, Fanged Noumena. Collected Writings 1987–2007, Falmouth-New York: Urbanomic 2011]
Rafał Ilnicki
-
O wolnej woli [Sam Harris, Free Will, New York: Free Press, 2012]
Marzena Fornal
Artykuły
RECENZJE
Najnowsze pozycje
-
Śmierć i superbohater w refleksji filozoficznej Bolesława Micińskiego
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)The purpose of this short essay is to present the profile of pre-war polish writer and philosopher Bolesław Miciński. On the occasion of the second edition of his writings it is worth to recall the memory of him. This ... -
O wolnej woli [Sam Harris, Free Will, New York: Free Press, 2012]
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2013) -
Cyberphilosophy — Outsiders of Body and Thought [Nick Land, Fanged Noumena. Collected Writings 1987–2007, Falmouth-New York: Urbanomic 2011]
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2013) -
W stronę wartości [Barbara Tuchańska, Dlaczego prawda? Prawda jako wartość w sztuce, nauce i codzienności, Poltext, Warszawa 2012]
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2013) -
Natura uniwersum
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)I would like to share a few reflections on the broader nature of the Universe, including also the nature of our research over it. This subject requires a philosophical approach that goes far beyond cosmology, or even the ... -
Moralność jako źródło (banalnego) zła. Hannah Arendt czyta Kanta
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)The experience of totalitarianism made Arendt notice how problematic the common understanding of morality is. If we identify it with the obedience to the rules governing human relationships it can happen that when those ... -
O irracjonalizmie kognitywnym
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)There are two accounts of the relation between an argument and a view. According to former, the most popular account, a view is founded on an argument which is the material base for it. According to the latter, conversely, ... -
Lekcja Alkibiadesa. Rzecz o platońskiej koncepcji umiarkowania
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)In this essay I aim to analyse and reconstruct the concept of σωφροσύνη presented in First Alcibiades as well as to place it against the background of the entire Platonic thought related to this term. 1. The problem of ... -
Marchołt o filozoficznej marchii. Komentarz do marginesów filozofii J. Derridy
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)In polemics with the author of ‘Margins of philosophy’, our attitude — in general — firstly stresses the transcendental aspects of European philosophy, in the frame of which it is stated that the human being has no power ... -
Koniec nowoczesności, zmierzch sztuki. Gianni Vattimo i jego filozoficzne ścieżki
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)This essay is an introduction to Vattimo’s book “The end of modernity” — the collection of thesis about the relation between modernity and post-modernity discourses. Aim of that essay is to put that relation in a context ... -
"Wybaczanie" w filozofii spotkania Jacques’a Derridy, czyli o etyce jako funkcji języka
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Ethics, which became a central point of the late works by Jacques Derrida, is a peculiar project within works of this scholar. Even an observation that the ‘deconstruction’ was solely an initial epistemological procedure, ...